vraagje over RM1x.

nIQ

Stamgast
Lid sinds
10 juli 2003
Berichten
233
Locatie
belgië
hallo mensen.

Ik werk momenteel samen met 2 mensen aan mat electro nrs. 1 van die twee heeft een RM1x, maar is nog vollop bezig dit toestel te leren kennen. (net als ik mijn akai dps24 aan't ontdekken ben en de andere zen 303 en micro korg en ik weer men...) Nu zijn we op enkele probleempjes gestoten die we niet opgelost krijgen.

1: de RM1x en de mc-303 zijn bijden gesynct op de midiklok(klicktrack) van de dps. Maar als ik de mc achter de RM1x hang stuurt die (RM1x)steeds ook de controles door, gevolg: alles wat we op de RM1x doen komt er via de mc303 nog eens uit. Ik dacht nogthans de midi out van de RM1x als trough geconfigureed te hebben maar blijkbaar heb ik toch iets gemist. Is er iemand die mij stap voor stap de juiste instellingen kan geven?
Als we het omgekeerd doen hebben we het probleem dat we de mc niet op slave kunnen zetten omdat deze dan de ontvangen start en stop commands niet doorstuurt naar RM1x. Als we de MC303 van slave naar rec zetten stuurd deze" wel de start en stop commands door maar luisterd hij niet meer naar de klok van de DPS24(wat voor opnemen niet zo ideaal is) Miss kan iemand mij zeggen hoe ik het op deze manier wel kan laten werken(mc303 slave en toch commands doorsturen naar RM1x)

okey, 2e vraagje: Kan men de arpedgio patronen van de RM1x veranderen vb. snelheid halveren, bepaalde steps muten e.d..... De mc303 heeft verschillende soorten arpedgio's, op de RM1x vinden we die echter niet terug. wel de mogelijkheid om de nadrukken te wijziggen, maar geen mogelijkh. om echt patronen te wijzigen.

Ik weet dat deze dingen waarsch. in de handleidingen staan maar de toestellen zijn dus van mijn companen en toch wordt er van mij verwacht dat ik alle midi dingen onder de knie krijg :frons:


in ieder geval reeds bedankt voor alle info die jullie mij kunnen geven.


Nik
 
okey, 2e vraagje: Kan men de arpedgio patronen van de RM1x veranderen vb. snelheid halveren, bepaalde steps muten e.d..... De mc303 heeft verschillende soorten arpedgio's, op de RM1x vinden we die echter niet terug. wel de mogelijkheid om de nadrukken te wijziggen, maar geen mogelijkh. om echt patronen te wijzigen.

rm1x.jpg


Op de afbeelding zie je aan de rechterkant 3x4 zwarte knoppen. Boven de rechterknop van de boventse rij staat de tekst [arpedgio], als je deze indrukt kun je de diverse settings instellen. Meer als dit is er niet

Voor je 1e vraag zou ik het eens op http://www.rm1x.co.uk proberen.

Greetz

Yawgmoth
 
thnx voor het antwoord.
Ik denk niet dat hij het indrukken reeds probeerde (wel draaien natuurlijk) we zien wel morgen op de repetitie...

thnx again.
 
Re: vraagje over RM1x.

Origineel geplaatst door nIQ
1: Miss kan iemand mij zeggen hoe ik het op deze manier wel kan laten werken(mc303 slave en toch commands doorsturen naar RM1x)

okey, 2e vraagje: Kan men de arpedgio patronen van de RM1x veranderen vb. snelheid halveren, bepaalde steps muten e.d..... De mc303 heeft verschillende soorten arpedgio's, op de RM1x vinden we die echter niet terug. wel de mogelijkheid om de nadrukken te wijziggen, maar geen mogelijkh. om echt patronen te wijzigen.

Nik

1: weet niet precies hoe je dit voor elkaar kunt krijgen... je zou kunnen kijken of je bepaalde midicommando's kunt filteren uit de output > zit dit niet ergens in je instellingenmenu?

2: nee, de arpeggio's zijn heel erg simpel, en niet te veranderen.
 
damn.

echt wel jammer van die arpeggio's,.... raar (jammer)dat de mc303 dit wel kan en een toestel als de RM1-x niet....

Iemand enig idee hoe het komt dat de mc303 in slave mode de midi click niet doorzend?
 
[arpedgio], als je deze indrukt kun je de diverse settings instellen. Meer als dit is er niet
2: nee, de arpeggio's zijn heel erg simpel, en niet te veranderen.
Fout fout fout, jongens, arpeggio's zijn wel degelijk aan te passen zij het via een omweg. Je kan namelijk per track de "Groove"-functie inschakelen, dit is een soort multifunctionele sequence veranderaar waarin je 1 maat lang 4 eigenschappen van de sequence kan veranderen. Naar mijn weten (ik heb de rm1x al een tijdje niet meeR) zijn dit, Velocity, Note-shift (in halve noten), Gate en Note-timing-shift. Je kan in de Groove-functie nu een x aantal 16e-noten selcteren en hun waarden veranderen, en met een beeetje creativiteit heb je in een mum van tijd prachtige arpeggio patroontjes gebakken, die ook nog eens in midi naarbuiten worden gepoept! Prachtig dus. Op pagina 137 van de pdf manual staat uitgelegd hoe hetmidi-filter werkt, als het goed is zou je hiermee je problemen wat betreft ongewenste midi-intimidatie aan banden kunnen leggen ;) Succes
MauriZe
 
Origineel geplaatst door technomauriesje
Fout fout fout, jongens, arpeggio's zijn wel degelijk aan te passen zij het via een omweg. Je kan namelijk per track de "Groove"-functie inschakelen, dit is een soort multifunctionele sequence veranderaar waarin je 1 maat lang 4 eigenschappen van de sequence kan veranderen. Naar mijn weten (ik heb de rm1x al een tijdje niet meeR) zijn dit, Velocity, Note-shift (in halve noten), Gate en Note-timing-shift. Je kan in de Groove-functie nu een x aantal 16e-noten selcteren en hun waarden veranderen, en met een beeetje creativiteit heb je in een mum van tijd prachtige arpeggio patroontjes gebakken, die ook nog eens in midi naarbuiten worden gepoept! Prachtig dus. Op pagina 137 van de pdf manual staat uitgelegd hoe hetmidi-filter werkt, als het goed is zou je hiermee je problemen wat betreft ongewenste midi-intimidatie aan banden kunnen leggen ;) Succes
MauriZe


cool.. thanks voor de tip :P
ook eens mn rm1x tevoorschijn toveren
 
Als je het zo ziet, kun je net zo goed je arps helemaal zelf maken Maurice.

Maar het ging om de mogelijkheden van de arp in de RM1X, en die zijn er nauwelijks.
 
Maar het ging om de mogelijkheden van de arp in de RM1X, en die zijn er nauwelijks.
Sja, dat is maar hoe jij het ziet... Als je mijn instructies opvolgt dan kun je met het indrukken van 1 enkele toets op je rm1x met de arp. functie aan weldegelijk complexere arpeggio's maken dan deze functie in eerste instantie doet vermoeden! En beter zelf je arpegio patroontjes helemaal sequencen, nou EXcusez-moi, maar dit vind ik een Dermate irrelevante opmerking dat ik hier niet eens op in ga. Mocht je echt niet begrijpen wat het ultieme voordeel is van Groove-pattern-arpeggio's maken Tov. Zelf arp's sequencen dan wil ik je best een persoonlijke uitlegsessie geven, maar ik verzeker je dat je met een beetje creatieve instelling zelfs de rm1x tot een interssant apparaat om kunt toveren :engel: !
 
hey, supper.

deze manier klinkt indd. tijdrovend maar het kan ten minste. bedankt voor de info! Morgen weer heel wat nieuws om uit te proberen. thnx allemaal. Nu de andere twee nog zo ver krijgen dat ze de handleiding eens "helemaal" lezen en we zijn vertrokken.
 
NIQ, volgens mij is het zo dat de RM1x alle midi commando's stuurt naar de Tonegenerator, waardoor de rm1x altijd gaat piepen als je hem als thru gebruikt. Daar is volgens mij nix aan te doen.. Je kunt wel de interne sequencer instellen op TG, midi etc. Maar de midi thru wordt net zo hard afgespeeld door de TG als dat ie doorgegeven wordt. :(

hmm, is dit duidelijk omschreven? :confused:
 
NEE!!! het mag niet zijn!!!

Dat zou willen zeggen dat de rm1-x zowat nutteloos wordt voor ons (ja nee abloluut niet maar wel als we de mr1-x en de 303 gelijktijdig willen laten locken op de klick track van de dps en er nog willen bij spelen ook.) 'k zal dus een of andere multi midi out moeten aanschaffen of bekijken hoe we dit kunnen laten werken met de rm1-x als laatste schakel.
 
Origineel geplaatst door nIQ
NEE!!! het mag niet zijn!!!

Dat zou willen zeggen dat de rm1-x zowat nutteloos wordt voor ons (ja nee abloluut niet maar wel als we de mr1-x en de 303 gelijktijdig willen laten locken op de klick track van de dps en er nog willen bij spelen ook.) 'k zal dus een of andere multi midi out moeten aanschaffen of bekijken hoe we dit kunnen laten werken met de rm1-x als laatste schakel.

volgens mij ja.
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Je kunt per midi kanaal de TG aan / uitzetten


Dan heb je dat nog niet geprobeerd Yawgmoth, maar dat geld dus ALLEEN voor de interne sequencer. Wij hebben het hier over de externe MIDI IN...
 
Miss nog even voor alle duidelijkheid. want ik ben helemaal niet meer mee/ Ik stuur een klicktrack(geen mtc ofzo dus) van mijn DAW (dus enkel start stop en tempo) naar de rm1-x. Deze zou gewoon dezelfde midi signalen moeten doorsturen, en niet zijn midi commands en sequences. Bijde (303 en rm1-x ) werken als sequencer. Het moet toch mogelijk zijn dat de rm de midi klicktrack gewoon doorsluisd zonder zonder als zijn data daar aan toe te voegen. Dus als ik ervoor kan zorgen dat het doorturen van elk midi event op de rm verhinderd wordt moet dit toch lukken (via die tg per kanaal dan). De 303 kan het wel... maar dan ook enkel in rec mode en dan stuurt hij enkel start en stop door(zoals hij nu ingesteld staat toch) en fungeert hij zelf als clock tempo source.
 
Back
Top