Voor eigen archief, als je er ook iets mee kan dan
Ik calibreerde de spectrum analyzer (audiotools http://www.studiosixdigital.com/audiotools/) op m'n ipod met een pink noise ge-eq-ed. Hier de referentie wavefile op 16 bit 44.1khz mono:
De sub tussen 40-80 hz gooi ik net onder het plafond, zodat ik kan zien als hij te ver doorschiet.
De middenlijn moet bij mij ongeveer op 60% van het scherm komen te staan, met in het spectrum een kleine afbuiging boven de 16khz en een flinke afbuiging onder de 40 hz.
Het zijn indicaties, het is geen exacte wetenschap. Per genre en bij dynamische producties heb je natuurlijk bepaalde afwijkingen, zoals de 500 hz kick heuvels in de mainstream hardcore of de 100-200 hz bulten van zware lasergun trancekicks. Dit is naar mijn idee een gulden middenweg aan de hand van jaren van spectrum koekeloeren tijdens muziek luisteren, produceren en masteren. Veel commerciële muziek valt er ook binnen.
Oja, er staat misschien "internal mic", maar ik pakte de audio via de line ins van de Tascam iU2 geluidskaart.
Ik calibreerde de spectrum analyzer (audiotools http://www.studiosixdigital.com/audiotools/) op m'n ipod met een pink noise ge-eq-ed. Hier de referentie wavefile op 16 bit 44.1khz mono:
De sub tussen 40-80 hz gooi ik net onder het plafond, zodat ik kan zien als hij te ver doorschiet.
De middenlijn moet bij mij ongeveer op 60% van het scherm komen te staan, met in het spectrum een kleine afbuiging boven de 16khz en een flinke afbuiging onder de 40 hz.
Het zijn indicaties, het is geen exacte wetenschap. Per genre en bij dynamische producties heb je natuurlijk bepaalde afwijkingen, zoals de 500 hz kick heuvels in de mainstream hardcore of de 100-200 hz bulten van zware lasergun trancekicks. Dit is naar mijn idee een gulden middenweg aan de hand van jaren van spectrum koekeloeren tijdens muziek luisteren, produceren en masteren. Veel commerciële muziek valt er ook binnen.
Oja, er staat misschien "internal mic", maar ik pakte de audio via de line ins van de Tascam iU2 geluidskaart.