DJ tips and trick / how to...

Jack 'n Jill

Stamgast
Lid sinds
6 december 2002
Berichten
111
Misschien dat mijn vraag een beetje off-topic is op het synthforum en ik stel hem toch. I don't know where else to go.

Een tijdje geleden heb ik al mijn hardware synths verkocht en ben op de software toer gegaan. Geen goed idee voor mij. Ik draai te graag aan de knopjes en ben veel beter in een live perfomance dan het creeren van een track op de computer. Binnenkort ga ik een nieuwe hardware setup kopen. Namelijk, een Korg Electribe MX (de nieuwe) voor de grooves. Een Korg Kaoss Pad 2 voor de FX en de breaks. Een TC Electronic Tripple C voor de compressie en als laatste een sampler (ben er nog niet uit welke). DOEL : live performance techno. Music on the fly zeg maar. Mijn beste nummers zijn zo tot stand gekomen.

Mijn vraag aan jullie. Welke taal spreekt de DJ? Ik bedoel welke soorten breaks zijn er, welke transitions etc. Ik zou graag willen weten welke tricks een DJ toepast. Ik wil ze oefenen. Natuurlijk moet je hier je eigen creativiteit laten gelden en kun je je favorieten imiteren (My favorite : Dave Clarke) maar ik wil de basis in de vingers krijgen en oefenen. Er bestaan vast namen voor verschillende soorten breaks net als bij het golfsurfen. Ik wil de namen weten en wil weten wat de basics zijn, waar je op moet letten e.d. Er is is een website : DJ-tips-and-tricks, maar dat gaat over welke apparatuur wel en niet. Geen toepasselijke naam voor de website wat mij betreft maar goed.

Wie weet waar info te vinden is of kent het jargon?

Many thanks
JJ
 
Tja das moeilijk om zo ff uit te leggen, trek anders gewoon ff wat mixen van kazaa af en luister goed naar de overgangen en de trucjes die je erin hoort. Het is trouwens wel zo dat mixen met platen een heel ander verhaal is dan optreden met midi-apparatuur. Je hebt namelijk op veel meer dingen invloed dan wanneer je plaatjes mixt.
 
Hmmm tja dat klopt. Het is natuurlijk anders dan bij platen. Maar, voorbeeldje. Dave Clarke gebruikt vaak een delay in z'n break, de plaat wordt ge-mute, de delay trail loopt verder, de delay is off-beat sneller dan oorsponkelijke BPM, wordt LP gefilterd, dan komt de plaat terug met bijvoorbeeld een stotterende of hikkende bassdrum en PATS daar is de beat weer. Waar moet je op letten, wat is de techniek, hoe heet het? De meest eenvoudige break is natuurlijk het weg filteren van de plaat en na 8, 16 of weet ik veel hoeveel tellen weer terug naar origineel. Het snel spinnen van de plaat in een break is nog zo een.

Er moet toch een basis jargon en techniek zijn?

JJ
 
Voor zover ik weet bestaat er niet echt een jargon voor. gewoon je intuitie volgen en creatief blijven :D
 
Origineel geplaatst door Jack 'n Jill
Hmmm tja dat klopt. Het is natuurlijk anders dan bij platen. Maar, voorbeeldje. Dave Clarke gebruikt vaak een delay in z'n break, de plaat wordt ge-mute, de delay trail loopt verder, de delay is off-beat sneller dan oorsponkelijke BPM, wordt LP gefilterd, dan komt de plaat terug met bijvoorbeeld een stotterende of hikkende bassdrum en PATS daar is de beat weer. Waar moet je op letten, wat is de techniek, hoe heet het? De meest eenvoudige break is natuurlijk het weg filteren van de plaat en na 8, 16 of weet ik veel hoeveel tellen weer terug naar origineel. Het snel spinnen van de plaat in een break is nog zo een.

Er moet toch een basis jargon en techniek zijn?

JJ

veel van dat soort truukjes komen uit de effecten aan boord van de pioneer DM600 mixer..... maar tegelijkertijd delay EN filteren lijkt me meer iets dat ze offline hebben ge-edit, dus niet iets dat je in realtime kan doen daarmee...... vergis je niet, veel commercieel verkrijgbare DJ-mixen worden nog behoorlijk onder handen genomen in een studio
 
Doel je op termen als: Backspin, Backup, Scratsch, Doubling, Phasen etc. ?

:dj:
 
Back
Top