Buizenradio

CloudRiders

Ingeburgerd
Lid sinds
7 juni 2010
Berichten
97
Zonder een discussie te willen starten over een onderwerp waar we toch niet uitkomen wil ik het toch even hebben over buizen. Volgens sommigen maken die (digitale) producties wat warmer, fuzzier en voller. Mij lijkt het nu leuk om dit als low-fi (en lowcost) oplossing te doen middels een ouderwetse buizenradio.

Je jaagt het geluid erin via één van de ingangen en je krijgt het terug via een audio uit (bijvoorbeeld voor de bandrecorder) of via een koptelefoon.

Weet iemand of dit kan?

Heeft iemand dit gedaan? Wat was het resultaat?

Wat zou een geschikte radio zijn?

Nogmaals een inhoudelijke discussie over nut en noodzaak van analoge buizen in een digitale omgeving en de gevolgen die dit zou hebben voor t geluid, daar gaat het me niet om. Maar gewoon, kan het? En... (hoe) werkt het?

Martin
 
Je kan idd het geluid via de pick-up ingang erin jagen en via de luidspreker uitgang eruit trekken.
Doe dit alleen met een buizenbak die ook deze in en uitgangen heeft, sommige oude (u) radio's hangen met hun voeding aan het 230 net en dat wil je niet op je mixert etc, hebben, en hebben om die reden vaak de in en uitgangen niet.
Ook de interne speaker nooit afkoppelen anders gaat de radio defect.
 
het kan heel goed, sommige radio's hebben al din stekkers,
zou voor een philips gaan , grundig is ook wel goed.
wel erop letten dat het oog het nog doet.
en kijken/luisteren of ie helder speelt en een niet erg vervormde bass heeft enzo.

ze klinken heerlijk.
ook voor radio trouwens, ik vouw er de was bij op ( oa.)
 
even wat anders, een tijdje terug had ik met mn zoontje een simpel radiozendertje gebouwd,
als je zoiets doet, kun je vervolgens iedere radio voor je doel gebruiken.
als je de radio vlak naast het zendertje plaatste, kreeg je ook nog weirde ringmodulatie effecten als je met de afstemknop speelde, ik vond het zelfs zo tof klinken dat ik radio en zendertje gezamelijk in een behuizing wilde plaatsen als een soort freaky fx doos, maar ja, teveel andere projecten aan mn hoofd.. mischien komt het er nog eens van :engel:
 
wel erop letten dat het oog het nog doet.

Idd en als het dan een EM34 of EM4 is, trek je die eruit en pleur hem op evilbay voor 50 euro :D , zonder doet de radio het net zo goed.
Heb een plips plano in me herriehok en die verbaasde blikken zijn altijd leuk als ze horen dat dat mooie radiogeluid daar uit komt.
Radiozendertjes bouwde ik vroeger ook wel eens, de ECC85 in het FM deel van zo'n radio inclusief de daar omheen zittende onderdelen zijn daar perfect voor.
 
heb een oude philips buizen radio, daar heeft iemand voor mij een gitaar input op gebouwd. Ik zelf heb nog een aansluitmogelijkheid gemaakt voor een andere speaker. Ik gebruik dit ding voor zon beetje alles, (behalve gitaar :) )

vind het heerlijk om dingen daarmee uit te miken, vanwege de buizen en de speaker + ruimte!
 
Back
Top