invloed van crisis op vintage gear

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.927
Locatie
Utrecht, NL
Ik volg de ontwikkelingen niet zo de laatste tijd en vroeg me af of de prijzen van vintage apparatuur beïnvloed zijn door de wereldwijde economische crisis. Is het moeilijker om van je spullen af te komen? Makkelijker obscuur spul te vinden en aan te schaffen voor een zacht prijsje? Of juist niet.

Voor de crisis zag je de prjzen van bijvoorbeeld Roland TR-808's en TB-303's steeeds verder oplopen terwijl de prijs van een vintage Minimoog altijd stabiel bleef. Is aan die trend een einde gekomen en dalen de prijzen?

Als je wat spul hebt staan waar je vanaf wilt maar niet in de weg staat.. is het dan slimmer om te wachten tot de economie weer sterker wordt? ..of juist weg doen voordat het helemaal niets meer waard is..
 
Aan het begin van de crisis dipte de prijs van een 909 even tot 900 euro, maar dat is al weer terug naar 11-1200. Vintage crisis? Al lang voorbij.
 
als je de bank helemaal niet meer kon vertrouwen, is er misschien meer vertrouwen in m'n analoge hardware ?
wat moet ik met geld als ik het nergens veilig en met "winst"/inflatiecorrectie kan stallen.
misschien is m'n minimoog straks niks meer waard ( ik betwijfel het zeer) , maar dan heb ik in ieder geval een boel lol gehad
 
Misschien is de invloed van de crisis wel dat de prijzen net ff wat minder hard stijgen dan anders het geval zou zijn.

Vraag en aanbod en economische omstandigheden bepalen de prijs.
 
Ik heb weinig positief verschil gemerkt. If anything de prijzen blijven maar stijgen (misschien minder hard, maar toch).

P.S. Excuses voor de vage zin maar ik kom effe niet op een vertaling voor "if anything" :D
 
Ik denk dat de vraagprijzen blijven stijgen, waarvoor het uiteindelijk van eigenaar wisselt is een ander verhaal, sommigen kiezen eieren voor hun geld, terwijl anderen tot in lengte van dagen hun advertentie blijven bumpen.
 
Ik denk niet dat de crisis er veel te maken mee heeft want als het met iedereen goed gaat en het geld rolt weer dan geven ook meer geld uit en gaat de vraagprijs net zo hard omhoog.

Denk dat je meer moet denken aan een hype dan is er vraag naar en word de prijs hoger, maar als dat het nou echt waard is..... dat is aan je zelf te bepalen hoe graag je het wil hebben. Daarnaast word de waarde ook door het apparaat bepaald in wat voor staat deze verkeerd en ik kan je uit ervaring vertellen dat vrijwel 90% van alle vintage synths wel wat onder de leden heeft.

Wat ook wel kan afleiden is dat mensen niet een goede graadmeter hebben wat iets nou echt waard is, ze zien op Ebay het zelfde apparaat staan wat ze thuis hebben voor een mega prijs en denken dat ze het zelfde kunnen vragen maar vergeten dat het apparaat op Ebay waarschijnlijk nooit verkocht word voor de vraagprijs. zolang niemand die hoge bedragen betaald is het apparaat het ook niet waard.

Hier op het forum zie ik ook wel eens gebeuren dat 1 en het zelfde apparaat in 3 maanden tijd 5 keer van eigenaar verwisseld en zo kan ook onbewust de prijs opgevoerd worden. Blijft moeilijk en ik denk dat je je beter kan richten op muziek maken en er veel lol mee hebt.

zo eerst maar eens de behuizing van mijn Memorymoog in stukken hakken, Ja crisis of niet maar die haard moet blijven branden :D
 
Er spelen 4 effecten op de prijs van vintage gear in een crisis

Mate van courantheid Heeft een instrument nog praktische waarde en is het niet ingehaald door de tijd/techniek
Deflatie iedereen is huiverig om uitgaven te doen daarom dalen de prijzen om mensen toch te bewegen in actie te komen.
Inflatie door geldontwaarding wordt alles duurder (zeker met de oneindige geldaanmaak van tegenwoordig) dus synths ook.
Terugkeer naar basisbehoeftes. Luxe goederen als synths worden weggedaan ter faveure van huur of voedsel.

tot zover de economieles :geslaagd:

Het is dus een samenspel. Er zijn zeker deals te scoren van mensen die van hun gear af moeten. Maar ik denk dat de inflatie de overhand gaat nemen.

Een apparaat wat courant en technisch goed te onderhouden is lijkt me zeker geen slechte investering.
Geld op de bank gaat verdampen waar je bij staat denk ik.
 
Crisis, welke crisis bedoel je?

Oh, wacht even... je bedoelt de grote truc die ze hebben gebruikt om belastinggeld van achteloze burgers bodemloos in bankinstellingen te pompen, waardoor de niet in verhouding staande bonussen aan de managers uitgekeerd konden worden..........

Behalve vraag en aanbod denk ik dat schommelende wisselkoersen van de dollar en euro meespelen.......

sommige prijzen gaan nergens meer over .....
zelfs goud, olie en/of de koffieprijzen stijgen niet zo absurd
 
mijn ervaring is tweeledig: aan de ene kant heb je de mensen die geld nodig hebben en dus sneller genoegen nemen met lagere prijzen, maar de mensen die geen stress hebben houden vast aan hun hogere prijs. uiteindelijk komt er altijd iemand langs die het er voor over heeft.

als ik iets verkoop is de afzetmarkt vrij klein, dus ik wacht liever wat langer. maar het is wel een buyers markt, en daar zijn goede deals te maken.

overigens koop ik zelden nog iets in nl, maar importeer ik alles 2e hands uit de vs. lage dollar, sowieso al lagere prijzen, dus het telt dubbel op. transport is zelden meer dan 200 euro en de invoer ook niet veel. je moet wel een beetje uitzoeken van wie je iets koopt :)
 
het is zowiezo onzin, net zoals beleggen.

Als het nooit op het nieuws was gewees was er nooit iets aan de hand geweest. Het mooie is dat de bankeigenaren altijd nog zelf geld overhouden, want owee als ook maar 1 euro van hun weg is.
 
In deze tijden van crisis koop ik juist alleen maar vintage synths, dan heb je tenminste nog iets om op terug te vallen als de nood aan de man komt.

Vooral die met houten zijkantjes doen het goed in de open haard!
 
het is zowiezo onzin
het is frapant dat mensen uit angst om mis te grijpen steeds dieper de buidel intasten en dat de prijzen steeds meer vanzelfsprekend worden....
net zoals beleggen.
met een aandeel ben je voor een gedeelte mede eigenaar van de onderneming en heb je recht op een evenredig deel van de netto jaarwinst... dit is imo enigszins relatief veilig beleggen....

met de komst van de put en call opties is het allemaal erg schimig geworden.... een optie geldt voor een vastgestelde waarde en periode ...na afloop van die periode heb je dus winst of verlies...

... want owee als ook maar 1 euro van hun weg is.
dat is de belastingdienst.....die legt dan van die leuke sancties op...
maarre als je 1euro ongevraagd van de bank pakt, worden er minimaal 10 ongemerkt door ze teruggepakt :P

nog bizarder vind ik dat het min of meer maatchappelijk is geaccepteerd dat werknemers, waar tenslotte het bedrijf op draait, in economische iets mindere tijden klakkeloos de WW en later zelfs de bijstand in worden gestuurd, terwijl de nettowinst van het bedrijf nog nooit zo hoog is geweest!

ja de echte aandeelhouder wordt met deze handelswijze zelfs beschermd.....
en Jan Doedel mag blij zijn als er een loonsverhoginkje net boven de inflatiegrens wordt toegekend..

tis nu 1000 voor 1, ipv 1 voor 1000....

back ontopic:
hoe goed en te gek vintage wel niet klinkt....
met mn beperkt budgetje ben ik erop uitgekeken :)
 
tsja vroeger kocht je die 'zooi' omdat er niets anders was, het waren 'synths' maar niet omdat ze toevallig analoog waren o.i.d... de synth met de meeste parameters waren meestal het interessantst...

de fun die ik persoonlijk toen had met het bezig zijn van synthese heb ik nu pcies hetzelfde met softsynths
(eigenlijk is het NOG leuker omdat ik ze nu geheel naar eigen smaak kan samenstellen)
 
tsja vroeger kocht je die 'zooi' omdat er niets anders was, het waren 'synths'... maar niet omdat het toevallig analoog was o.i.d...
de fun die ik persoonlijk toen had met het bezig van synthese heb ik nu pcies hetzelfde met softsynths (eigenlijk is het NOG leuker omdat ik ze zelf kan bouwen)
persoonlijk klikt het meestal niet tussen digitaal (veel menu's) en mij...
analoog is iets meer recht toe recht aan ...
en met het modulaire spul klikt hetzelfs iets beter :)

edit:
dit houdt niet in dat ik voor mn resterende vintage niet de hoofdprijs wil vangen ;)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top