Positie speaker van gitaarversterker in signaal pad

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
hallo Forum,

Ik vraag me af of het veel uitmaakt als effecten zoals reverb, delay of tremelo voor of na de gitaar speaker (en microfoon voor de speaker) toegepast worden.

Als je gewoon wat pingelt is de speaker het eindpunt van het signaalpad. Als je gaat opnemen is speaker/microfoon of de mixer met send-return effecten het eindpunt. Of de output van een DI box of amp modeling pedaal i.p.v. een versterker.

Speaker & microfoon lijkt me vooral een vorm van EQ of filter. Ik kan me voorstellen dat een speaker bepaalde hoge frequenties aftopt. Maar of dit hoorbaar is bij reverb toegepast voor de speaker?

Ik kan me ook voorstellen de buizen in het pre- en/of poweramp gedeelte het geluid iets kleuren, b.v. bij een tremelo, dat door volume wisselingen de buizen net even anders reageren, een heel subtiel verschil t.o.v. tremolo na de speaker?

Waarom deze vraag: ik ben wat nieuwe stomp boxes aan het kopen, en ik twijfel enorm over b.v. een tremelo of een reverb pedaal. Mijn Roland harddisk recorder (VS-840) heeft deze effecten ook aan boord, en ik ook nog wel wat rack EFX bakken voor een send-return opstelling via de mixer. Daarbij vind ik tremelo of reverb niet zo spannend voor gitaar (reverb uiteraard wel voor een track maken, maar niet voor zo maar wat pingelen). Tremelo wordt best irritant als je dit teveel toepast. Maar hele subtiele tremelo vind ik wel aardig.
 
Ik denk dat het vooral mede afhangt van of je ook live speelt, of het live wilt kunnen spelen. Bij live spelen, zou ik het in ieder geval in de gitaar-chain opnemen voor de speaker. Dus een pedaaltje.
Als het puur voor productie-werk is, heb je gewoonweg de keuze.

Semi-offtopic:
Ik heb mijn connecties thuis juist zo aangepast dat ik gelijktijdig zowel de pre-amp outputs, alsook de DI van de buizenamp eindtrap alsook microfoon voor de cabinet gelijktijdig op kan nemen. Altijd keuze dus en mogelijkheid om ze te blenden.
 
Je kan kiezen wat je mooi vindt.
Waar je wat positioneert kan veel invloed hebben op het geluid.
Voorbeeldje:

Stel je zet je versterker op 10, dan overstuurt, de eindtrap en de speaker.
Als je dan een tremolo vóór je eindtrap/speaker zet zat de tremolo de mate van vervorming verminderen en vermeerderen.
Als je hem ná je speaker zet heeft de tremolo geen invloed op de vervorming.

Wat hierboven staat geldt ook voor andere effecten.
Als je je versterker zacht zet (iets wat je natuurlijk NOOIT MOET DOEN!!) maakt het allemaal veel minder uit waar je je effect plaatst.
 
Bedankt. Versterker hard zetten wil ik wel maar kan niet echt vaak thuis.

Mijn signaal pad is als volgt:

A: stomp boxes in een (analoog) amp modeling pedaaltjes (Joyo/Harley Benton American Sound en AC Tone, hier zit ook speaker emulatie in) en dan naar de computer, mixer of Roland recorder. Ik kan dan spelen met een koptelefoon op.
B: deze opstelling, dus incl. amp modeling pedaal in de power amp (via EFX loop return) van mijn Marshall buizen versterker (JTM30), dit moet dan met een microfoon opgenomen worden (zover ben ik nog niet.....)
C: stomp boxes door de versterker pre en power amp, opnemen met microfoon
D: stomp boxes in de pre-amp, en dan een kabel uit de speaker emulatie van de JTM naar computer, mixer of recorder. Zo kan ik spelen met een koptelefoon op.

stomp boxes:
compressor -> phaser ->OD, distortion, crunch -> chorus -> delay -> amp of amp pedaal

In de Marshall zit (spring?) reverb, maar deze doet niet veel. Ik ga proberen of ik op het einde een rack EFX in het signaal pad kan toevoegen en dit door een speaker (echt of emulatie) sturen. Misschien via een mixer met aux send om het juiste level te krijgen. Rack EFX zal op line level werken.
 
een reverb kan globaal gezegd twee verschillende functies hebben:
als effect. veel galm voor eindeloze sapce-tonen, of juist slapbback, of heel kort en onhoorbaar voor vollere klank.
of als ambient simulatie om ruimte en diepte te creëren

en die laatste is in live situatie (podium of studio) iets wat vanzelf optreed door de ruimte. in meer of minder mate. dus in dat geval komt de natuurlijke reverb na de gitaar en versterker.
ik vind het normaal om welke soort van reverb dan ook pas helemaal aan het einde te plaatsen.
ook doen al die effecten ,de versterker en vooral ook de speaker iets met de klank van de reverb. o.a. high roll off en midden verzwakt.
ik hoor ook nooit gitaristen kletsen over reverb-pedaaltjes. wordt niet veel gebruikt in de effectchain denk ik. of alleen als hoorbaar effect.

op een of andere manier zijn de kastjes/pedaaltjes tussen gitaar en versterker juist weer een goede volgorde omdat ze elkaar vaak positief beinvloeden. distortion, boosters en wahwahs horen zowiezo echt voor de versterker.

ik nam altijd direct op via pre-amps en amp simulaties maar laatst heb ik toch moeten constateren dat het geluid 10 zo 'vet' wordt door die preamps eerst via een versterker en microfoon op te nemen. die trillende speakers, lucht en mic doen iets wat het echter en levendiger voller laat klinken.
 
Ik weet niet wat voor muziek je maakt, dat maakt ook een verschil.
Ik heb een Engl met een spring reverb, als ik gewoon speel zet ik die wel aan, en ook voor leads.
Aangezien de muziek die ik meestal opneem (extreme metal) erg druk en vol is voeg ik reverb na de opnames toe.
Als je in een rock band speelt zou je bijvoorbeeld best een reverb voor je microfoon kunnen doen, de mix is dan geen muur van geluid, en je hoeft de gitaar minder te processen.
Wat het beste is natuurlijk, is als je het zo goed opneemt, dat er naderhand niks meer aan hoeft te gebeuren in de mix op misschien wat compressie na. Als de reverb die je gebruikt dan mooi klinkt, zal die in de mix natuurlijker klinken.
Ik gebruik vaak 2 links en 2 rechtse gitaar partijen, als er dan reverb op zit van te voren en je moet veel gaan equalizen word het echt een troep.
 
Wat ik doe: op mijn Roland recorder een drum track zetten met EasyDrummer, en dan een spoor met akkoord progressie, en daar een spoor met solo overheen. Puur om te jammen, en om te klooien met mijn pedaaltjes, zoeken naar een lekkere tone. Geen specifieke stijl. Met wat mooie "jazz" akkoorden een progressie maken vind ik ook leuk. Ik ben zeker geen goede gitarist hoor, ambitie ligt niet zo hoog.

Reverb pedaal komt er voorlopig niet, en tremelo al helemaal niet heb ik besloten. Die Shaky Jimy van Moen (Univibe pedaal) lijkt me daarentegen veel interessanter, die heb ik nog op het oog.
 
Toch maar een reverb pedaal besteld, een Biyang Tri-verb via Ebay, uit de UK, voor ca. 55 euro.

Gisteren heb ik met een Univibe effect gespeeld (op een Korg AX10G multi effect). Conclusie is dat ik, met koptelefoon op, helemaal gek van het stereo effect werd, zeker bij een hoge rate. Het is ook een wel heel specifieke klank.

Univibe in mono door een gitaar amp zal weer anders klinken dan stereo door een koptelefoon, maar dit en ook Tremelo, Vibrato, Lesley roterende speaker simulatie e.d. is niks voor mij op dit moment. Ik kan altijd nog de Korg multi-fx tussen de stomp boxes plaatsen voor dit soort effecten.

Ik ben wel benieuwd naar de Biyang, een stomp box vind ik toch handiger dan een rack EFX integreren.
 
Het is altijd zo lastig om iets zinnigs te schrijven op een forum zonder met de werkelijke setup gewerkt te hebben waar hem om gaat..


De UniVibe is in originele vorm een mono effect.
Als ik deze zelf zou moeten plaatsen in een signaalketen voor gitaar zou ik hem ergens in het midden zetten.
Achter eventuele compressie of oversturingspedalen, maar voor de gitaaramp.
Dit omdat de univibe een mooie invloed heeft op de oversturingsklank van de amp.
 
Aha... ik had gisterenavond alleen de Korg gebruikt, stand alone. Ik ga de Korg als Univibe tussen de stomp boxes zetten op diverse plekken, niet al te extreem ingesteld. Kijken wat er gebeurt. Mogelijk is het nog een pedaaltje waard, op een mooie dag, die meestal sneller komt dan ik denk (door GAS....) :)
 
Biyang reverb is binnen, eerste indruk is prima. Hall/room/spring reverb, met een A/B switch, dus elk type in 2 varianten. De mix en de reverb time zijn instelbaar. Mijn pedal board vind ik nu aardig compleet. Ik heb alleen nog een Boss OD-3 in de pijplijn zitten.
 

Attachments

  • P1090150.jpg
    P1090150.jpg
    69,1 KB · Bekeken: 75

Vergelijkbare discussies

Back
Top