16 gb RAM nuttig als DAW 32 bit is?

Vinylmasterz

twitter: anilkalika
Lid sinds
19 Maart 2010
Berichten
38
Locatie
Rotterdam
Hoi,

Ik ben al een maand aan het zoeken en lezen op internet over 32&64 bit windows versies.

Het verschil is me duidelijk en reden dat ik 64 bit wil installeren, omdat ik 16gb kan inpluggen op moederbord.

De meeste drivers heb ik al gevonden in x64 variant (geluidskaart, moederbord driver en beeldschermadapter, hostcontroller).
Kontakt, Guru, Nexus, Trilogy & Stylus moet ik bruggen las ik. Dat moet goed komen.

MAAR: Ik heb Ableton 8.2.1, deze is nog 32bits. Klopt het als ik zeg; Ableton leest max 3,2gb ram?
Mag ik van hieruit concluderen dat 16gb ram leuk is, maar dat ik er eigenlijk niks aan heb?


Alles werkt gewoon zwaar perfect op mijn XP performance versie, vind alleen RAM geheugen aan de magere kant.... (in mijn beleving)

Of komt het juist de AU en VST ten goede als ik upgrade naar 16gb ram?

Jammer dat het veel werk is (alle plugins, library's opnieuw installeren) anders had ik het hele zooitje nu geformatteerd en gewoon uitgeprobeerd.

Bedankt voor het advies alvast.

Anil
 
Ableton zelf zal inderdaad niet meer dan 3,2 GB gebruiken maar je OS niet. Dus andere applicaties kunnen ook nog een deel van de overgebleven 12,8 GB RAM gebruiken zonder dat het OS hoeft te cachen (naar HD te schrijven).
 
Zo werkt het volgens mijn bescheiden mening helemaal niet.

Het is niet omdat je bv. bij 4 Gb ram vlotjes drie zware vst's kan runnen, dat je er dus automatisch 12 zal kunnen runnen als je 4 maal dat aantal ram steekt.

De essentie is steeds dat je CPU instaat voor het aantal bewerkingen die nodig zijn om een vst voluit te kunnen laten functioneren. Koop in eerste instantie een machine die snel genoeg is ! (32 of 64 bit)

Het ram geheugen komt op de 2de plaats,.... behalve natuurlijk als je gewoon te weinig ram hebt steken, dan zal de ram de bottleneck worden.
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

:( Heb nu nog maar een core2quad 2,83ghz 12mb cache processor. Wil graag overstappen op i7, maar dat betekent een nieuwe moederbord ivm andere socket (is beetje duur zo met de kerstdagen voor de deur)

Barno en Tim-B bedankt voor jullie antwoord. Dat was het antwoord waar ik naar op zoek was... AU & VST zijn natuurlijk aparte applicaties.. :)
Ga nu meteen formatteren en x64 installeren en de rams erin stoppen. THANKs
 
als je 22bit OS maar 4GB kan zien/gebruiken zal een bovenliggende applicatie dat ook niet kunnen want het os vertelt/regel het geheugen bron http://support.microsoft.com/kb/294418

bedoel dus 32bit ipv 22... :-)

Architectural component 64-bit Windows 32-bit Windows
Virtual memory 16 terabytes 4 GB
Paging file size 256 terabytes 16 terabytes
Hyperspace 8 GB 4 MB
Paged pool 128 GB 470 MB
Non-paged pool 128 GB 256 MB
System cache 1 terabyte 1 GB
System PTEs 128 GB 660 MB

dus om op de vraag te antwoorden .. 16gb ram in een 32bit os heeft geen nut

grtz
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top