Meer Siel content, klooien met een Cruise

Dirk_Hendrik

Ingeburgerd
Lid sinds
12 december 2003
Berichten
35
Omdat ik, zoals ik enkele weken terug postte, wel klaar was met het repareren van m'n DK700 (draait weer als een tierelier, werd het tijd voor een nieuwe. Nou zie ik op een aantal Belgse 2ehandssite wel weer een 700 voorbij komen maar de rit Brussel en terug staat me effe wat tegen. Intussen scoorde ik enkele weken terug dus een dooie Cruise. Wordt hedentenlande geen drol voor betaald maar in het nabije buitenland toch echt wat meer. De moeite? Vraagstuk maar voor de hobby is het lekker doorgaan. Mono sectie deed geen drol maar dat was vlot verholpen. Daarna door het geheel heenlopen en er nog een dito aantal fouten uitslopen. Voornamelijk heel, heel veel schoonmaakwerk.

Dus, da's werken, daar zit de pret niet direct. Hoewel de afgelopen regen-dagen het een prima vrijetijdsbesteding maakten.

Meer studie liet zien dat de Mono en de Cruise nogal dicht bij elkaar zitten. Wat me daarin opviel is dat de Mono z'n VCF filtering schakelbaar heeft tussen LP, BP en HP. Hey, dat wil ik ook, slet als ik ben voor BP filters. Hoe de elektronica te verbouwen voor die schakelmogelijkheid was ook snel helder, dat laat het schema van de mono vrij vlot zien. Maar dat moet selecteerbaar worden en daarvoor zijn controls nodig.... en dat betekent schakelaars toevoegen... en daar houd ik niet van want daarvoor moet je gaten boren en ik houd niet van gaten boren in oude apparatuur.

Maar hoe dan wel.... En dus verzon ik dat je best één van de al aanwezige schakelaars een dubbelfunctie kan geven met de aantekening dat z'n functie niet meer meteen beschikbaar is. Neem dus een schakelaar die je weinig gebruikt. Als je em omzet schakelt hij na een seconde de functie die hij hoorde te vervullen. Zet je em echter eerder weer terug, dan schakelt hij het filter naar een volgende stetting, schakelend van LP naar BP{ naar LP en weer door naar LP en verder. Hoe? Software in de vorm van een Atmel ATMega88. Die code is nu klaar en het PCB met filteraanpassing en schakelaansturing ook. Komend weekeinde hopelijk etsen, flashen en, bijna zeker, debuggen van de code. Goed gesimuleerd is nog niet werkend getest.... more later!
 
Tering tyfus, kut, potjamdomme, de klere.

Dat is kicke, dawillikookwelastiewerkt.

De cruise is helemaal top, enorm vette bass sounds met een scherp randje, met een BP moet dat helemaal top zijn. Zou er ook audio in op te maken zijn voor die extra filter experience ?
Gate was dacht ik wat lastig gelet op de dco structuur (of betrof dat de CV).
 
Tof man!, Ik heb al jaren een defecte cruise liggen, moet er nog een keer naar kijken. Wat ook tof zou zijn is om de functionaliteiten die in sommige poly presets uitgeschakeld worden toch weer ingeschakeld te krijgen.

Ik herinner me van mijn Cruise dat die een soms naar bijgeluidje had op een basgeluid. Volgens mij vooral met koptelefoon goed hoorbaar.

Je zou overigens ook aan de zijkant een paar knopjes kunnen toevoegen. Of via een extern kastje.

CV/GATE ingangen maken was geloof ik niet mogelijk voor het polygedeelte ivm met de orgel techniek. Maar voor de mono sectie misschien wel?

Heb overigens ook een DK700. Maar goed is ben al heel wat jaartjes er uit, binnenkort maar weer eens aan de slag.
 
Kleine sneak preview als bijlage!

Gebruikt uiteindelijk 190 bytes aan code om z'n funtionaliteit uit te voeren.
 

Attachments

  • Siel_adaption.jpg
    Siel_adaption.jpg
    99,1 KB · Bekeken: 61
Update;
Afgelopen weekend eerst eens even de uController sourcecode "live" geprobeerd. Daar sloop je toch altijd weer een hoop foutjes uit. Verder moest er toch echt een extra waitloopje van enkele milliseconden in tegen contact dender van de schakelaar. Draait nu keurig.
En dus maar eens even het uiteindelijke applicatiebordje in en uit de etsbak gevist. Kan ik morgen (ofzo) gaan beginnen met solderen.
 

Attachments

  • sielfilter_board.jpg
    sielfilter_board.jpg
    71,2 KB · Bekeken: 67
Tof man!, Ik heb al jaren een defecte cruise liggen, moet er nog een keer naar kijken. Wat ook tof zou zijn is om de functionaliteiten die in sommige poly presets uitgeschakeld worden toch weer ingeschakeld te krijgen.

Ik heb al aardig zitten gluren in die richting. Zo wordt de animator uitgeschakeld als je strings selecteert en wordt volgens mij, maar ik moet nog checken of dat geen defect is, de percussie op de stringsectie automatisch ingeschakeld als je de piano settings selecteert.

Verder zit ik, weer terug naar de mono sectie dus, stiekem te gluren om te kijken of de pitchbender ook assignable kan worden gemaakt voor de cutoff van het filter.
 
Ik herinner me van de Mono dat je alle filtertypes tegelijkertijd kunt gebruiken. Combinatie HP en LP met resonantie gaf echt een mooi geluid.

Is dat controllerboardje bedoeld om hem polyfoon te kunnen aasturen via MIDI? Dat was destijds nogal duur bij de mono.
 
Verder zit ik, weer terug naar de mono sectie dus, stiekem te gluren om te kijken of de pitchbender ook assignable kan worden gemaakt voor de cutoff van het filter.

ha, ultieme wah dingetjes
nou als dat filter ook nog eens extern te gaten/cv-en is...
 
Ik heb al aardig zitten gluren in die richting. Zo wordt de animator uitgeschakeld als je strings selecteert en wordt volgens mij, maar ik moet nog checken of dat geen defect is

bij mij werd de animator alleen op piano uitgeschakeld en deed hij't prima op strings
hij enkele maanden geleden jammer genoeg verdwenen samen met wat andere spullen
 
Vreemd. Het schema en m'n oren vertellen me iets anders ;)

@Bikkel,
Bedankt. Ik realiseerde me eigenlijk niet zo dat die filtercurveswitch op een mono geen "gang"switch is die dus de ene setting uitschakelt als ie de andere inschakelt. En je daarmee dus ook combi's kunt maken van LP, én BP én HP filtering. Gelukkig was dat toevoegen aan het al bedachte concept een kwestie van 10 minuutjes software aanpassen.

Help me even op weg met "polyfoon aansturen via midi"? Ik zie niet hoe je een Siel Mono of een Cruise monosectie ooit polyfoon zou moeten krijgen.

idem voor chilistein, daar ik toch echt een effectenjongen ben en synths meer vanuit elektronica dan vanuit muzikaal gebruik kan beschouwen... wat is "een filter gaten"? (en waar is m'n "embarrased" smiley?)
 
Ook nog een MOD die mogelijk is:

Keyboard can be split in the middle to have MONO/POLY Section on different
keyboard sections. MONO can have Lowest/Highest Note Priority.
Mine has been modified to have all cominations of keyboard-modes
accessible, ( for example: UPPER - MONO; LOWER - MONO/POLY )
but this is a MOD! .
 
Ik heb er wel eens naar gekeken toen ik een Mono had, maar het keyboard is compleet digitaal blijkbaar maar niet enorm ingewikkeld aan te sturen via Arduino
 
idem voor chilistein, daar ik toch echt een effectenjongen ben en synths meer vanuit elektronica dan vanuit muzikaal gebruik kan beschouwen... wat is "een filter gaten"? (en waar is m'n "embarrased" smiley?)


Oei, dat had ik even gemist.
Eh, ik bedoel dat je een extern audio signaal door het filter zou kunnen sturen, maar dan ook nog eens de envelope van dat filter zou kunnen triggeren. Dus niet alleen een soort van passief filter (waarbij je zelf aan de schuiven zou moeten trekken om de filter settings aan te passen maar dat je dus gebruik maakt van de envelope op de Cruise zelf (die je dus triggert met een gate signaal).

Hoe dan ook, hoe staat het ermee ;)
 
Back
Top