Veel nieuwe analoge synths; waarom?

Veel nieuwe analoge synths; waarom?


  • Totaal aantal stemmers
    50
Ik denk dat het gewoon de hang naar vroeger is... dat 'vroeger was alles beter' gedoe enzo... .


gedoe?

zeg dan maar wat er buiten technische ontwikkelingen om nu zo veel beter is dan vroeger?
ben benieuwd...
 
nee dus kun je net zo goed niets doen, want dan veranderd er ook geen snars
 
nee dus kun je net zo goed niets doen, want dan veranderd er ook geen snars

Beter benut je de voordelen en skip je de nadelen.

Zoals bijvoorbeeld het feit dat nu veel fabrikanten leuk analoog spul op de markt brengen! Of het nou hang naar vroeger is, of mensen vinden analoog beter klinken, of de opzet is simpeler dan menu gestuurde digitale synths, er is kennelijk een behoefte.
 
gedoe?

zeg dan maar wat er buiten technische ontwikkelingen om nu zo veel beter is dan vroeger?
ben benieuwd...

De berijkbaarheid van geweldige instrumenten voor iedereen.

Je kan tegenwoordig bijvoorbeeld een korg z1 of wavestation voor vrijwel niks 2de hands kopen, waar je waanzinnige sounds mee kan maken. Computertje erbij en plaatje opnemen maar. Dat is er o.a. nu beter dan vroeger:okdan:
 
Wat verkoopt makkelijker: een digitale workstation van 1000 euro, of een analoog pieledoosje van 140 euro? Juist ja; de hobbyist verzamelt al die analoge pieledoosjes en die digitale workstation is niet nodig, of kan volgend jaar ook wel als er weer meer gigabytes aan klanken in zitten.
Dus als je als synthfabrikant geld wilt verdienen, moet je syntherklaaskadootjes uitbrengen voor weinig geld, die 'iedereen' er wel bij koopt. Je gaat je tien jaar oude Fantom of Motif niet zo gauw vervangen voor iets anders. Maar een analoog bakje dat net weer iets anders biedt dan het ander analoog bakje: als het niet teveel kost: kopen! En dat is weer cash voor de fabrikant.
 
gedoe?

zeg dan maar wat er buiten technische ontwikkelingen om nu zo veel beter is dan vroeger?
ben benieuwd...

Nu heb je Synthforum waar je kan zeuren.
Vroeger moest je naar het cafe en werd je op je bakkes gemept als je teveel zeek.
Tegenwoordig blijft het bij verichtjes op je beeldschem.
,...

..
o wacht..dat is ook ook technische ontwikkeling...shit..
 
ik vind ze wel leuk en inspirerend die analoge bakjes, serieus
 
Je ziet het aan de reacties op het forum: Korg brengt een bakje uit voor 39 euro: iedereen koopt het, want waarom niet voor dat geld? Korg brengt een uitgebreider bakje uit voor 199 euro: veel mensen kopen het, omdat het toch iets meer is dan dat bakje van 39 euro. Nu komen ze met de Volca series en mensen kopen alle drie modellen tegelijk. Het is toch goedkoop, dus waarom niet? Dat zie je met een digitale workstation van 2000 euro niet zo gauw gebeuren; mensen krabben zich dan wel drie keer achter de oren of ze zo'n dure investering wel kunnen verantwoorden.

Maar wat ontwikkelingen betreft, zou ik het wel fijn vinden als fabrikanten geen kopieën van modellen uit het verleden zouden uitbrengen, maar wat nieuws zouden verzinnen. Helaas klinken bijna alle analoge synths nog steeds hetzelfde als de modellen van 30 jaar geleden. Ook op analoog gebied zou er wel wat nieuws te verzinnen moeten zijn. Zelfs op de megadure Schmidt analoge synthesizer heb ik nog geen klanken gehoord die nog niet bekend waren uit oudere en simpelere synths. Maar dat zou kunnen liggen aan luiheid van de programmeurs. Als het aan Schmidt zelf lag, zou hij nooit een noot op zijn synth spelen, maar gewoon op bed blijven liggen.
 
Je ziet het aan de reacties op het forum: Korg brengt een bakje uit voor 39 euro: iedereen koopt het, want waarom niet voor dat geld? Korg brengt een uitgebreider bakje uit voor 199 euro: veel mensen kopen het, omdat het toch iets meer is dan dat bakje van 39 euro. Nu komen ze met de Volca series en mensen kopen alle drie modellen tegelijk. Het is toch goedkoop, dus waarom niet? Dat zie je met een digitale workstation van 2000 euro niet zo gauw gebeuren; mensen krabben zich dan wel drie keer achter de oren of ze zo'n dure investering wel kunnen verantwoorden.

Maar wat ontwikkelingen betreft, zou ik het wel fijn vinden als fabrikanten geen kopieën van modellen uit het verleden zouden uitbrengen, maar wat nieuws zouden verzinnen. Helaas klinken bijna alle analoge synths nog steeds hetzelfde als de modellen van 30 jaar geleden. Ook op analoog gebied zou er wel wat nieuws te verzinnen moeten zijn. Zelfs op de megadure Schmidt analoge synthesizer heb ik nog geen klanken gehoord die nog niet bekend waren uit oudere en simpelere synths. Maar dat zou kunnen liggen aan luiheid van de programmeurs. Als het aan Schmidt zelf lag, zou hij nooit een noot op zijn synth spelen, maar gewoon op bed blijven liggen.


Op een gegeven moment is de rek er qua ontwikkeling wel uit natuurlijk......tis niet dat er nu veel meer in het audio spectrum kan gebeuren wat er niet al is om het mee te maken denk ik zo.

Wat dat betreft kan je uit een dx7 de meest vage alien sounds halen....daar heb je echt niet de meest nieuwe synth voor nodig.

ik wordt dan ook niet echt warm of koud van de meeste dingen die nu uit komen, ik zie het meer als entrybakjes voor nieuwkomers en semiupgrades van bestaand spul om je versleten modellletjes mee te vervangen.

Ik zie persoonlijk wel de Prophet12 als een iets anders concept met al zijn decimators etc aan boord. Daarom ga ik die ook wel kopen als die er is. Kan je toch net iets anders sounds maken dan met het al bestaande repertoire wat er in de winkels wordt aangeboden.
 
Op een gegeven moment is de rek er qua ontwikkeling wel uit natuurlijk......tis niet dat er nu veel meer in het audio spectrum kan gebeuren wat er niet al is om het mee te maken denk ik zo.

Ik heb wel eens zitten te denken aan een analoge synth met spectrum-golfvormen en verschillende vormen van ruis, zodat je er D-50-achtige klanken mee zou kunnen maken, maar dan met meer dynamiek en levendigheid.
Ik denk dat er op analoog gebied nog veel te verzinnen is, maar dat de klanten teveel vragen naar producten uit het verleden.
 
Idd.

Ik vroeg vandaag bij bax shop naar een Minimoog. Hadden ze niet.
Naast mij stond iemand, die wilde een Prophet 5. Hadden ze ook niet.

Het klopt inderdaad wat jij zegt.
 
Het aantal analogue synths wat nu op de markt komt/is, is wel een goede ontwikkeling. Helemaal als ze een sterk karakter hebben was dan ook meteen de meerwaaarde voor die synths is.

Het aparte is wel dat veel van die synths eigenlijk niet aan moderne eisen voldoen. Zoiets als geheugen om je patches op te slaan is wel iets wat toch wel fijn zou zijn. Dat mensen vragen naar producten uit het verleden is wel logisch aangeien dat bewezen dingen zijn. Maar volgens mij valt daar toch nog veel mee te doen, door bijvoorbeeld als bij de nieuwe basstation 2 er twee filters aan toe te voegen.

Er zijn verschillende analoge mono-synths, maar het is nog een beetje wachten op de poly-synths. Volgens mij heeft alleen DSI die in de markt gezet.
 
Denk dat dat komt door de kosten van een polybak, meeste analoge spul wordt door kleine fabrikanten gebouwd en ze kunnen het risico niet nemen om een dure polybak te ontwerpen en bouwen die dan vervolgens amper wordt verkocht.
Geheugen en volledige MIDI is ook redelijk kostbaar en lastig in te bouwen in een analoog circuit, waarschijnelijk zelfde reden dus, ikzelf mis de geheugens niet maar die MIDI is wel weer heel handig natuulk.

En ik snap verder wel waarom er meer analoog uitkomt, de onwikkelaars hebben geen zin meer om de hele dag achter een PC te zitten "ontwikkelen" , ze willen weer net als vroegah met een soldeerpook en berg onderdelen aan hun knutselburo zitten, das veel leuker...:D;)
 
Het voordeel ten opzichte van vroeger is, dat midi en polyfonie tegenwoordig niet meer nodig zijn, gezien dat je audio tegenwoordig net als midi kunt opnemen en bewerken.
Was een analoge monobak in de jaren '90 vrij onbruikbaar, omdat alles via midi en een mengpaneel moest. Tegenwoordig is elk bakje waar geluid uit komt weer bruikbaar en kun je het multitracken naar believen.
 
Back
Top