Steinberg Nuendo 2.0

ps_nuendo2_120x142.jpg

De mensen van Steinberg brengen de nieuwe Nuendo uit.
Deze versie is helemaal toegespitst op professionele multimedia produkties.
Van video produkties tot multitrack recording sessies voor in studios.

Toch om de een of andere reden veel midi mogelijkheden in gestopt en je vraagt je af hoe ver ze nu Cubase aan het overlappen zijn.

De marketing taal is natuurlijk weer niet te versmaden maar met een objectief oog lijkt me dat dit een sterk verbeterde versie van 1.6 is waar veel praktische dingen in verwerkt zitten om de gebruiker zo makkelijk mogelijk en snel mogelijk (het grootste voordeel van bijv Protools) z'n werk te laten doen. Hoe dit met de bugs zit is natuurlijk nog afwachten maar dat weet je met Steinberg eigenlijk nooit.

Bijzonderheden waren al eerder bekend maar toch leuk om even te vermelden
-Surround mode mogelijk op elk audio kanaal
-Latency compensatie
-FX return bus
-64 instrumenten
-oneindig aantal group/audio tracks
-64 bits files (dus groter dan 2Gb voor max 12 kanaals audio files)
-midi step recording (?)
en nog een hele waslijst met handige dingetjes


Steinbergs poging om weer een stapje dichter tegen Digidesign's Protools te komen is waarschijnlijk wel gelukt. Ze hebben in ieder geval goed hun best gedaan om er op te lijken. Beter goed gejat dan slecht verzonnen zullen we maar zeggen.
De eisen voor je computer zijn niet mis dus zal de financiele pijn nog meer worden als je toch moet upgraden. Wat dit heftige pakket heeft ook een heftig platform nodig.
 
Last edited by a moderator:
Nuendo 2 overlapt Cubase SX in zijn geheel.

Alle functionaliteiten welke in SX1 zitten zijn ook in Nuendo aanwezig.
Nuendo onderscheidt zich echter door toegevoegde mogelijkheden mbt video/film arranging.
SX is het Music Production System, Nuendo het Media Production system.

Eind dit jaar (Steinberg kennende halverwege volgend jaar) zal SX 2 verschijnen, inclusief de geheel vernieuwde audio engine zoals deze in Nuendo 2 aanwezig is, en o.a. support voor Intel's HT technologie.

Dus heb je geld over en kun je niet wachten, dan is Nuendo 2 een leuke aanwinst. Omdat de interface geheel modulair is kun je gewoon alle video mogelijkheden eruit slopen. :)

hp
 
Origineel geplaatst door oOAIOo
Nuendo 2 overlapt Cubase SX in zijn geheel.

Alle functionaliteiten welke in SX1 zitten zijn ook in Nuendo aanwezig.
Nuendo onderscheidt zich echter door toegevoegde mogelijkheden mbt video/film arranging.
SX is het Music Production System, Nuendo het Media Production system.

Eind dit jaar (Steinberg kennende halverwege volgend jaar) zal SX 2 verschijnen, inclusief de geheel vernieuwde audio engine zoals deze in Nuendo 2 aanwezig is, en o.a. support voor Intel's HT technologie.

Dus heb je geld over en kun je niet wachten, dan is Nuendo 2 een leuke aanwinst. Omdat de interface geheel modulair is kun je gewoon alle video mogelijkheden eruit slopen. :)

hp

volgens mij heeft nuendo ook veel meer post-productie onderdelen die er in cubase SX niet zitten.... en surround etc.
 
Nou ik, ik durf best wel te gokken dat ze Cubase SX zo rond de herfst vernieuwd hebben hoor.

Alles wordt toch in C++ gedaan en zoveel overlapping betekend ook zoveel dezelfde code.
Enige wat ze moeten doen is er een boel uitlaten en compileren. Voila! ;)

En aangezien ze met Nuendo2 al een poosje klaar waren is het team nu weer met Cubase SX bezig.
Wellicht dat er nog iemand loopt te bugfixen zodat 2.01 in no time ook weer beschikbaar is.

Maar wat mij betreft mogen ze wel even de tijd nemen om het te verbeteren.
(Vooral qua midi, nietwaa Basicsys?)
 
Toevallig zag ik de dozen al in de winkel staan afgelopen weekend.
Maar 1330 euro (bij I4 dus). Nondeknetter da's niet mis.
Testen komt nog wel.

Lijkt me dan dat meerkanaals 96khz/24bits veel van je computer eist.
Dan kun je er metteen een aantal 19" PC's bij kopen als audio renderers wil je flink los gaan.
 
Back
Top