Dode Korg MS-10

somaboy

Stamgast
Lid sinds
23 november 2010
Berichten
212
Locatie
Gent, BE
Dit is een moeilijke:
Ik heb hier een Korg MS-10 staan, die jarenlang goed gewerkt heeft maar op een dag gewoon de geest heeft gegeven. Misschien iets aan de powersupply of zo, want hij gaat gewoon net meer aan.

Optisch is het ook niet moeders mooiste: hier en daar roestplekjes op de behuizing, roestige contacten op het patchboard, en van een zijpaneel is een randje afgebroken... Ik overweeg om hem te laten herstellen, maar kijk op tegen de hassle en de kosten die daar bij komen kijken. Bovendien ben ik er wat op uitgekeken. Heb 'm al sinds de early 90s, was m'n eerste synth.

Wat zou de intrinsieke waarde kunnen zijn van dit ding indien ik het "as is" zou verkopen, voor onderdelen? Ik merk dat MS10/20 onderdelen eerder zeldzaam en prijzig zijn. Als ik "straatwaarde" van keys en knoppen alleen al optel kom ik aan 300€, maar ik ben geen schroothandelaar.
 
300 Euro lijkt me wat veel, 150 a 200 lijkt me realistischer. Je moet maar net iemand vinden die hem op wil knappen en ook kan dealen met de slechte uiterlijke staat. Want als je kunt wachten en goed zoekt, kun je best een mooie ms-10 vinden voor 400 - 450 Euro.
 
Gewoon zelf laten fixen!

Bijna de enige onderdelen van de MS10/20 die duur worden zijn toetsen en frontplate etc.
MS10/20 zijn over het algemeen goed te repareren, onderdelen zijn goed te verkrijgen.

Een kapotte ms10 raak je wellicht kwijt voor 250 a 350 euro, maar ik denk dat je voor 100 euro een werkende ms10 hebt (ligt er wel aan wat er kapot is natuurlijk) en dan kan je 'm kwijt voor zo'n 500!

Dit zijn schattingen, maar je kan 'm beter zelf houden en repareren en dan pas verkopen lijkt me
 
ja gewoon laten repareren , levert altijd meer op dan verkopen als schroot. reparatie zou wel eens mooi kunnen meevallen. adressen genoeg op het forum , en houdt ons even op de hoogte.
de prijzen van gemaakte ms10's rijzen inmiddels ook al de pan uit.
 
ik wil hem wel as is kopen,
laat mear wat horen
 
er zitten voor zover ik mij kan herinnneren in een MS10 geen geheime, cq dure of onvindbare onderdelen.

zoals je hem nu beschrijft kan je er denk ik toch nog wel 300,- voor vangen, en nee, ik hoef hem niet...

als je hem laat repareren natuurlijk meer, ik weet zo even niet wat de straatwaarde van een werkende is.

:mega:
 
Er zit toch wel ergens een zekering op dat ding? Als -ie er zomaar mee opgehouden is en er branden geen ledjes dan zou ik na de zekering eerst zelf eens met een multimeter aan snoer en voeding gaan meten.
 
ik zou hem gewoon naar de eerste de beste goede reparateur brengen, al is het voor een inschatting
( na de zekeringcheck )
en zeker als het je eerste synth is.
nostalgisch he
 
Eigenlijk is een nieuwe zekering steken als de oude kapot is niet het eerste wat je moet doen. Vaak gaan die zekeringen stuk omdat er iets anders aan het mislopen is, en met een nieuwe zekering laat je het alleen maar langer mislopen (wat bij bv een versterker je meerdere dure eindtorren zou kunnen kosten). Dus eerst alles checken, dan pas nieuwe zekering. Nu is dat "alles checken" nog niet zo eenvoudig voor iemand die geen doorgewinterde reparateur is.
 
Heb besloten om hem te laten servicen. Als iemand me nu nog een suggestie kan doen voor een betrouwbare, ervaren reparateur in België (liefst Gent, maar mag ook verder weg zijn) kan ik verder.

(En alsjeblieft geen biedingen meer sturen via pm, hij staat niet te koop)
 
Eigenlijk is een nieuwe zekering steken als de oude kapot is niet het eerste wat je moet doen. Vaak gaan die zekeringen stuk omdat er iets anders aan het mislopen is, en met een nieuwe zekering laat je het alleen maar langer mislopen (wat bij bv een versterker je meerdere dure eindtorren zou kunnen kosten). Dus eerst alles checken, dan pas nieuwe zekering. Nu is dat "alles checken" nog niet zo eenvoudig voor iemand die geen doorgewinterde reparateur is.
.

Zekering checken: als kapot dan is er kennlijk iets aan de hand maar heb je nog hoop dat er verder niks (heel erg) kaduuk is. Als de zekering nog heel is heb je grote(re) kans dat het een prijzige reparatie wordt.
 
als je een vintagesynth opknapt, dan maakt het natuurlijk niet heel veel uit in de kosten of de zekering nou wel of niet stuk is.........

sucses met de reparatie.
:koffie:
 
dat klopt vinnieq, maar bij kapotte zekering "op hoop van zegen" een nieuwe erin frotten zou ik dus niet doen.

vb: condensator slaat door en sluit tor of IC kort. Zekering klapt om schade te voorkomen. B. Haas steekt zonder meer een nieuwe zekering. Resultaat: de kaduuke condensator sluit weerom de tor of IC kort, die het deze keer niet overleven. Verder van huis. En financieel kan dat wél uit gaan maken bij bepaalde onderdelen.

Bij kapotte zekering dus eerst zo goed mogelijk alles checken op problemen. Daar heb je wel stevig wat kennis voor nodig (ikzelf kan enkele basisdingen checken, maar niet in detail).
 
Zeg ik ook niet (maar zou ik wel gewoon doen). TS wilde weten of het voor hem ivm de kosten verstandig was om 'm te verkopen of te laten repareren. Een zekering zit er in om erger te voorkomen.
 
Back
Top