compressor of losse EQ-Lizert voor live optredens?

19vierentachtig

Ouwe rot
Lid sinds
4 april 2007
Berichten
1.936
ik vroeg me af...

Zou een goeie compressor en/of Eq-lizer een aanwinst zijn voor live optredens.

even voor het visuele plaatje gebruik ik nu:

macbook
allen&heath mengpaneel
presonus interface
+ een 6 tal analoge synths + wat effecten.

Is er een winst in geluid te behalen door dus ook live over het hele zaakie (lichte) compressie en EQ toe te passen en het zo dus kunnen laten klinken als gewenst.

Dit omdat naar mijn mening sommige zaaltjes gewoon niet het gewenste geluid hebben.

rare vraag misschien, en miscchien zoek ik het in de verkeerde hoek.
 
en misschien zoek ik OOK wel een vaste geluidsman die een goeie zaalmix maakt.....lol...
Maar dit terzijde.
 
Overigens kunnen een EQ en een compressor je wel helpen.
Compressor om de pieken van je eigen mix op te vangen (in dit geval belangrijker dan het proberen om een sausje "stoere compressor vettigheid" er op te krijgen).
EQ om zonodig wat aanpassingen te maken voor nare frequenties in PA of akoestiek. Maar dan moet je wel weten hoe en waar je die moet zoeken en er voor op passen om t teveel te gebruiken.
Je zult wel een stoere EQ nodig hebben a la een Klark Teknik DN360. Een Behringer of Alesis eq gaat je niet helpen.

En veel heen en weer lopen tussen podium en zaal. Op het podium hoor je namelijk voor geen meter hoe t in de zaal klinkt.
 
En veel heen en weer lopen tussen podium en zaal. Op het podium hoor je namelijk voor geen meter hoe t in de zaal klinkt.

In een beetje zaaltje hebben ze wel een geluidsman die de zaal kent, daar zou ik niet teveel kloten. Maar indien dat NIET het geval dan kan het dus wel handig zijn.

Een optie is ook iets van een Finalizer oid te gebruiken, heb je gelijk ook tools om bijv. stereobeeld aan te passen enzo.
 
Back
Top