Verandering van spijs...

parallele compressie, wat ik altijd doe is ik pak een mono 'bus' van de toms kick en snare.
Die compress ik helemaal dood met mijn DBX of een compressor naar keuze, en die meng je heel subtiel met het originele signaal.
Kan hier bergen met verhalen ophangen van hoe je te werk kan gaan, maar in mijn mening, het belangrijkste opname technisch, is geen fase verschillen, en gewoon de bron zo goed mogelijk opnemen, en de bron zelf (zoals een gitaar versterker) gewoon goed instellen.
Als je een gitaar versterker flink overstuurt, bijvoorbeeld door de master (op buizen dan) flink open te draaien en er op let dat het niet TE word, das een fout die je makkelijk kan maken over distorten. SM57 er voor, of mic naar keuze, gewoon zorgen dat je de mooiste plek op je cabinet pakt, en het goed gained op je pre-amp mixer enzo. Dan hoef je meestal alleen een hipass en een lowpass te zetten op het hele lage en het hele hoge en een lichte compressor er op te gooien en je gitaar klinkt gewoon goed.
 
Ik zit nu in tijdnood en sta op het punt om weg te gaan dus weet ik
niet of mijn reaktie een of meerdere opties bevatten die al in andere
reakties geplaatst zijn.
Om te beginnen is het voor een eerste opname voor een jonge band
vrijwel boven het gemiddelde.
Probeer er een beetje pionier in te zijn.
Tips van mij zijn dat het een beetje te herkenbaar is, alles speelt
parallel met elkaar mee.
Probeer biijvoorbeeld eens de her en der basnoot een hele of halve
tel voor of na de rest mee te laten spelen.
Ook kan dat voor de andere instrumenten tellen.
Probeer bijvoorbeeld eens ongeveer 3 verschillende bass synth-
strings af te wisselen met elkaar af te laten wisselen of 2 of alle 3
tegelijk met elkaar mee te laten spelen, af en toe een extra effect
erin te zetten zoals reverb, flanger, of phasing, en de timing van het
effect intuitief te bewerkstelligen.
De bass synthstrings een beetje van elkaar ontstemmen of een hele
lichte lfo het geluid over elkaar heen te laten lappen.
Met digitaal is zoiets moeilijker tastbaar te bewerkstelligen dan analoog,
dus het kan een bepaalde intensie vergen.
De bass synthstrings heel af en toe in verschillende noten met elkaar
laten spelen.
De gitaar wat meer delay en/of reverb geven.
Naar mate er snel hier essentiele kennis op wordt gedaan, kan dit snel
meer indruk maken met een minder goede mix, dan alles te herkenbaar
maken in een optimale mix.
Om nou even een extreem voorbeeld te geven waren de demo opnames
van dreamtheater getiteld Majesty uit '86 veel boeiender, meer tastbaar
kwa sound dan alles wat daarna kwam wat startte met Images and words
vanaf '92.
Maar ik denk dat zo'n mix zoals die uit '86 in die mate te ongebruikelijk
is voor het hedendaagse gebeuren.
Het is maar net waar jullie hart voor willen kiezen.
Ok, nou moet ik echt opstappen en hoop ik jullie op bevredigende
inspirerende wijze geholpen te kunnen hebben.
Groet,
 
@MSK: de gitaar is exact zo opgenomen :D

Dat mixen van gecompressed signaal met het orgineel is een goed idee (dat had ik nu alleen op de eindcompressor zitten). Dat zou de drums wel eens wat krachtiger kunnen maken, omdat ze dan wat harder kunnen zonder dat het gek gaat klinken.

Bedankt voor alle tips! Er zitten zeker dingen bij die ik mee neem naar de volgende demo's :mega:
 
@MSK: de gitaar is exact zo opgenomen :D

Dat mixen van gecompressed signaal met het orgineel is een goed idee (dat had ik nu alleen op de eindcompressor zitten). Dat zou de drums wel eens wat krachtiger kunnen maken, omdat ze dan wat harder kunnen zonder dat het gek gaat klinken.

Bedankt voor alle tips! Er zitten zeker dingen bij die ik mee neem naar de volgende demo's :mega:
Het komt enigzins als een compliment over dat dit bericht precies na die van mij
was geplaatst.
Mede als muziekanalyst wacht ik de resultaten van jullie demo's af of mijn tips
van toepassing zijn geweest.
Alvast hartelijk bedankt en veel succes!
Groet,
 
Back
Top