Catalunya - Love and Affection

Lid sinds
20 oktober 2002
Berichten
4.304
Hallo!

Het heeft even geduurd, maar ik heb een nieuwe versie gemaakt van mijn laatste track. Het heeft me veel bloed, zweet en tranen gekost.

Oordeel zelf! Ben benieuwd hoe de mix overkomt via jullie monitors?

track te downloaden via de homepage: http://home.wanadoo.nl/erik.vermeer/

Paar vragen:
Hoe zit het met de panning van het totaal? het lijkt alsof 1 kanaal iets zachter is.
Staat de string in het couplet te hard?
Misschien teveel galm op de leadvocal?
Ik kreeg de slis in de vocal niet goed weg met een de-esser, vandaar dat ik wat hoog heb weggedraaid in de vocal. Misschien dat hij nu iets te dof klinkt.


Met dank aan Beepr voor de toffe kritiek die hij me vorige keer gaf!


Groet van Erik
 
Laatst gewijzigd:
Je kunt wel horen dat hier veel tijd aan besteed is. ;)
De zang is goed opgenomen hoor. Mag misschien wel wat helderder klinken. (ik noem het altijd de 'hijg' factor)

De drums en met name de kick past niet zo lekker in de track. Wat steviger en harder kan helemaal geen kwaad. En een diepere kick zou mijn voorkeur hebben. :)
Die drums en de bas zouden het nummer grotendeels moeten dragen maar dat valt nu weg. En zo te horen valt er in de mix veel weg omdat de geluiden elkaar in de weg zitten. En het zijn mooie geluiden. Misschien teveel van het goede en die ondersteunende geluiden wat subtieler mixen zou wellicht beter overkomen.

En misschien wel wat kritisch maar dit is een leuke track en lekker zomers. :)
 
Bedankt Fuse voor de complimenten over de zangopname!

Ik heb toch weer last van mix moeheid gekregen vermoed ik. Ga morgen weer verder aan het nummer.

Tot later


Groet Erik
 
Beste Erik,

Ik vind dat dit toch wel het demo niveau ontstijgt dus pas ik de kritiek ook wat aan op het niveau.

Zang is idd best goed gedaan maar hier en daar ijn de track zou wat verschillende compressie op z'n plaats zijn.
De zangeres zingt duidelijk af en toe wat onzeker en dit kun je maskeren door wat met de volumes te spelen.
Zeker de coupletten kunnen iets harder in de mix geplaats worden en wat natter(veel gebruikte truc in com proj.

De bassdrum bassline verhouding is nog niet helemaal top waardoor je wat warmte verliest.
Verder vind ik de backin te veel truggrijpen naar de eurosound van zo'n 7 jaar geleden en zelfs de sound van pump up the jam(dit is natuurlijk m'n persoonlijke mening)
Tegenwoordig mag het allemaal wat vetter en harder en zelfs wat viezer.

Je stereobeeld indeling is een stuk beter nu alleen zijn er nog wat elementen die elkaar in de weg zitten met name midhoog gebied.

Als laatste nog een compliment ik vind zeker dat je het gevoel van een lekker in het gehoor liggend liedje al aardig onder de knie hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Ga zo door
:okdan:

Beepr heeft trouwens nog meer ervaring in het produceren van dit soort dingen en die zal je zeker ook nog wel verder op weg kunnen helpen met wat to the point advies;)
 
Ik merk ook dat mijn geluidskaart op de PC klote is. Hij neemt gewoon niet mooi op, ben ik nu achter.
Vanuit de VS 1880 klinkt die heel anders (veel beter moet ik zeggen). Zang heb ik behoorlijk gecompressed. Alleen moet ik wel zeggen dat ik een fout heb gemaakt bij de zangopname. Er zitten bepaalde niveau verschillen in het nummer, die ik met een compressor niet wegkrijg. De zangeres zelf was ook nog niet super tevreden over de opname. Ze zou zowieso nog een keer komen inzingen, dan kan ik me meer concentreren op het volume (verschil) van de zang. Wat doen de meesten. Tijdens de opname de-essen of achteraf?
Kan je nou beter eerst de-essen en dan door de compressor halen, dit omdat de compressor sis-klanken juist weer kan versterken?

Verder probleem. Is dat ik bij de VS 1880 recorder tegen wat problemen aan loop. De E.Q vind ik niet mooi. Verder maar 18 sporen. Op de PC kun je veel meer sporen draaien en je hebt meer mix-mogelijkheden. Nu moet ik dubben. Misschien dat ik de zang, bas en drum op 2 aparte spoortjes mixed en de rest aanvul.

Ik werk behoorlijk analoog. De klanken heb ik ge-edit via mijn analoge tafel en weggeschreven naar de VS 1880.
Dit is wat omslachtig, maar ik loop toch tegen wat problemen in mijn set-up op. Met name de VS 1880. Misschien moet ik een goede PC gaan kopen.



Die Eurosound waar jij over spreekt, die is nog heel recent. Niet in Nederland, maar internationaal. In Nederland voert Trance de boventoon.

Bedankt voor je compliment over het liedje als geheel.

Groet Erik
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door faab
Zeker de coupletten kunnen iets harder in de mix geplaats worden en wat natter(veel gebruikte truc in com proj.


bedoel jij met die uitspraak: MEER GALM?
 
Hoi Erik,

Wat doen de meesten. Tijdens de opname de-essen of achteraf?
Ik kan alleen voor mezelf spreken ik de-ess vooraf ik werk met een rane vp12 en daar kan ik heel snel een lekker sound mee neerzetten.

De zangeres zelf was ook nog niet super tevreden over de opname. Ze zou zowieso nog een keer komen inzingen, dan kan ik me meer concentreren op het volume (verschil) van de zang.

:okdan: in ieder geval heb je met iemand te maken die voor het onderste uit de kan gaat:halleluja
die zijn hard 2 find.

De vs1880 weet ik helemaal nix van dus daar kan ik je niet echt mee helpen.

Die Eurosound waar jij over spreekt, die is nog heel recent. Niet in Nederland, maar internationaal. In Nederland voert Trance de boventoon.

Dat weet ik maar het is ook heel erg moeilijk om bijv in duitsland een voetje tussen de deur te krijgen,dj support voor deze stijl is tegenwoordig minimaal en moet je dus tekenen bij een platenmij die marketingtechnisch dingen voor je open kan breken.
In nederland denk ik dan ook dat je niet zo 1,2,3 een platenmij zult vinden voor deze sound
De meeste com. acts zijn begonnen met een underground track die populair is geworden en ze zijn daarna steeds meer gaan vijlen aan de sound. voorb. Venga Boys.

bedoel jij met die uitspraak: MEER GALM?
Yep, maar vooral pre fader galm zodat je een goede uitspraak blijft houden met toch een glimmetje erop.

Anyway veel suc6
 
Hey Erik, zit nu op de job, kan niet luisteren.
Ik ga vanavond direct even luisteren, ben errug benieuwd!

(Faab weet er niets van hoor...gewoon niet naar luisteren...hihi)
 
Nieuwe remix van het nummer nu te downloaden op:

http://home.wanadoo.nl/erik.vermeer/


Met dank aan FAAB voor de nodige kritieken.

Ik heb de drums door de E.Q heen gehaald en er een extra Harold Faltermeyer bass doorheen gejaagd (jawel daar deed me dat geluid aan denken).

De Mp3 conversie klinkt iets anders, maar voorlopig laat ik het hierbij. Ben best tevreden nu.


Groet Erik
 
Laatst gewijzigd:
Zang,Melodie en Arrangement vind ik zeer goed !
Maar ik mis iets.. Het wil op sommige momenten wel klappen maar dat gaat niet.
En ik denk dat de oorzaak is de drums die hangen er maar wat bij vind ik ,niet slecht bedoeld maar ik denk dat je misschien wat meer tijd moet besteden aan je drums (de klank) en misschien het tempo wat omhoogschroeven maar verder :okdan:
 
Hee Erik,

Hier nog een paar tips:

1 Het eerste wat me opvalt is dat de zang echt veel harder mag, en net als wat Faappie ook al zei ook nog een stuk natter!
Gebruik wat meer reverb of delay, mocht het dan teveel dichtsmeren kan je predelay zo afstellen dat de galm een 1/16, 1/8 of 1/4 noot later begint, whatever works, experimenteren maar.

2 Haal regelmatig de string/pad weg, die haalt veel teveel vaart eruit.
Gebruik desnoods 16en lijntjes om wat op te vullen, die remmen niet maar geven juist vaart.
Zowiezo moet je denk ik wat meer strippen in het arrangement.
En een string en een gangmakertje en een lead en een "trancestring" en een vocaal is echt teveel van het goede.
Dat los je met geen eq of compressor meer op.
Leren weglaten is erg moeilijk, ik heb er ook last van, maar is erg belangrijk.
Meestal ga je ook dingen toevoegen omdat je nog niet tevreden bent over de basis, als mijn basis staat, kan ik heel makkelijk arrangeren en anders blijf ik maar toevoegen en dat word er vaak alleen maar slechter op.

Wat je kan proberen aan te houden is een band setup, dat wil zeggen :
- Drums
- Baspartij
- Ritmegitaar
- Slaggitaar en zang

Dit kan je ook vertalen naar een dance arrangement en houdt eigenlijk in dat je nooit veel meer als 4 partijen tegelijk moet horen, een mens kan dan niet meer goed focussen op wat er gebeurt. Minimalisme werkt echt wat dat aangaat.

3 Om het geheel wat meer "drive" te geven kan je een kataklop basslijn eronder gooien met een "solid bass" patch, de euro sound bij uitstek, aangezien je daar kennelijk voor wil gaan. Deze kan gewoon met je Faltermeyer basje erin, alleen zet je de kataklop er zachtjes een oktaaf lager in.

Ik vind het moeilijk om even snel een oplossing te bieden maar misschien kan dit je nog wat helpen.

Mzzlz,

@
 
Ik merk dat ik die extra bass toch iets te hard heb gezet.
:stupid

Ik post zometeen een versie met een iets lager volume van deze bas.

Groet Erik:doei:
 
Origineel geplaatst door Beepr
Hee Erik,

Gebruik desnoods 16en lijntjes om wat op te vullen, die remmen niet maar geven juist vaart.

3 Om het geheel wat meer "drive" te geven kan je een kataklop basslijn eronder gooien met een "solid bass" patch, de euro sound bij uitstek, aangezien je daar kennelijk voor wil gaan. Deze kan gewoon met je Faltermeyer basje erin, alleen zet je de kataklop er zachtjes een oktaaf lager in.


@

Thanks weer voor je zeer goede adviezen BEEPR.

Bedoel je met 16en lijntjes een hi-hatje met 1/16 (snel achter elkaar)

Heb je een voorbeeld van een kataklop. Ben benieuwd wat je daarmee bedoeld.

Vind jij de drums verder O.K., of vind jij net als Kevin dat er nog meer aan die beats moet gebeuren. Misschien een standaardclap erin verwerken?

Moet die string zachter in het refrein? Of bedoel je met weglaten van de string in bijv. het refrein?


Ik wacht nog maar even met de nieuwe versie, dankzij jouw adviezen. :okdan:


groet Erik
 
Back
Top