Welke mixer/interface

Dubluv

Ouwe rot
Lid sinds
6 Maart 2012
Berichten
988
Locatie
9000
Hey guys,

Welke mixer/interface zouden jullie mij kunnen aanraden?
Ik heb 3 analoge synths.
En er staan nog enkele rack effecten, instrumenten op mijn verlanglijst dus deze zouden ook moeten aangesloten worden aan de mixer.
Voorlopig heb ik mijn mengpaneel (dj) als "interface" maar daar kan ik maar 1 synth ter gelijkertijd op aansluiten + externe effecten zijn niet mogelijk. (Vb Compressie rack zou ik willen kunnen aansluiten)

Dus bij aankoop v/e mixer zou een nieuwe interface ook zeer aan te raden zijn.. Maar onlangs heb ik ontdekt (:P) dat er mixers bestaan met interface ingewerkt.
Zijn deze beter/slechter dan aparte mixer en aparte interface?
Ik ben namelijk bang dat deze wel eens wat Cpu zouden durven verslinden.
(Ter info, ik werk met een Macbook pro en logic)

Goeie tips ivm boeken over studiotechnieken (aansluiten v/e mixer enz..) zijn zeker ook altijd welkom aangezien ik daar echt een groentje in ben.


Alvast bedankt! :)
 
Het voordeel van de nieuwste generatie USB/Firewire mixers is dat je alle inputs op je mixer direct ook als aparte kanalen in je DAW (computer) hebt. Je kunt dan mixes direct multi-tracken (in tegenstelling tot alle track 1 voor 1 opnemen aka tracking) en dat scheelt tijd (en/of is makkelijker).

En dat nog afgezien van de routing mogelijkheden die je daardoor hebt, je kunt dan bijv. synths direct in je computer met VST effecten bewerken, dat weer naar een output routen en met externe fx bewerken of visa versa. De mogelijkheden zijn eigenlijk oneindig.

Kwa tips, tja, dat hangt natuurlijk van je budget af maar wat je wel moet realiseren dat je niet nog apart een audio-interface hoeft aan te schaffen.

De A&H Zed R16 heeft echt top-converters, zo'n beetje het beste 'redelijk' betaalbare en analoge sound. Daarnaast heb je in dezelfde prijsklasse nog Mackie, Prosonus.

CPU zou ik me overigens geen zorgen over maken, USB en Audio recording kost bijna geen CPU.
 
Het voordeel van de nieuwste generatie USB/Firewire mixers is dat je alle inputs op je mixer direct ook als aparte kanalen in je DAW (computer) hebt. Je kunt dan mixes direct multi-tracken (in tegenstelling tot alle track 1 voor 1 opnemen aka tracking) en dat scheelt tijd (en/of is makkelijker).

En dat nog afgezien van de routing mogelijkheden die je daardoor hebt, je kunt dan bijv. synths direct in je computer met VST effecten bewerken, dat weer naar een output routen en met externe fx bewerken of visa versa. De mogelijkheden zijn eigenlijk oneindig.

Kwa tips, tja, dat hangt natuurlijk van je budget af maar wat je wel moet realiseren dat je niet nog apart een audio-interface hoeft aan te schaffen.

De A&H Zed R16 heeft echt top-converters, zo'n beetje het beste 'redelijk' betaalbare en analoge sound. Daarnaast heb je in dezelfde prijsklasse nog Mackie, Prosonus.

CPU zou ik me overigens geen zorgen over maken, USB en Audio recording kost bijna geen CPU.

Bedankt voor de uitleg, klinkt inderdaad logisch :)

Wat de A&H mixer betreft zit deze (voorlopig) dik boven mijn budget. (Student :P)
Maar het ziet er wel een goede mixer uit. Alhoewel ik denk dat het een overkill voor mij zou zijn. :P
Zelf was ik al naar Alesis mixers aan het kijken. Wat is de "reputatie" van Alesis op dat vlak eigenlijk?
Ik ben meer aan het informeren dus mijn budget staat ook nog niet echt vast.
Als het inderdaad beter is om één dure aankoop te doen dan overweeg ik dit zeker ook nog.

Ik had eens van iemand gelezen dat hij een oude Yamaha M1516 mixer (analoog) had gekocht voor een prikje.
400 euro koste deze en hij heeft er dan een interface bij gekocht. Zo een m audio interface (Jep dat is duur maar heel veel positieve dingen over gelezen)
En uiteindelijk had hij ook iets van een 1500 euro uitgegeven maar had hij wel een heel lekker klinkende mixer.

Dus deze "manier" is ook een keuze mogelijkheid.. :)
 
Dus deze "manier" is ook een keuze mogelijkheid.. :)

Nah, kijk, het gaat in principe om gemak als je veel kanalen gebruikt. Als je echt met een budget werkt zou ik vooralsnog kijken naar een analoog mixertje (eventueel met direct outs), en een 2e hands interface.

deze bijv :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=163289

Dan is een mixertje eventueel zelfs vooralsnog niet noodzakelijk, dan kun je gewoon je synths aansluiten op de analoge inputs van de interface en doe je alles ITB. Later kun je dan alsnog uitbreiden met een mixertje (of je gaat op koopjesjacht, voor 150 euro oid kun je wel een redelijk mixertje vinden).

OF je gaat idd vooralsnog voor de ALESIS (volgens mij is dat dan wel alleen stereo-out, dus niet afzonderlijk, via USB. Dan kun je later altijd nog switchen/uitbreiden. Als je net begint zou ik nou ook niet zoveeel druk maken om converters e.d.
 
ik heb zelf een A&H Zed R16 en da's een dikke aanrader.

Maar als je goedkoper gesteld wil zijn, zou ik een alesis multimix firewire kopen : 16 kanalen 'apart' naar je DAW, je krijgt wel enkel de stereo mix terug binnen (dus geen kanalen apart). Maar ik moet zeggen dat mij dat niet zou storen, ikzelf wil vooral al mn hardware op verschillende channels naar mijn DAW krijgen en haal dan de stereo mix terug binnen in mixer. Volgens mij is dat ook wat je zelf wil.
Zo'n alesis komt soms voorbij voor 250 euro ... dan heb je dus een zeer student-budget-vriendelijke mixer + audio interface in één.
 
Hoe zit dat met analoge oversturing met zo'n firewire mixer, op het plaatje van de onyx 1620i mis ik de send/returns?
 
De R16 heeft enkel aux sends geen returns? Of zie ik iets over het hoofd?
 
De R16 heeft enkel aux sends geen returns? Of zie ik iets over het hoofd?

Hij heeft wel returns (4 geloof ik, maar da's al teweinig voor de auxxen), maar die gaan dan weer niet via FW apart geloof ik. Dus daar zul je dan kanalen voor moeten opofferen, OF, via ADAT 8 kanalen erbij prikken, en alhoewel je dan geen analoge signal path hebt, gaan ze tenminste wel apart weer je DAW in.
 
Klinkt als een puzzel...

Nah, het ligt er met aan hoe je werkwijze is, meestal zitten bij mij loops etc. toch al in Live. Dan is juist FX apart in je DAW wel belangrijk omdat de balans soms net even mis is tijdens een 'live' mixdown (net teveel reverb, te heet signaal van analoge fx etc).

Alleen het feit dat ik dus een live jamsessie kan doen, en alle belangrijke elementen dan zou kunnen multitracken is iig voor mij een toevoeging. Dus, tja, nog even doorsparen voor de Zed R16.
 
Heb nu een mixer, een geluidskaart, een summingmixer, en een hoop spul voor op de auxen. Vaak ben ik gewoon te lui om het allemaal om te patchen, en laat ik het maar zitten, dat komt de productiviteit nou niet ten goede. Maar het klinkt wel prachtig allemaal :)
 
Back
Top