Speaker bouwen -> Basreflex poort berekenen

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.597
Hela,

Ik wil ga voor de fun een kistspeaker maken met 2 JBL autospeakers erin, aangedreven door een autoradio en voeding van 12v / 2,5A, komt later nog een accu bij zodat ik er mobiel mee ben.

Nu wil ik dat beide speakers ook hun eigen basreflexpoort hebben dadelijk, ik begrijp dat de plaatsing niet heel belangrijk is, maar wel de lengte en de doorsnede.

Deze zijn te berekenen met de Helmholtzresonator formule als ik het goed heb.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Helmholtzresonator


Maar.. Wat is F?

En wat kies ik voor V tav de speakers die ik heb?

En V en L ? Hoe reken ik dat uit?

Iemand?
 
Ik denk dat je voor V de inhoud van je speakerkast moet nemen.

Ik denk ook dat de lengte van je hals niet langer kan zijn dan de diepte van je kast - de diameter van je hals.
Dus dan zou ik zo gokken dan je met de diameter van je hals kiest welke frequentie je wil benadrukken.
Als je de specificaties van je speaker kent zou ik (denk ik wederom) kiezen van de helft van de laagste frequentie die je speaker kan weergeven.
Dan heb je 1 octaaf winst in het laag.

Ff voor de goede orde: ik heb nog nooit een luidsprekerkast gebouwd dus heb er geen gedegen kennis van.
 
Ik wil ga voor de fun een kistspeaker maken met 2 JBL autospeakers erin, aangedreven door een autoradio en voeding van 12v / 2,5A, komt later nog een accu bij zodat ik er mobiel mee ben.
soundsystem Demian *D :okdan:
 
Winisd is wel handig, met een beetje geluk staan je jbl drivers ook in de lijst anders moet je de ts gegevens even opzoeken.
 
Hela,

Ik wil ga voor de fun een kistspeaker maken met 2 JBL autospeakers erin, aangedreven door een autoradio en voeding van 12v / 2,5A, komt later nog een accu bij zodat ik er mobiel mee ben.

Nu wil ik dat beide speakers ook hun eigen basreflexpoort hebben dadelijk, ik begrijp dat de plaatsing niet heel belangrijk is, maar wel de lengte en de doorsnede.

Deze zijn te berekenen met de Helmholtzresonator formule als ik het goed heb.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Helmholtzresonator


Maar.. Wat is F?

En wat kies ik voor V tav de speakers die ik heb?

En V en L ? Hoe reken ik dat uit?

Iemand?

http://forum.speakerplans.com/12v-powered-systems_forum5.html
 
Ok. Ik heb voor een andere speaker gekozen omdat ik bij de JBL geen technische gegevens kon vinden die ik nodig had voor de berekening.

Omdat ik niet heel erg thuis ben in het 'woofers-en-tweeters-samenstellen-en-het-bijbehorend-filter-opzoeken' en daar ook niet nog heel veel meer tijd aan wilde besteden heb ik gekozen voor een kant en klare oplossing met losse woofers en tweeters en scheidingsfilter.

http://www.hertzaudiovideo.com/doc/hertz_hienergy_hsk165.pdf

Deze speakers worden zeer gewaardeerd als car-audio, het zal als kistspeaker (of hoe je het ook maar wil noemen) ook wel goed werken. (ga ik van uit)

WinISD levert met de gegevens die ik heb inderdaad afmetingen op waar ik wat mee kan om een kast te maken.

Weet alleen niet of ik inderdaad een basreflex er in ga maken of toch maar een gesloten kast, een basreflexkast is ruim 33% groter zie ik al weer dan een gesloten kast,
in ieder geval weet ik hoe groot die moet worden voor het beste resultaat. Dus.. toppie.. :okdan:
 
Dat een bassrelfexkast groter moet zijn klopt niet, dat is afhankelijk van oa de poort lengte.

Ik heb nu twee berekeningen gemaakt met WinISD pro

1 voor een basreflex kast met 20 liter inhoud, een poort van ca 20cm lang en 8cm doorsnede (grijs)
1 voor een gesloten kast met 25 liter inhoud. (geel)

attachment.php


Dat betekent dat de kleinere bassreflexkast meer laag weergeeft tot waar de lijnen elkaar snijden.
Daar voorbij geeft de gesloten kast meer laag, maar uiteraard wel op lager volume dan waar het snijpunt ligt.

Nu is mijn vraag, is curve van de bassreflexkast beter dan die van de gesloten kast?
Hij geeft meer laag tot een bepaald punt, maar gaat uiteindelijk (op papier) minder laag dan de gesloten kast die 5L groter is.
de vraag is of je dat hoort / merkt.
 

Attachments

  • transfer function magnitude.jpg
    transfer function magnitude.jpg
    114,7 KB · Bekeken: 125
Laatst gewijzigd:
Back
Top