Airbase99 laten repareren ?

Creative

Stamgast
Lid sinds
1 september 2004
Berichten
223
Locatie
Nederland
Ik kocht op Marktplaats een Airbase99 maar deze bleek al snel kapot te zijn (verkeerde adapter ?:?

Hij geeft alleen een extreem harde brom en kraak / storm geluiden als ik de output beluister, presets / kicks / geluiden zijn niet hoorbaar.

Er is iig iets grandioos mis, heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe (waar) dit te repareren valt ?

bijvoorbaat dank :mega:
 
Als je er een vrekeerde adapter op gezet hebt kan er nogal wat stuk zijn gegaan afhankelijk van hoe de airbase van binnen opgebouwd is......
Wat heb je eraan gehangen?
 
ik heb geen idee meer eigenlijk maar de airbase kwam met een adapter waarvan de plug was afgebroken daarom hing ik er zomaar wat aan om te kijken of het zou werken.. ik ben bang dat ik de boel heb opgeblazen met een te hoog voltage.

Alles zit op 1 printplaat dus ik vrees het ergste.
 
Uhm. Veel rack dingen hebben toch het zelfde Europese snoer met zo 3 gaatjes in? Hoe kun je daar iets verkeerd in steken? Tenzij je airbase op een andere frequentie wisselstroom zit?
 
Ik hoop dat je een AC/AC adepter hebt gebruikt.

uit de handleiding:

Power SupplyConnect the power supply unit that was shipped with the AiRBase 99 to a power outlet and connect it to the 12 V AC IN socket on the AiRBase 99. If for any reason you are not using the original power adapter, make sure you are using a 12 V AC power supply unit with at least 1.5 A. Never use an AC/DC adapter, because this could damage the AiRBase 99.

Ze moeten wel te vinden zijn, bij Jomox zelf zijn ze wel ongelooflijk duur.
 
Ik heb vroeger als synth newbie zelfs eens een ac adptor in een dc apparaat gestoken en dat was zelfs te maken. en bij mijn weten is dat veel schadelijker dan een dc in een ac appraat. Kan ook zijn dat je te weinig stroomsterkte had en je airbase is overhit waardoor componenten beschadigd zijn
 
Waar woon je? Zijn wel wat mensen op dit forum die het voor je kunnen repareren inclusief ikzelf.
 
Zou je me aan willen geven wie er nog meer reparaties uit kunnen / willen voeren en wat ze hier voor vragen ?. Ik zou graag wat meer informatie krijgen, referenties etc. Dan heb ik daar wel interesse in :)

Het betreft waarschijnlijk een te hoge spanning op de printplaat en er is waarschijnlijk iets opgeblazen .

Dit is het binnenwerk, erg "micro" allemaal, valt hier veel aan te repareren ? Ik zal em ff openschroeven om te kijken of hij nog groen (of toch zwart) is van binnen.

airbase_innen_1.jpg


update:

De Printplaat ziet er nog keurig uit.

ik zie naast de socket voor de adapter een klein glazen staafje, is dat een zekering ? Wellicht is die gesprongen hij rammelt iig niet.

Weet iemand waar ik zo'n adapter voor een normale prijs kan kopen, Bij Jomox zijn ze behoorlijk aan de prijs.

Er zijn geen transistors gesprongen, er lekt niets.

Verder zijn het allemaal microchips.. Wat valt daar nog aan te repareren ?

--

Inmiddels ook de onderkant van de printplaat kunnen bekijken en die is helemaal netjes..

---

wat me wel op valt op de plek van die 3 zwarte plastic dingen is het staal wat aangedaan "kleurverandering" zwart wil ik niet zeggen maar het zit precies boven die plek. (toeval of ??).
 
Laatst gewijzigd:
en bij mijn weten is dat veel schadelijker dan een dc in een ac appraat.

DC in een AC apparaat kan tot gevolg hebben dat hij maar half gevoed wordt. Sommige chips kunnen daar erg slecht tegen.

ik zie naast de socket voor de adapter een klein glazen staafje, is dat een zekering ? Wellicht is die gesprongen hij rammelt iig niet.

Er zou een draadje in het glazen buisje moeten zitten. Maar als die stuk is, dan gaat hij niet eens aan. Als je "gekke" geluiden krijgt, is de zekering niet stuk.

Verder zijn het allemaal microchips.. Wat valt daar nog aan te repareren ?

In principe genoeg. Defecte exemplaren kun je vervangen.

wat me wel op valt op de plek van die 3 zwarte plastic dingen is het staal wat aangedaan "kleurverandering"

Ik vermoed dat je de koelblokken bedoelt, die zijn van metaal. Het kan kloppen dat het staal van de kast daarboven wat verkleurd is, want die dingen worden heet. Dat is normaal.

De vraag is eerder: heb je hem al op de juiste adapter aangesloten? Want als je alleen nog maar met de verkeerde adapter hebt geprobeerd, is hij misschien wel helemaal niet stuk...
 
dank,

de orginele adaptor "plug" was afgebroken die viel er steeds uit (het stekkertje was stuk maar hij deed het toen wel).. omdat dit vervelend werkte heb ik er een andere adapter in gestopt (1 met schuifjes daar kon ik zelf bepalen of het AC / DC was en ook de voltages aanpassen maar blijkbaar stond er alsnog iets niet goed.. Hij deed het eerst gewoon.. toen ik em uit zette en later weer probeerde kreeg ik de bromtoon.. Met de orginele afgebroken adapter krijg ik nu dezelfde herrie.
 
Back
Top