DX7 achtige E piano/Rhodes alternatieven

Ja ik met Midi-OX, de DX7 MK1 classic stuurt echt niet hoger uit als 100

oke da's snel, bedankt
is dat ook ( voor mij ) weer duidelijk
 
Ik hoef geen echte Rhodes want ik vind dat de klank van de DX7 genoeg bijt heeft. Hij klinkt scherp, en komt echt tot zijn recht in een mix. Maar hij klinkt zo kazig, en ik ben het een beetje beu. Zijn er andere romplers/synths die alla een DX7 dezelfde toon hebben? Maar gewoon niet zo typisch DX7? :D Wil niet dat de mensen bewust of zelfs onbewust gaan zeggen dat het allemaal 80's tracks zijn die ik maak. Of kan ik misschien een bak gebruiken die de klank een beetje zal veranderen, dat ie minder als een DX7 klinkt? Een filter of iets?

Het moet het karakter hebben van een DX7, maar ook weer niet. Snap je? :P

casio vz1 is erg fijn voor rhodes geluiden. ook een prettig klavier
 
....en laten we nu niet weer een draad om zeep helpen en uitkomen op een Minimoog heh...

Lijkt me niet de bedoeling. Als er iemand een overtuigende DX-Rhodes-imitatie, gemaakt met een Minimoog op Youtube weet te plaatsen, dan verdient hij/zij de hoofdprijs. :geslaagd:

Er zijn al goede alternatieven genoemd: de E. Piano uit de Roland JX-10/MKS-70 vind ik één van de allerfraaiste. Die klank is op zich al een reden om zo'n toestel te kopen.
 
Bedankt mannen, hier heb ik echt genoeg aan :P Ik ga me bezighouden.
 
Op een Roland D-50 is met enige moeite een E. Piano te programmeren die een DX-7 in de schaduw laat staan. Dat weet ik van iemand die zweerde bij een DX-7 en de presets van de D-50 een stuk minder vond. Maar na enig programmeerwerk kon de DX-7 weg.

Verder: DX, maar toch anders... Kijk eens naar Wersi. Het zal je verbazen.



no way man de dx7 is de 80ties original. de d50 heeft wel z'n effecten. en de dx7 is dan.....


eigenlijk een tx816 met een setje spx90's en een yamaha kx88....

of als goedkoper alternatief een tx802....
 
no way man de dx7 is de 80ties original..

+1 , vind de d50 eigenlijk een vrij duffe synth. fantasia ja, fantasie nee. ep ??
maar goed voor elk wat wils
 
De vraag was niet welke synth het beste een DX-7 kan imiteren, want dat is natuurlijk de DX-7 zelf. Het ging juist om een alternatief dat net even anders klinkt.

Wat de D-50 betreft: Je moet een synth natuurlijk niet alleen op zijn presets beoordelen.
Op een synthesizer is het niet verboden om je eigen geluiden te maken, die beter kunnen klinken dan de presets. Wat programmeermogelijkheden betreft, is een D-50 een behoorlijk complete synthesizer, met oa. 4 oscillatoren per klank, uitgebreide filters en ringmodulatie. De E. piano in de D-50 wordt niet met samples gemaakt, maar met synthgolfvormen en ringmodulatie.

De Super JX biedt in de Patch-mode ook 4 oscillatoren per klank en ringmodulatie. Maar de JX voegt daar ook nog eens zijn brede warme saus aan toe, wat een heel eigen E. piano oplevert.
 
ik vind de d50 wat stoffig klinken, erg gedateerd.
het was sowieso een budgetkwestie dat begin-sampeltje met loopje erachter gedoe. heel wat in die tijd, daarom veel gebruikt en dus typerend. qua percussieve kracht eigenlijk niet echt veel in z'n mars. de dx7 was eigenlijk een veel revolutionairder idee en de klanken veel verrassender. ook daarom een verkoop hit, typerend en naar mijn mening veel verfrissender en met meer bite.
heb nooit begrepen waarom de d50 z'n huidige prijs aan te danken heeft. zou hem meer willen vergelijken met een m1:ooit leuk maar erg "vintage". een w30 zou daarentegen weer meer gewaardeerd mogen worden.
maar ja , zoveel smaken, zoveel synths

maar goed, het mocht niet over de mm gaan, dus waarschijnlijk ook niet fankluppen over de rolands
excuse moi, eventuele reacties bij voorkeur via de pb dan maar
 
Lijkt me niet de bedoeling. Als er iemand een overtuigende DX-Rhodes-imitatie, gemaakt met een Minimoog op Youtube weet te plaatsen, dan verdient hij/zij de hoofdprijs. :geslaagd:

Er zijn al goede alternatieven genoemd: de E. Piano uit de Roland JX-10/MKS-70 vind ik één van de allerfraaiste. Die klank is op zich al een reden om zo'n toestel te kopen.

Laat de TS nu net z'n JX8p aan mij hebben verkocht ;)...
 
dx7, dx7IIf/fd, sy77/99

Of één van de rackversies van bovenstaande.

Ze doen alemaal prima dx7 varianten :geslaagd:

Ze zijn betaalbaar en te vinden :L
 
ik vind de d50 wat stoffig klinken, erg gedateerd.
het was sowieso een budgetkwestie dat begin-sampeltje met loopje erachter gedoe.

Bij de D-50 E. piano-klank worden geen beginsampletjes gebruikt. Met 4 synth-oscillatoren en ringmodulatie is de klank eigenlijk net zo opgebouwd als bij een DX.

Zo gebeurt dat op een Super-JX ook. Op een JX-8P kun je maar de helft van de klank maken; wel de body of het belletje, maar niet allebei tegelijk.
 
Sample van de DX7 fulltines layeren met een sample van de JX8P ep. velocity aangestuurde lpf erover en desgewenst wat chorus/reverb.
 
Back
Top