Kronos setlist vs Yamaha master mode

mathieumaes

Nieuwkomer
Lid sinds
26 Maart 2008
Berichten
21
Locatie
Mechelen, België
Hey iedereen!

Ik zou graag de meningen en ervaringen horen van Kronos eigenaars over de setlist feature. Momenteel gebruik ik in mijn live setup een Yamaha S90 in "Master mode" die ook 2 externe racks aanstuurt...

In master mode kan je tot 4 "layers" aanmaken. Elke layer kan je instellen met een bepaalde note range, en kan je ofwel toewijzen aan de interne wave generator, ofwel een MIDI kanaal.

Dit heeft 3 grote voordelen:
- Ik kan de interne sounds combineren met externe racks in de vorm van splits en/of combis
- Dit kan ik doen zonder de werkelijke patches van de Yamaha te wijzigen (in tegenstelling tot de Kronos)
- Ik kan patch changes sturen, zodat ik met één druk op de knop alle hardware kan juist zetten per nummer.

Mijn Yamaha is aan vervanging toe, en ik twijfel tussen de Motif XF en een Korg Kronos. In de Kronos moet ik blijkbaar voor elk nummer een "combi" aanmaken, en deze vervolgens in de setlist plaatsen (hetgeen feitelijk redundant is i.v.m. wat ik in de Yamaha moet doen)

Natuurlijk heeft de Kronos heel wat andere troeven, maar ik zou graag wat feedback hebben over hoe de Kronos als master keyboard functioneert ?

Alvast bedankt voor de feedback!
Mathieu
 
hoi,

en reactie, Alles wat je wilt kan ook op de kronos. Een totale uitleg voert de ver (zie parameter guide).

Zaosl je waarschijnlijk al wel weet kan je met de Kronos 16 layers maken die je per layer in kunt stellen mbt velocity etc. Je kunt ook een paar layers opofferen om external gear aan te sturen (je hebt 2 external toewijzingen per layer/part die je totaal vrij kan toewijzenv (vrijheid in midikanaal, sound/etc). Daarnaast zijn naast de layers ook nog de pads te gebruiken. Voor 40 euro te controleren met een nanopadcontroller. Binnen één en dezelfde combi heb je dus vele mogelijkheden


Binnen de setlist mode (128 setlists, 128 slots per set). kun je ook nog vrij schakelen. Mogelijkheden te over lijkt me. Dit is één van de redenen geweest dat ik voor de Kronos en niet voor de Yamaha ging. Om voor mij onbegrijpelijke redenen heeft de Yamaha altijd minder layers die je kunt bewerken (en in navolging daarvan heeft ook Roland dat nu met de Jupiter gedaan helaas)
 
Back
Top