Tibor Fülöp van Voltage Control overleden maart 2010

scarum

Ouwe rot
Lid sinds
12 juli 2005
Berichten
2.313
Locatie
Nijmegen
Vorig jaar maart is Tibor Fülöp van Voltage Control overleden.
(Forumlid N.M.E.® https://www.synthforum.nl/forums/member.php?u=24268 )



http://soundcloud.com/causalidox/n-m-e-rainy-sadness-version

Hij is 44 jaar geworden.

Tibor was een imponerende man, voor wat betreft zijn kennis van audiotechniek, theatertechniek en gevoel voor de betere electro. Hij had een enorme liefde voor het maken van muziek en heeft in de jaren 90 furore gemaakt met zijn band Voltage Control.

Ik heb hem in 1996, 1997 leren kennen toen ik kwam werken in Diogenes in Nijmegen, waar hij werkte als vrijwilliger. Ik was druk bezig met mijn band IndusTree (http://www.industree.org/mp3/) en Tibor duwde ons in de juiste richting voor wat betreft onze sound. Later bleek dat ik zijn muziek al op cd had gehoord voordat ik hem kende.

Tibor was een belangrijke leraar voor me en heeft me ontzettend veel geleerd. Hij daagde me uit om zelf te experimenteren en was ondanks zijn vaak ongezouten kritiek altijd de eerste die mijn herrie beluisterde.

We hebben nachten lang zitten praten over wat het betekent te leven en de uitdagingen die het leven met zich meebrengt. Tibor heeft het niet altijd makkelijk gehad, maar zijn laatste jaar was hij positief en vrolijk. Hij was zijn leven aan het bouwen, met een nieuwe baan waar hij met plezier naar toe ging en zijn muziek, waar hij nieuwe inspiratie voor vond.

Het is zwaar en oneerlijk om zo vroeg afscheid te moeten nemen van een zeer getalenteerde en gevoelige man.

Dat wilde ik even hier delen.
 
Mooi geschreven hoor.........sterkte voor jou, bekenden en familie.
 
Dit bericht is al bijna twee jaar oud, maar ik wilde er toch nog even op reageren (heb hier pas sinds een week een account).

Ik was dit bericht vorig jaar al tegen gekomen, toen ik Tibor via Google probeerde te vinden. Ik was nieuwsgierig wat hij tegenwoordig zoal doet en was van plan weer eens contact met hem op te nemen. Dat was dus wel even slikken...

Ik heb Tibor rond 1990 leren kennen, in de toenmalige CEM studio in Arnhem. Ik was nog een groentje op het gebied van elektronische muziek. Hij wist toen al heel veel op het gebied van studiotechniek, synthesizers, sampling etc.. En hij had net zijn eerste plaat op zijn naam staan, samen met Arno Peeters (Voltage Control).

Ik weet nog heel goed hoe zijn reactie was op mijn eerste demotrack die ik hem liet horen: 'Hmpf, dat maak ik in 15 minuten na' (minachtend gezicht erbij). Ja, Tibor was behoorlijk kritisch en nam nooit een blad voor zijn mond. Hij was ook wars van alles wat commercieel en voorgekookt klonk. Maar zoals ik later ontdekte, kon hij ook razend enthousiast en vol bewondering zijn, als ik hem iets liet horen wat hij origineel en goed vond. Tibor heeft in die jaren zeker invloed gehad op mijn muzikale ontwikkeling.

Buiten dat we elkaars muziek bekritiseerden en lang konden praten over de ontwikkelingen binnen de house muziek, hadden we vaak ook de grootste lol. Wat me vooral nog bijstaat is de keer dat we besloten hadden dat we toch ook maar eens een commercieel housedeuntje moesten gaan maken, om snel even wat geld te verdienen voor het kopen van apparatuur. Toen zijn we dus meerdere sessies urenlang in de weer geweest met Beavis & Butthead samples en nog veel meer afschuwelijks. Het was geen doen, want het was duidelijk niet ons ding en we hadden steeds de slappe lach. Het resultaat was zo absurd dat we het maar bij een heel ruwe demo hebben gelaten, met de afspraak die nooit aan iemand te laten horen.

Midden jaren negentig besloot ik dat het hoog tijd werd mijn studie af te maken. Daarna kreeg ik een baan, had geen tijd meer voor muziek, en toen is ook het contact met Tibor verwaterd. Ik heb me nog wel zo nu en dan afgevraagd hoe het met hem ging, maar daar bleef het bij. Tsja, zo gaan die dingen...

Nu ikzelf langzaam maar zeker weer wat met muziek bezig ben gegaan, was het voor mij logisch Tibor weer eens te benaderen. Te laat dus.

Maar ik ben in ieder geval blij hem gekend te hebben.
 
Wauw, wat gaaf! Super herkenbaar inderdaad.

Ja, Arno sprak ik zo nu en dan in de CEM studio. Sander Friedeman hing er ook wel eens rond. Inspirerend gezelschap...

Uit de omgang met mensen zoals zij (maar vooral Tibor, omdat ik hem regelmatig zag) haalde ik altijd mijn energie voor het maken van muziek.

Ik mis die tijd best wel zeg. En doordat Tibor er niet meer is, voelt het nu als iets dat definitief is afgesloten.


Hey RichN,

Mooi en herkenbaar verhaal.

Misschien ken je Arno Peeters ook nog wel. Hij heeft meegewerkt aan een korte docu die ik heb gemaakt over Tibor:
https://vimeo.com/16076357
 
Beetje late reactie, maar rot om dit te lezen. Ken zijn muziek voornamelijk van de tb303 reeks op See Saw. TB303 vol 2 volgens mij en had hij nou ook wat te maken met tb303 vol 4, de Ram Rod?
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top