2 x XLR -> Stereo jack probleem

chielos

...
Lid sinds
11 Maart 2003
Berichten
2.706
Locatie
delft
Vraagje:

Ik heb net een setje Dynaudio BM5A's gekocht maar deze speakers hebben alleen XLR aansluitingen.
Mijn geluidskaartje heeft alleen maar stereo outs (jack).
Ik heb al even gegoogled en een kabel gevonden met stereo jack naar twee keer XLR maar deze werkt niet goed. Nu heb ik me er nooit in verdiept maar het klinkt als een probleem met een dubbel signaal, fase probleem oid. Zal wel iets met gebalanceerd/ongebalanceerd zijn?

Anyway... Als ik de kabel gebruik hoor ik sommige geluiden heel zacht en sommige geluiden alsof er een soort effect met een snelle LFO als modulator over heen zit. andere geluiden zijn dan ineens weer heel hard!

Ik heb de XLR's net even opengemaakt en alle drie de pinnen zijn aangesloten. De jack is helaas ingegoten dus daar kan ik niks checken. Als ik een van de pinnen van de XLR los koppel is dan ook mijn probleem weg? zo ja, welke moet ik los koppelen?

Bij voorbaat dank voor alle hulp!


Chielos
 
Ik denk dat het een split kabel is.


Het moet als volgt aangesloten zijn:

De tip van de jack moet naar pin 2 van XLR plug A
De Sleeve (aarde) moet naar pin 1 van XLR plug A
De ring van de jack moet naar pin 2 van XLR plug B
De sleeve van de jack moet ook naar pin 1 van XLR B
En als laatste moet bij beide XLR pluggen de pinnen 1 en 2 verbonden worden (in de xlr plug)


Ik zal bovenstaande verhaal nog een keertje opschrijven maar dan vanuit de huidige situatie.
Deze beschrijving geldt alleen als het een split kabel is die je hebt gekocht!

Je moet in XLR A de draad die aan pin 3 zit doorknippen en weghalen.
En vervolgens pin drie an pin 1 solderen.

Bij XLR B moet je de draad aan pin 2 doorknippen en en weghalen.
De draad aan pin 3 moet je aan pin 2 solderen.
Pin 3 moet je met pin 1 verbinden.


duidelijk genoeg?


succes
 
Vraagje:

Ik heb net een setje Dynaudio BM5A's gekocht maar deze speakers hebben alleen XLR aansluitingen.
Mijn geluidskaartje heeft alleen maar stereo outs (jack).

Wat voor geluidskaart heb je dan? Want ik ken er geen met stereo out's. Wel met balanced out's. En dan is het 1 balanced out naar 1 XLR. En dus gewoon 2 balanced kabels nodig met aan de ene kant de balanced jack en aan de andere kant een XLR.
Maar als je dus even aangeeft welk type en merk geluidskaart je exact hebt, kan ik dit bevestigen danwel ontkennen. Maar mijns inziens moet dit niet met een Y-kabel hoeven. Dat ben ik nog nooit tegengekomen.
 
esi maya 44.

4 in/ 4 uit maar allemaal in stereo. dus twee keer stereo in en twee keer stereo out.
Voor zover ik weet ook via de software niet anders in te stellen ben ik bang...
 
Ok, ik ben er uit :D

De xlr's losgesoldeerd en gecombineerd met een goede kabel die ik nog had liggen (stereo jack naar 2 x cinch)
Die was net wat langer dan de vorige kabel wat eigenlijk nog beter uit kwam ook.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
 
Back
Top