Wie zou me op weg willen helpen met de Yamaha EX5?

Alt1579

Ingeburgerd
Lid sinds
29 september 2013
Berichten
37
Hoi synthforummers,

Sinds een paar weekjes ben ik de gelukkige eigenaar van een EX5. Maar ik heb enorm veel moeite om het apparaat te doorgronden. Sowieso is keyboard/synth redelijk onontgonnen terrein voor me. De handleiding van de EX5 maakt het niet echt gemakkelijker. Ik zou het enorm waarderen als iemand me op weg zou willen helpen.

Even als voorbeeld, het nummer Try van Pink. Hierin zitten piano, diverse soundFX, pads, synth lead. Hoe zou ik de EX5 moeten instellen om dit te bereiken? Ik zal meerdere splits moeten maken, met elk hun eigen voices (of layers van voices) en soundFX. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Liefst face-to-face, je bent welkom bij mij thuis of ik neem mijn spullen mee naar jou toe. Of anders via webcam of zo?

Alvast bedankt voor je reactie!

4f53b25b5732d1683aaf4c60555e7ad30ce1bf8c5e54f3814f79074f441f1ecd.jpg
 
Child of arT, dat zal inderdaad, gezien de omvang van de handleiding. Het gaat me ook niet om dat iemand me helemaal van a tot z het ding leert kennen, maar als ik een stukje de goede richting op gestuurd kan worden dan denk ik dat ik de rest zelf wel kan leren.

Kan jij me helpen?
 
Even als voorbeeld, het nummer Try van Pink. Hierin zitten piano, diverse soundFX, pads, synth lead. Hoe zou ik de EX5 moeten instellen om dit te bereiken? Ik zal meerdere splits moeten maken, met elk hun eigen voices (of layers van voices) en soundFX. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Meerdere Voices samen gebruiken (splits en/of layers) doe je in Performance Mode. Je kan tot 16 Voices samen gebruiken.

Geen idee of je de alle handleidingen hebt maar je kan ze nog steeds downloaden bij Yamaha (zelfs een nederlandstalige versie) : hier dus

Wellicht zullen er op het synthforum niet zo veel gebruikers (meer) zijn van de EX5 maar je moet zeker ook eens rondkijken op www.ex5tech.com
 
Child of arT, dat zal inderdaad, gezien de omvang van de handleiding. Het gaat me ook niet om dat iemand me helemaal van a tot z het ding leert kennen, maar als ik een stukje de goede richting op gestuurd kan worden dan denk ik dat ik de rest zelf wel kan leren.

Kan jij me helpen?

Ikzelf heb de EX5 niet, helaas. Hij stond en staat wel op mijn verlanglijstje om ooit te kopen.

Wat ik weet is dat hij verschillende vormen van synthese heeft, pak er misschien gewoon eens eentje in het begin.

Hoe is de display trouwens? Veel EX5 of EX7 hebben daar problemen. Als die niet goed afleesbaar is heb je een heel groot probleem.
 
Hover, dank voor de links! Ik wist van EX5Tech en ik heb ook een hardcopy van de engelstalige handleiding, maar de NL talige zal zeker helpen.

Child of arT, de display op de mijne werkt prima. Succes bij je zoektocht naar een EX5. Ondanks dat ik 'm nog niet snap en dus alleen nog maar met de default voices speel, ben ik er heel erg blij mee. Ik vind 'm heel fijn spelen, voelt goed aan.
 
Misschien handig als je laat weten waar je zit, mocht iemand de moeite willen nemen om je op te komen zoeken. Overigens, wanneer ik je vraagstelling doorneem, krijg ik de indruk dat midi ook een onbekend terrein is voor je. Per midikanaal kun je een geluid instellen en zo kun je meerdere sounds in een liedje verwerken, om te beginnen, zeg maar.
 
Hoi Dod563,
Je hebt helemaal gelijk, ik ben inderdaad ook onbekend met MIDI, het enige dat ik weet is dat het geen toon is maar code die van en naar een toongenerator zoals de EX5 gaat.
Ik woon in Dronten, NL.
 
...
Sowieso is keyboard/synth redelijk onontgonnen terrein voor me. De handleiding van de EX5 maakt het niet echt gemakkelijker. Ik zou het enorm waarderen als iemand me op weg zou willen helpen.
...
De keuze voor een Yamaha EX5 is goed maar voor een 'beginner' inderdaad een zware taak. Het is wel meer een heus workstation i.p.v. een keyboard/synth waar je mee begint.

Een leuk en leerrijke start om te doorgronden kan zijn : het selekteren van geluiden in de multi-timbre mode en telkens een kleine opname maken op de diverse tracks.
Nou ja, er zijn nog ongelofelijk veel meer mogelijkheden op zo'n EX5 ... teveel om te snel duiden.
 
Ik zou aanraden eerst de soort van alternatieve handleiding door te lezen, is iets meer Jip en Janneke taal, wel in het Engels:
http://www.lbquota.net/cms/sites/default/files/download/66/joyofex.pdf
De Ex5 is idd een diepe synth, maar de basisdingen zijn niet veel andere dan de meeste andere workstations. Pas als je in de verschillende synthesevormen gaat duiken wordt het anders.
Twee zaken waar je rekening mee moet houden bij het maken van performances:
- de Ex5 kan normaal gesproken maar twee parts layeren.
- De DSP heeft een beperkte capaciteit. Je kunt dus niet bv. tegelijk AN, Vl en FDSP klanken gebruiken.
Houd hier rekening mee bij het programmeren, scheelt je een heleboel gedoe!
 
Dank voor de reacties!

@Audiocollage, de EX5 is zeker geen beginnersmachine, maar daarom heb ik 'm ook gekozen. Zo kan ik er nog heel lang plezier mee hebben, zodra ik de eerste stapjes maar gezet heb.

@DaVince, Ik heb de Joy of EX inderdaad al op de laptop staan. Er wordt in gezegd dat er een diskette bij hoort, maar die heb ik dus niet. Wat zou ik als alternatief kunnen gebruiken? Via EXTech heb ik ook de workaround gevonden voor de voice/layer beperking, maar ik ben tijdens het instellen alweer vastgelopen :)

Wat praktische hulp stel ik daarom nog steeds zeer op prijs! :halleluja
 
Back
Top