vraagprijs voor soundcraft spirit 32-8 ?

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Ik raak mijn oude soundcraft spirit studio 32-8 bus maar niet kwijt en staat moeilijk in de weg hier. Mijn oude 24 kanaals lx7 raakte ik destijds voor een flinke hap meer geld kwijt als dat ik de spirit nu te koop zet.

Wat is zo een ding nog waard, of is er helemaal geen markt meer voor en zijn tafels zoals d&r die ik laatste tijd veel gekocht zie worden meer in trek? Zag daar in tegen een mackie 24-bus (met beterbrug) zo weg gaan voor 600 euro geloof ik?
 
Ik denk dat velen de klank van de "spirit live" en dergelijke verwarren met de Spirit Studio. Een originele Studio is een heel goede tafel waar je mooie opnames mee kan maken. Er is niks mis met je huidige vraagprijs, integendeel. Je vraagt eerder de prijs voor een 24.

Ik had nog getwijfeld hem te kopen, maar ik ga het toch op mijn 24 versie houden omdat die netjes gekoppeld is aan een 24 track recorder. Met de 32 zou ik meer kunnen aansluiten, maar dan heb ik een bottleneck naar de recorder.

Gewoon even geduld hebben tot de juiste kandidaat langskomt! Je zegt er eerlijk het gevalletje inserts bij, dat schrikt sommigen misschien af maar ik kan het alleen maar aanmoedigen om eerlijk te zijn in een advertentie. Zelf heb ik ook heel af en toe een insert die opspeelt. Zoals je zegt: even luid signaal erdoor en je bent weer vertrokken. 1 kanaal is bij mij nog dood, mogelijk door een erg lastige insert, mogelijk gewoon doordat de condensator erachter dood is. Als ik de studio verhuis, gooi ik de Spirit eens open om te checken.

Soit, ik wil maar zeggen: mensen moeten zich niet laten afschrikken door die inserts. Het is niet alsof ze 3000€ moeten betalen voor die tafel.
 
Word dan maar een gevalletje opslaan in berging en rustig afwachten. Je mag hem best kopen hoor ;)
Kwa de inserts ja ik ben er ook aan gewent en zoals al gezegt prima mee te werken inderdaad maar ik kan me voorstellen dat het mensen afschrikt. Aan de andere kant heb ik buiten deze tafel om eigenlijk nooit een 32 kanalen versie zien langskomen alleen maar 24 versie's. Voor de rest prima tafel inderdaad, vind de gain distortion ook mooier als op de ghost die ik nu heb en eigenlijk had ik die hele ghost niet nodig maar de ghost stond nu eenmaal al een hele tijd op me verlanglijstje en met aankomende baby was het nu of nooit meer :D
 
Het is altijd een goed idee om de hype op het synthforum eerst een beetje aan te wakkeren voordat of terwijl je iets verkoopt. Dus dit topic doe je goed ;)
 
Het is altijd een goed idee om de hype op het synthforum eerst een beetje aan te wakkeren voordat of terwijl je iets verkoopt. Dus dit topic doe je goed ;)

Dus ik begrijp dat jij hem wilt kopen? :D
 
Ik heb ook een Spirit Studio (16kanaals, maar met Returns 32 in de mix).

Het is gewoon een goede mixert, ik heb hem elke dag aanstaan en afgezien 1 insert die wat moeilijk doet nooit problemen, ouderwetste kwaliteit. Wat ook helpt is de insert schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol.

Hij klinkt ook lekker, warm maar toch transparant.

De vraagprijs is op zich goed voor hetgeen wat je ervoor krijgt. Alleen is het zo dat je voor net wat meer in het segment van de nieuwe generatie digitale/analoge hybrids komt (zoals de ZED r16 / Mackie 1640i).
Wel een stuk minder kanalen natuurlijk, maar wel met volwaardige DAW integratie.

En je moet er natuurlijk ruimte voor hebben want (zeker de 32 kanaals) is GROOT.

Kortom, prima prijs voor een prima tafel maar je moet maar net de persoon treffen die juist dit nodig heeft.
 
Het vervelende is een beetje dat als je echt om geld verlegen zit je met de prijs moet zakken, of andere dingen moet gaan verkopen. Als mijn Dynacord EC-280 niet verkocht wordt binnenkort heb ik het geld bijna niet meer nodig. Dan zet ik hem gewoon weer op €275,- :doei:
 
Ja om geld verlegen zitten en maar moeten zakken is erg vervelend inderdaad. Een 2de mixer waar ik geen plek voor heb word een ander verhaal hij zal er toch uit moeten.
 
De vraagprijs is op zich goed voor hetgeen wat je ervoor krijgt. Alleen is het zo dat je voor net wat meer in het segment van de nieuwe generatie digitale/analoge hybrids komt (zoals de ZED r16 / Mackie 1640i).
Wel een stuk minder kanalen natuurlijk, maar wel met volwaardige DAW integratie.

Maar voor een stuk minder kanalen en wel volledige daw integratie pak je liever toch meteen bijvoorbeeld 2 x een 24 motu in en out? Dan heb je echt voldoende inputs en niet weer zo een halve mixer met 3 bands eq en te weinig aux sends en geen bussen.

Heb zelf ook zitten twijfelen tussen grote mixer houden of 2 van die 24 inputs motu kaarten. Ben nu nog overstag gegaan maar de volgende word toch die motu optie, of misschien wel een combinatie. Bijvoorbeeld 2 x 24 input/output motu kaarten over de inserts van een grote mixer zodat ik op elk kanaal kan recorden in pc en vst fx erover kan knallen. Best of both worlds toch?


Dat schoonmaken, niets meer dan een wattenstaafje met wat alcohol in de inserts prikken? Denk dat het geen kwaad kan om hem eens open te maken en de inserts echt grondig schoon te maken?
 
Ik heb toch wel echt gemerkt dat er een flink kwaliteits verschil door een mixer tussen je in/outputs kaarten te zetten. Voorheen had ik een hele dikke pro mengtafel, deze heb ik van de hand gedaan om met alleen interface I/O te gaan werken. Dat haalde de kwaliteit flink omhoog. Nu kreeg ik daar een beetje spijt van omdat ik voor sommige projecten echt handmatig mutes en aux sends moet kunnen bedienen. Dus weer een mengtafel aangeschaft en een extra adat i/o. Er is echt een heel groot verschil tussen de mixen die ik maak met de mengtafel en de interface I/O mixen.
Dit zit hem vooral in de summing en het dynamisch bereik van de mengtafel. Dus je moet wel een kwalitatief goede mixer hebben om de audiokwaliteit te halen die je met alleen interface i/o haalt.
Dan heb ik het niet over mackies, soundcraft enzo maar moet meer richting SSL, Neve, Trident, Toft enzo gaan denken.

Betreft schoonmaken van in/out en inserts kan je goede jackplug pakken en die ff goed met een rattestaart bewerken. Dan lekker ermee in het jack chassisdeel gaan schrapen. Zo schuur je je oxidatie weg.
 
De ZED R16 en 1640i zijn dan wel geen topsegment, ik denk dat de prijs/kwaliteit verhouding prima is en de mixes die ik heb gehoord klinken echt super. Issue is natuurlijk wel de inputs, je moet kunnen leven met 16 inputs. De soundcraft 32 heeft er dus 32 met 32 tape return, dus 64 kanalen.

Nu heb ik zelf ook een extra ADAT (fostex) gebruikt om extra kanalen te krijgen maar ik vond het verschil met mijn andere inputs gewoon te groot. Opnames via ADAT waren gewoon killer, te steriel.

Nog even over de auxes, de R16 heeft er 4 en de Mackie 1640i heeft er 6, maar je mist de aux-returns dus je zult dan inputs moeten opofferen daarvoor.

Belangrijkste blijft wat dubcreator zegt dat mixes veel opener klinken dan een ITB mix.
 
Hoe doe je een Soundcraft trouwens open? Achterplaat ervan, en dan de knoppen van het betreffende broodje halen? Want als je ALLE knoppen los moet halen...phoe!
 
Openmaken ik moest ook even kijken hoe, maar het is me gelukt. Is een kleine 5 minuten werk.

Van de onderplaat alle schroeven eruit schroeven en aan de bovenkant aan elke zeide 4 schroeven die de zijkanten vasthouden eruit schroeven, dan de onderplaat met zijkanten (die zitten er aan vast) loodrecht naar beneden trekken. Niets geen knoppen loshalen dus, wel als je er 1 broodje uit wilt halen.

Overigens is er aan de binnenkant weinig te doen wat betreft schoonmaken van de insert sockets. Aan de bovenkant haal je er meer uit met bovengenoemde methodes lijkt mij.

Heb even een foto bij gedaan, hij kon er niet helemaal op want moest vanuit de deuropening de foto maken. Nog suggesties? Anders mag hij weer dicht.


attachment.php



Rattenstaart? Ik denk een ronde vijl? Blijft de corossie dan niet achter in de socket als ik zo te werk ga?
 

Attachments

  • DSC_0083.jpg
    DSC_0083.jpg
    120,6 KB · Bekeken: 103
Bedankt! Dat helpt mij weeral een eindje op weg als ik dat ene kanaal niet langs buiten in leven krijg.

Inserts schoonmaken...Als je gaat vijlen ofzo zou ik er nadien wel met een mini stofzuiger over gaan.
 
Rattenstaart is een ronde vijl. Maar ik had het over een jackplug bewerken met de rattenstaart en niet het chassisdeel.
Dus met de bewerkte jackplug een beetje rond draaien in het chassisdeel. Stofzuigertje niet nodig.
 
dat had ik begrepen om dan de bewerkte jack te gebruiken. Bedankt voor de tip zal hem binnenkort eens onder handen nemen, en daarna wat schoonmaken met wattenstaafjes en alcohol zal ook geen kwaad kunnen denk ik. Nog tips wat voor olie er gebruikt word om de koolstofbanen van faders en pots te smeren?
 
Back
Top