Misschien een stomme vraag, maar toch stel ik hem.

HansMs

Stamgast
Lid sinds
31 Maart 2011
Berichten
146
Ik ben nu eindelijk na 20 jaar eens bezig iets af te maken, althans dat proberen we...ik ben bezig wat 'jingles' / achtergrond muziek te maken voor een collega die bij de regionale radio werkt, hij draait het meeste van de jaren 80....dus een 808 en een lekker earth wind & fire basje vindt ik altijd wel lekker, met een beetje funkie gitaar werk, maar de uiteindelijk mix blijft vrij vlak, ondanks ik verschillende instrumenten anders PAN, hoe krijgt ik die volle en brede sound met meer diepte, heeft logic hier standaard een bruikbare plugin voor? of komt er veel meer bij kijken.

Alle tips zijn welkom :okdan:
 
Met panning alleen kom je er niet, eq de verschillende onderdelen en vergeet het aan het eind niet dood te compressen ;)
 
Ik ben nu eindelijk na 20 jaar eens bezig iets af te maken, althans dat proberen we...ik ben bezig wat 'jingles' / achtergrond muziek te maken voor een collega die bij de regionale radio werkt, hij draait het meeste van de jaren 80....dus een 808 en een lekker earth wind & fire basje vindt ik altijd wel lekker, met een beetje funkie gitaar werk, maar de uiteindelijk mix blijft vrij vlak, ondanks ik verschillende instrumenten anders PAN, hoe krijgt ik die volle en brede sound met meer diepte, heeft logic hier standaard een bruikbare plugin voor? of komt er veel meer bij kijken.

Alle tips zijn welkom :okdan:

De funky gitaar dubben, dus 2 keer hetzelfde stuk in spelen, de 2 keer ingespeelde mono gitaar sporen pan je links en rechts.

Chorus kun je ook gebruiken om het een en ander wat dikker te maken, verder dingen als stereo delays. En een paar ms seconden delay op links of rechts van een stereo track wil ook helpen. Kijk wel uit met phase verschillen.

Lage basslijntjes etc houd je mono, om het dan toch een breder gevoel te geven kun je de lage mono basslijn met een filter of eq afkappen zodat je het hoog eruit hebt, Dan maak je nog een mono track aan met de zelfde basslijn waar je al het laag van afkapt zodat je alleen het hoog overhoud, op deze basslijn track met alleen mid-hoog kun je dan ook knooien met stereo effecten zoals boven beschreven zonder dat je je strakke lage basslijn vernielt door stereo effecten.
Ook kun je het hoge gedeelte van de basslijn verdelen over 2 mono tracks waar van je links meer mid een accent geeft met eq en rechts midhoog een accent geeft met eq. Geeft ook weer wat meer dimensie.

Zo zijn er nog wel een hoop meer truukjes, gewoon lekker aanknooien en je ondekt vanzelf wat goed past en wat niet.
 
De funky gitaar dubben, dus 2 keer hetzelfde stuk in spelen, de 2 keer ingespeelde mono gitaar sporen pan je links en rechts.

Chorus kun je ook gebruiken om het een en ander wat dikker te maken, verder dingen als stereo delays. En een paar ms seconden delay op links of rechts van een stereo track wil ook helpen. Kijk wel uit met phase verschillen.

Lage basslijntjes etc houd je mono, om het dan toch een breder gevoel te geven kun je de lage mono basslijn met een filter of eq afkappen zodat je het hoog eruit hebt, Dan maak je nog een mono track aan met de zelfde basslijn waar je al het laag van afkapt zodat je alleen het hoog overhoud, op deze basslijn track met alleen mid-hoog kun je dan ook knooien met stereo effecten zoals boven beschreven zonder dat je je strakke lage basslijn vernielt door stereo effecten.
Ook kun je het hoge gedeelte van de basslijn verdelen over 2 mono tracks waar van je links meer mid een accent geeft met eq en rechts midhoog een accent geeft met eq. Geeft ook weer wat meer dimensie.

Zo zijn er nog wel een hoop meer truukjes, gewoon lekker aanknooien en je ondekt vanzelf wat goed past en wat niet.

Bovenstaande gaat een hoop doen voor je..
 
dus een 808 en een lekker earth wind & fire basje
Ja, wat denk je dat elkaar in het frequentiespectrum dan keihard in de weg gaat zitten? ;)

Vergeet ook niet dat men zelfs in de 80s een grote goede tafel en een goede engineer had. Als je alles zelf wil doen heb je minder tijd om goed te worden in elke aparte discipline.

Maar - kijk dit maar eens, wellicht dat het helpt.

 
EQ'en is mooi maar natuurlijk ook delicaat.
Het hangt er wat van af welke soort muziek en welke instrumenten.
Zo kan je de karakteristiek van een instrument totaal naar de haaien helpen met er bepaalde frequentievelden uit te halen.
Als je bv. een bas eerder percussief uit de verf wil laten komen kan je inderdaad laag gaan affilteren zodat de attack zich meer manifesteert.
't Is maar wat je nodig acht nietwaar ;)

Cheers,
Exo. :mega:
 
Thanks for the tips, ik hoop gauw eens iets te posten ;-)
 
Back
Top