Hoe versterk ik mijn synth thuis?

Larry

Ingeburgerd
Lid sinds
5 januari 2005
Berichten
55
Ik heb zitten zoeken op dit forum maar heb bijzonder weinig kunnen vinden over de inzet van studiomonitors voor het beluisteren van toetsen. Vandaar een vraag aan het forum over de thuisversterking/monitoring. In de oefenruimte en op het podium gebruik ik voor mijn toetsen (Nord Stage en Roland XP30) een prima Roland KC350 monitor. Kan hard gaan maar blijft zuiver. Deze sleep ik echter niet steeds mee naar huis.

Voor thuis (Yamaha S90es en de Nord) gebruikte ik 2 Voice System Compact II actieve monitors, waarvan er nu van 1 de tweeter het heeft begeven (gebeurde tijdens een sessie waarbij het orgeltje van de Nord met lekkere overdrive in het hoog tekeer ging). Ik kan nu de Compact repareren (tweeter bij Feedback niet los te bestellen, komt geïntegreerd met de woofer), maar.. ik twijfel of ik dat wel wil. Het belangrijkste probleem voor mij van deze monitors is de ruis (vooral in de rustige thuissituatie: keys staan in de woonkamer).

Daarom vraag ik me af of ik niet beter kan investeren in actieve studio monitors voor thuis. Gaat dan met name om het componeren en oefenen, dus ik wil vooral een lekker geluid, geen ruis(!), mooi stereo, mooi gedetailleerd blijven bij zacht spelen, maar (als ik het rijk alleen heb) ook af en toe lekker hard kunnen.

Om het moeilijker te maken nog wat meer beperkingen: afmeting (want te groot is niet mooi) en minimale kwetsbaarheid (kinderhandjes die de mooie conus even induwen). Dus het zouden dan stevige monitoren moeten zijn met bescherming voor de speakers.

Ik zit daarom te denken aan Genelec (8020/30), Yamaha MSP5, Focal CMS 40.
Iemand ervaring mee in zo'n soort opstelling? Moet ik bang zijn dat de overdrive orgelsound van de Nord deze actieve monitors sneller opblaast, of is dat een rare veronderstelling?

Graag jullie inzicht en adviezen..

IMG_0021 uitsnede resized.jpg
 
Moet ik bang zijn dat de overdrive orgelsound van de Nord deze actieve monitors sneller opblaast, of is dat een rare veronderstelling?

Geen speaker is immuun voor opblazen - maar je moet gewoon er voor zorgen dat als je je Nord op z'n hardst hebt staan je dan zeker weet dat je mixer niet in het rood zit en dat je speakers 't nog aan kunnen.

Graag jullie inzicht en adviezen.
Je zegt wel dat groot niet mooi is maar het formaat heeft wel te doen met de power en het frequentiebereik van de speaker.

Je zou eventueel ook kunnen overwegen om de speakers op de muur op te hangen in plaats van op standaarden te zetten zodat de kids er niet bij kunnen.
 
Geen speaker is immuun voor opblazen - maar je moet gewoon er voor zorgen dat als je je Nord op z'n hardst hebt staan je dan zeker weet dat je mixer niet in het rood zit en dat je speakers 't nog aan kunnen.

Eens, zorg ik ook altijd voor. Echter bij actieve speakers draai je het volume op de monitors wel eens wat verder open, dat is kennelijk toch riskant bij met name dat geluid.

Je zegt wel dat groot niet mooi is maar het formaat heeft wel te doen met de power en het frequentiebereik van de speaker.

Ja, begrijp ik. Ik lees echter wel over een aanzienlijke klankkleuring bij de genoemde speakers, dus wellicht dat een van types de synth/rhodes/piano/orgel klanken wel lekker weergeeft (daar was ik bij de Compacts nooit ontevreden over, alleen die ruis bij zachtjes spelen)

Je zou eventueel ook kunnen overwegen om de speakers op de muur op te hangen in plaats van op standaarden te zetten zodat de kids er niet bij kunnen.

Is wel een overweging, ja. Geeft ook een rustiger beeld ipv al die stands
 
Deze thread is gestart in synthesizer hardware, op mijn verzoek nu in Monitoring en versterking geplaatst. Dit in de hoop op meer reacties.

Daarom wederom de vraag:

"Ik zit daarom te denken aan Genelec (8020/30), Yamaha MSP5, Focal CMS 40.
Iemand ervaring mee in zo'n soort opstelling? Moet ik bang zijn dat de overdrive orgelsound van de Nord deze actieve monitors sneller opblaast, of is dat een rare veronderstelling?"
 
ja, dat zou raar zijn op "normaal geluidsniveau". in het algemeen geldt: hoe meer vermogen de versterker, hoe kleiner de kans is dat je je boxen om zeep helpt omdat alleen "echt clippen" van transistoreindtrappen de ware tweeterkiller is, niet subtielere buizensiumulaties van de nord: de tweeters worden te warm. Als je wilt "blazen", koop dan Mackie SRM450 of andere duurdere powered PA speakers. Dat gaat iets ten koste van het raffinement. Anders zijn zwaardere studiomonis een oplossing, dan denk ik aan Behringer Truths, die grote witte-speaker Yamahas (de nieuwere), grote Fostexen. De 8020 en zeker MSP5s zijn gewoon te klein, naar mijn mening, en underpowered voor wat jij wil, zeker de MSP5 heb ik nog als "speakertjes" in mijn oren. In alle gevallen is het een mega stap vooruit TOV de "voice systems" prullen.
 
De Mackie zou gaaf zijn, ware het niet dat ik die niet thuis neer kan (mag) neerzetten: 66x39x37 is echt te veel van het goede:( Maar lekkere gigspeakers, zeker! Ik begrijp dat Voice Systemes niet echt je ding is, ervaring mee?

Zoek dus echt wel naar wat kleiners, vandaar het snuffelen aan studio monitors. Overigens: blazen gebeurd niet zo vaak, belangrijker is zachtjes spelen met toch lekker geluid (ik gebruik liever geen koptelefoon)
 
klein en fijn qua "pa stijl" boxen: Yamaha MSR100, en als geheime tip AER AG8/2. de laatste is ook een coaxiale box maar van geweldige kwaliteit (echt made in germany!). Wel erg duur! De firma maakt eigenlijk vooraal versterkers voor akoestische gitaren en de AG8 is als "extra powered box" daarbij gedacht.

voor thuisgebruik zou ik, in jouw geval, zeker gaan voor studiomoni´s en dan specifiek Behringer Truth (de grootste!) . Ik had die vroeger ook en ze klonken erg fijn met lekkere wolk bas eronder. Helemaal niet duur, dus als je er eentje aan z´n eind (zou) help(en) is het niet een grote investering. Ik heb nu ADAM a7 monis die gedetailleerder klinken en beter in elkaar steken, maar kwa sound mis ik de lekkere Truths nog wel eens. Proberen!
 
Thanx Stage. Ik denk dat de Behringers inderdaad een optie zijn.

Ik heb inmiddels een versterker geleend waardoor ik mijn oude passieve alesis one's (nu in gebruik in combi met een hifi versterker) kan uitproberen. Ik ben verrast door het heldere geluid, iets te helder zelfs. Laag ontbrak wat, dus ook een oude hifi sub aangesloten om eens te proberen. Resultaat is goed.
Ik hoor nu veel (rare) bijgeluidjes in bijvoorbeeld de rhodes geluiden, interessant dus om hier eens goed in te duiken en mijn sound beter (lees minder vervuild) te krijgen.

Mijn conclusie is dat ik voor mijn thuisopstelling een combi zou moeten nemen van (kleine) monitor speakers in combi met een sub.
 
Back
Top