Impedantie verschil Synth<=> FX Pedaal

Maleh

QxZ=8
Lid sinds
5 juni 2003
Berichten
475
Locatie
Een gat onder Rotjeknor
Natuurlijk heb ik "gezocht" via de "zoek".. 8>


"Toch", misschien ook handig te weten voor anderen dat ik deze draad start..

In het verleden hier nooit echt bij stil gestaan, maar agz ik steeds beter leer gain-stagen, kwam ik tot het volgende:

Voorheen stuurde ik mn synths wel vaker naar een stompbox, maar na aanschaf van een Boss RE-20, begon het aan me te knagen.. of beter verwoord: te "Kraken"..

Ik heb het hier over een impedantie verschil van de Synth (dit geval de Mopho x4) en de Space Echo dual pedal.

De synth stuurt zowiezo errug heet uit en icm de Boss(direct aangesloten) begint een beetje sustain loop wel erg gauw te kraken, waarbij ik meer zit te vogelen het volume per patch aan te passen op de synth.. en dat werkt gewoon niet prettig kan ik je zeggen.. De gain op de Boss overigens op minimaal en krijg je op het laagste stand helemaal niets of stukje verder ineens heel luid.

Nu ken ik het verhaal met de impedantie knopjes +4 en -10 (MIC/LINE/ETC) op sommige apparaten en hier is als je ff zoekt een hoop over te vinden en wat voor jouw situatie het best kan werken.

Maar wat als de apparatuur hier niet over beschikt?

Het lijkt mij dat dit opgelost zou kunnen worden met bv een "passieve DI"?
Maar hoeveel negatieve gain is in de bovenstaande situatie optimaal? -10? -20? -30?
Hier zijn gezien bij bv Feedback al passieve DI's voor rond een tientje..

Maar hoe los jij dit op? of "anders" op en wat kan je bij deze situatie het beste aanraden?

Mijn dank is wedermaal (+4) Groot! :engel:
 
Reverse DI of een reamp box.

home_reamp.jpg
 
Reverse DI of een reamp box.

home_reamp.jpg

Mooi spul!, maar x2 voor stereo en ik kan een mooi nieuw mengtafel kopen! :D

Het mag wel een beetje betaalbaar blijven en zou de 100€ eigenlijk niet voorbij willen in dit geval.. ;)

Het is zeker wel in de richting van! :okdan:
 
AUXEN op je mengpaneel, nooit problemen met welk pedaal dan ook over insturen.
 
AUXEN op je mengpaneel, nooit problemen met welk pedaal dan ook over insturen.

Yup, helemaal gelijk wat ook T-CM11 adviseerde..

Maar de tafel is vol en patchbay's zijn voorlopig nog even niet aan de orde..
Voor mijn situatie zou het "voor" de tafel, tussen de synth en stompbox moeten gebeuren..
 
Kan je er geen pedaaltje voor zetten die een heet signaal prima aankan maar zelf het signaal afzwakt, al dan niet in bypass mode? Een amp moddeler, volume pedaal, dat soort dingen?
 
Een dure reamp box werkt goed, maar is in deze situatie wel overkill; je zet die dan nl tussen een synth en een digitaal moddeling pedaaltje. Ik zou alleen investeren in reamp gear als je line level signalen naar analoge versterkers of overdrive's etc wil sturen die een duidelijke sweet spot hebben waar ze het beste klinken.

Voor de rest maakt het niet uit wat je doet als het maar klinkt. Dat die re20 en DSI niet lekker samen gaan dat kan, niet meer doen dan, of idd auxen. Zo bijzonder is de RE20 nou ook weer niet.
 
Nou ik ben er uit.. stomme is, had het nog liggen ook.. :o:

b_18083.jpg


Voorheen zat deze tussen de mixer en de monitors, agz de MTR een dedicated volume heeft, stond deze maar op "0db" te niksen in de chain..

Wel al veel bruikbare tips gekregen, bedankt hiervoor! :halleluja

Iets met meerdere wegen naar Rome enzo.. :D

Hopelijk heeft een ander hier ooit ook nog wat aan het onderwerp, dus mocht je nog anderen ideën (wegen) weten? :biertje:
 
Eentje die nog niet expliciet is genoemd maar die je zelf (misschien zonder dat je het door hebt) al wel uitvoert:

Je kan een weerstandje tussen je synth en je pedaal doen.
Welke waarde het weestandje moet hebben kan je mooi achterhalen door de nanopatch even te meten.

Als je bovenstaande tip "professioneel" wil aanpakken moet je meerdere weerstandjes gebruiken.
Hoe dit precies zit kan je achterhalen als je in google de zoekterm "T-Bridge" of "Brigde Attenuators" instypt en dan op plaatjes klikt.
Dan zie je de schemaatjes voorbij komen.

succes
 
Eentje die nog niet expliciet is genoemd maar die je zelf (misschien zonder dat je het door hebt) al wel uitvoert:

Je kan een weerstandje tussen je synth en je pedaal doen.
Welke waarde het weestandje moet hebben kan je mooi achterhalen door de nanopatch even te meten.

Als je bovenstaande tip "professioneel" wil aanpakken moet je meerdere weerstandjes gebruiken.
Hoe dit precies zit kan je achterhalen als je in google de zoekterm "T-Bridge" of "Brigde Attenuators" instypt en dan op plaatjes klikt.
Dan zie je de schemaatjes voorbij komen.

succes

Ook een hele goede tip voor het "meten" met de nanopatch. Maar de pro tip van je is dan toch in principe het zelf maken van soortgelijk volume weerstand? Goed plan als ik het op een permanente manier wil aanpakken!

Een volume pedaal dus, maar dan in een kastje!
IDD! :D dat noemde jij ook op.. zelfs die zou ik kunnen gebruiken, maar die stuurt op het moment toch liever de filter van de Mopho aan! ;)
 
Ligt het aan mij, of wordt hier impedantie verschil en signaal niveau verschil door elkaar gehaald?
Is niet hetzelfde... (Schakelen tussen +4dBu en -10dBV is geen impedantie "knopje")
 
Ligt het aan mij, of wordt hier impedantie verschil en signaal niveau verschil door elkaar gehaald?
Is niet hetzelfde... (Schakelen tussen +4dBu en -10dBV is geen impedantie "knopje")
Ja volgens mij heeft dit niet zo veel met impedantie te maken... In plaats van een volume pedaal kun je ook gewoon je synth wat zachter zetten.

Een impedantie probleem met pedaaltjes heb je meestal pas NA het pedaaltje.
Is hier goed beschreven: http://www.submodern.com/slowburn/?p=93
 
Een klein Behringer mixertje kopen en dat op een input van je tafel steken?

beter een tapco blend 6
 
Eentje die nog niet expliciet is genoemd maar die je zelf (misschien zonder dat je het door hebt) al wel uitvoert:

Je kan een weerstandje tussen je synth en je pedaal doen.
Welke waarde het weestandje moet hebben kan je mooi achterhalen door de nanopatch even te meten.

Als je bovenstaande tip "professioneel" wil aanpakken moet je meerdere weerstandjes gebruiken.
Hoe dit precies zit kan je achterhalen als je in google de zoekterm "T-Bridge" of "Brigde Attenuators" instypt en dan op plaatjes klikt.
Dan zie je de schemaatjes voorbij komen.

succes

Ik heb hier een pedaaltje als insert effect op de patchbay hangen, heb er niet echt problemen mee maar het line/gitaar gedoe zit me ook altijd niet echt lekker. ook al houd ik me er niet echt mee bezig. kan ik die op jouw manier zo aanpassen? en toekomstige pedaaltjes ook? en geld dat alleen voor de ingang of ook voor de uitgang?
 
Ik heb hier een pedaaltje als insert effect op de patchbay hangen, heb er niet echt problemen mee maar het line/gitaar gedoe zit me ook altijd niet echt lekker. ook al houd ik me er niet echt mee bezig. kan ik die op jouw manier zo aanpassen? en toekomstige pedaaltjes ook? en geld dat alleen voor de ingang of ook voor de uitgang?

Hallo,


Dat geldt alleen voor de ingang van het pedaal.
De uitgang van het pedaal kan je met weerstandjes ook wel aanpassen aan de ingangsimpedantie van je mengtafel, maar dat is niet nodig.
Wat je aan de uitgang van je pedaal zal merken is een tekort aan output.
Dus dit moet je oplossen met een extra preamp die het signaal weer naar lijnniveau boost.

Al met al is het dus gewoon een vrij omslachtig gedoe :)
 
In principe zou de impedantie bij actief spul niet zoveel uit mogen maken maar het kan best dat sommige pedaaltjes een beetje slappe output hebben en rekenen op de hoge imp. input van een gitaarversterker, en wat kunnen inzakken als ze op te lage impedantie worden aangesloten, maar denk dat bij de meeste mixers de impedantie wel hoog genoeg is.
Je moet het zo zien, een geluidsbron levert een spanning met een bepaalde stroomsterkte en hoe lager die stroomsterkte is des te hogere impedantie je nodig heb, de impedantie is tenslotte een weerstand en hoe lager die weerstand is des te hoger deze een belasting vormt voor je geluidsbron en die belasting wil je iig bij passief spul zoals gitaren of mic's zo laag mogelijk houden, dus die moeten op een hoge impedantie worden aangesloten.
Voor actief spul is dat veel minder belangrijk want die kunnen meestal wel voldoende stroomsterkte leveren, zeker synth's en samplers PC audiokaarten etc., alleen pedaaltjes zouden een uitzondering kunnen zijn, maar ik denk dat dat eigelijk ook wel meevalt, als er al opamps inzitten zou ik me niet druk maken.
 
Back
Top