Korg MicroStation, budget hardware sequencer?

PrayersForRain

Ouwe rot
Lid sinds
15 augustus 2006
Berichten
778
Locatie
/
Hallo Synthforummers,

Ik ben net zoals velen hier op zoek naar een hardware sequencer om mijn synths aan te sturen. Mijn gedacht was eerst om gewoon een MPC1000 of MPC2500 aan te schaffen maar aangezien ik een beetje kijk naar mijn budget (en ik geen sampler nodig heb) was mijn oog gevallen op de Korg MicroStation. 16 track sequencer, 128 songs, 332 euro op voorraad bij Bax-Shop,.... Lijkt me interessant. Maar hoe is de sequencer? Iemand hier wat ervaring mee? Greetz,

Pfr.
 
Nee, ik heb geen ervaring met de Microstation wat dat betreft, wel met diverse hard- en software sequencers. Het hangt er helemaal vanaf wat je er mee wil doen, en of je meer wil editen dan alleen de quantize functie gebruiken. Je kunt idd overal mee sequencen, maar zodra je iets wil editen is een wat groter scherm wel handig. Als ik bv een oude Roland MC500 of een Kawai Q80 vergelijk met bv een Korg Triton(die je voor dezelfde prijs of goedkoper kunt kopen als de Microstation) weet ik wel welke ik liever gebruik met sequencen. Hoe kleiner het display, des te meer je moet wisselen van menu/scherm. Alles is mogelijk, maar denk eerst na wat je er precies mee wilt gaan doen.
 
Vandaag dan toch maar besteld bij Bax-Shop (fantastische service). Voor 312 euro (ze hadden hun prijs aangepast aan de dagprijs van Peter Verspuy voor me) heb ik er weer een speelgoedje bij...
 
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, Microstation als sequencer en als synth lijkt op papier een leuke machine. Ik hen hem ook overwogen, maar mijn conclusie is dat een Ipad met Nanostudio of Beatmaker met een midi keyboardje meer kan en eenvoudig werkt dan een Microstation.

Ik dacht dat de Microstation niet meer geproduceerd wordt, oude voorraden worden verkocht, Thomann en b.v. Dirk Witte hebben ze niet meer. Ik dacht ook dat ik ze goedkoper had gezien, kan ik me ook ingebeeld hebben, bewijs hiervan is niet meer te vinden. Er is nu de Micro Arranger te koop.

Succes met je nieuwe aanwinst!
 
Ik was de MicroStation ook ergens tegengekomen voor 299 euro maar ik vond de link niet meer terug. Waarschijnlijk hadden ze hem ook niet meer op voorraad. Bax-Shop gelukkig wel en door hun "voor 22u besteld, morgen in huis" heb ik hem nu al in mijn bezit. Eerste indruk is positief. Maar ik heb enkel nog maar de presets beluisterd. Thx anyway en jij veel plezier met je "Ipad-apparatuur"!
 
De Microstation is nog best wel een uitgebreide synth. Een tweedehandse X50 levert nog steeds bijna het dubbele op, terwijl de klanken zeer vergelijkbaar zijn.
En de ingebouwde sequencer van de Microstation schijnt best handig te zijn, met zijn 16 aparte knoppen voor de tracks, inclusief track-mute. Er zijn mensen die speciaal voor die functie een oude Alesis MMT-8 sequencer kopen, voor bijna hetzelfde bedrag als een complete Microstation...
 
X50 is een M50 zonder sequencer, een microstation is een M50 is een kleiner kastje zonder touch screen.

300 euro voor een mmt-8 lijkt me onverstandig, ik zou er max 50 euro voor over hebben als ik geen andere hardware sequencer had. Mmt-8 schijnt buggy te zijn, vroeg of laat crasht ie en ben je al je data kwijt.

Ipad noemde ik in vergelijking tot het kleine formaat van de microstation en de sequencer. Op mijn iphone kan ik zelfs Nanostudio gebruiken. Leuk voor op de bank voor de tv, maar uiteraard niet als volwaardige oplossing.

Hardware sequencers hebben mijn grote interesse, zou leuk zijn als je wat ervaringen deelt. Over de microstation als sequencer is niet veel info te vinden Ik dacht dat de microstation ook patterns kan sequencen, naast lineair?

En ik ben benieuwd hoe de microstation zich verhoudt tot die 2 casio synths, zitten ook sequencers in. Die oranje Casio kost nu ca. 370,-.
 
De Casio XW heeft een pattern- en een step-sequencer. De Microstation heeft een volwaardige 16-track sequencer.

Zie:

 
Die Casio's hadden in het begin ook mijn interesse maar je kan er geen volledige songs op sequencen. Op de MicroStation is dat wel het geval (128 songs volgens de Korg site). Ik heb hem nog maar net dus ik zal in de toekomst proberen mijn ervaringen te delen. Ik dacht trouwens dat forumlid Smackos hem ook had, mss heeft hij er al veel meer ervaring mee (zou me verbazen van niet).
 
Ik heb er eentje sinds begin 2011, echt een supercoole bak vooral voor space ambient drone dingetjes en vieze rhodes met infinite feedback loopende tapeloop echo's en dat soort obscure zaken, ik zou zeker even wat eigen patches met de editor programmeren kan je uren pielen en het werkt als een trein.

Die arpeggiator die er in zit is ook supercool, hands on met die knoppen en stuurt instant midi uit ik gebruik de microstation vaak als masterkeyboard

editor vind je hier voor mac en PC:
http://www.korg.co.uk/support/downloads/microstation_dl.php
 
Laatst gewijzigd:
X50 is een M50 zonder sequencer, een microstation is een M50 is een kleiner kastje zonder touch screen.

Dat is niet helemaal waar. De X50 heeft dezelfde engine als de TR serie, die weer gebaseerd is op de Triton serie. De Korg TR61 is gewoon een X50 met een betere behuizing en toetsen, een sequencer, expansion mogelijkheid en een paar andere presets. Bij de X50 wordt wel nog een gratis PC editor bijgeleverd en hij staat nog actief vermeld op de site van Korg (de TR serie is "end of life"). Bij de TR61 moet je die editor los kopen via een extern bedrijf (SoundTower) en heeft die editor geen VST mogelijkheden (maar wel een vette optie voor het aansluiten van een joystick).

De M50 is gebaseerd op de engine van de M3, en de microSTATION is weer gebaseerd op de M50. De microSTATION is echt een wolf in schaapskleren. Het is beestachtig wat Korg in die kleine behuizing met 49MB ROM heeft geperst. Dit alles i.c.m. de step-sequencer maakt het echt een hele goede keus. Een compleet workstation voor 300 euro: volgens mij is er (nieuw) geen betere deal.
 
In die youtube filmpjes klinkt ie nogal cheesy, dat maakte mij niet echt enthousiast. Presets zijn uiteraard in de meeste gevallen niet representatief voor een synth, dat snap ik. En sommige diepere functies zijn alleen via de editor beschikbaar (o.a. type filter?), niet via de synth zelf.

Lijkt me en mooi ding als schetsboek, en om mee te nemen om te jammen, ipv een laptop.
 
De single klanken klinken niet erg groots. Maar de combi's des te grootser.
Er staat een filmpje op Youtube met klankvoorbeelden voor live performance.
 
raabje schreef:
In die youtube filmpjes klinkt ie nogal cheesy, dat maakte mij niet echt enthousiast. Presets zijn uiteraard in de meeste gevallen niet representatief voor een synth, dat snap ik.
Die uitspraak gaat voornamelijk op voor VA's en beduidend minder voor PCM synths.
Er zijn editing mogelijkheden maar die zijn toch echt wel minder vergaand dan een standaard VA.
Bevallen de PCM samples je niet, dan is de kans klein dat het ding alsnog je favo synth wordt.
 
Die uitspraak gaat voornamelijk op voor VA's en beduidend minder voor PCM synths.
Er zijn editing mogelijkheden maar die zijn toch echt wel minder vergaand dan een standaard VA.
Bevallen de PCM samples je niet, dan is de kans klein dat het ding alsnog je favo synth wordt.

Aha, daar had ik niet aan gedacht, bedankt voor dit inzicht. Dit bevestigd dan mijn "gevoel" dat ie best cheesy klinkt. Klank moet in de basis gewoon goed zijn, als je gaat stapelen (combi's) en een zooi effect erover heen gooit is het altijd goed, maar dat is niet de pure klank van het ding.
 
Een Korg PCM-synth moet het traditioneel van de combi's en de effecten hebben. Het gaat mij om het resultaat en ik houd wel van een combi met veel effecten. Maar als je van rauwe, pure, enkele klanken houdt, dan zou ik niet bij Korg gaan shoppen.
In dit geval wordt de Microstation natuurlijk veel vergeven vanwege zijn formaat, de enorm lage prijs en de uitgebreide sequencer. Je kunt er altijd wel wàt mee.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top