Parallelle eq op de mixbus

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
Mijn vraag gaat over het gebruik van parallelle eq.
Dit kan op de mixbus zijn maar eigenlijk op gelijk welk kanaal.

Met parallel bedoel ik in dit geval niet een soort equalizer (lineair phase, parallelle eq, seriele eq, passieve en dergelijke), maar de manier om het apparaat toe te passen, net zoals new york compressie of parallelle compressie.

Dus je originele signaal bij het bewerkte signaal voegen.

Wie gebruikt dus soms eq's in NY-style?
Mijn ondervinding is dat het in het hoog en laag toch wel voor wat faseproblemen zorgt, dus te vermijden is. Zeker op de mixbuss te vermijden.
Anders dan bij compressie voegt het mijn inziens ook niet veel toe in vergelijking met seriele eqing.

Iemand andere ervaringen of meningen?
 
ik vind het niet echt nuttig, draai gewoon mnder EQ, fase is i.d.d. een probleem
mid side EQ daarentegen kan wel weer handig zijn (heel soms)
 
mid side gebruik ik regelmatig, maar vooral voor mixen van iemand anders (bij mijn eigen mixen anticipeer ik meestal en heb ik het later niet nodig)
 
Voor zover ik weet, niet op de mixbuss - tenzij als "red middel" op een volledig gemixte track waar er geen aparte sporen van zijn.

Wel voor bijvoorbeeld vocals, waar er luide en stille passages zijn. Op die stillere passages kan de stem doffer klinken en dan wordt soms gebruikt gemaakt van limiter en eq op een tweede parallelle spoor om wat meer top end te voorzien en de overlappende lager frequenties van het eerste spoor eruit te eq'en (om phase problemen te vermijden).

Niet relevant op je vraag maar, wel grappig dat ze dat "NY compressie" terwijl ze dat al in de jaren 50 bij MOTOWN ook al deden. Het zou dus beter Detroit Compression heten.;)
 
Ja Spa, dat heet bijleren en openstaan voor nieuwe ideeën; probeer het zelf ook eens, misschien leer je wat bij.
 
doet me enigszins denken aan het begin van een recente discussie over compressie en analoge latency....
maar , als je het niks vind , heb je gelijk, ik vind het ook niks. gewoon eroverheen en wat minder ver die eq schuiven opendraaien, lijkt me een stukje handiger.
 
Ik pas dat niet op de mixbus toe.. daar lijkt het mij niet nuttig en idd fase problemen opleveren.
Op losse sporen pas ik het wel regelmatig toe. Leuk als effect op verschillende instrumenten.
Zelfde is eigenlijk om bijv een gitaar met zowel mic als DI op te nemen en daar een blend van te maken.
 
hoi Sunny - ik verwachtte die opmerking, maar de insteek is toch wat anders hoor.

dank voor je antwoord ook.; al heel wat zinvols kunnen lezen
 
Back
Top