Nieuwe speakers, akoestische behandeling+welke kabels?

aquinox

Nieuwkomer
Lid sinds
21 Maart 2010
Berichten
23
Hoi Allemaal,

Ik ben van plan Focal Twin 6 speakers te nemen (eigenlijk ook de sub maar daar is mijn kamer te kort voor om nuttig gebruik van te maken denk ik, 7 meter). Ik denk dat ik er goeie XLR kabels en akoestische behandeling bij moet nemen.

Ik heb nu dap kabeltjes van 3 euro dus dat lijkt me wel een bottle neck, zeker als ik mijn KRK RP6 binnenkort de deur uit gooi.

Ik zag de Klotz M2 staan en lees op internet veel goeie dingen over Klotz. Er zit een Amphenol of Neutrik connector op. (maakt dit uit? de Amphenols hebben een nikkel shell, en de Neutrik een chrome maar zwarte shell(da's toch niet goed voor de geleiding, die zwarte lak?)

Of de M5, ook van Klotz.

Als dat nog beter geluid geeft vind ik het meer dan waard om een m3 of m5 te nemen in plaats van de m2.


______________
Akoestiek


Ik heb een tijd geleden een test gedaan met room equalizer wizard, en heb een screenshot van de impulse response, waterfall en normaal spectrum. Ook een plaatje in het engels, want ik heb dit eerst in gearslutz gepost :P
192368d1284326068-what-do-you-think-my-room-studio-jawohl.jpg



Ik heb er niet zo veel verstand van, maar ik moet volgens mij de 35 hz onderdrukken, als ik kijk naar de grafieken. Eigenlijk moet ik het hele gebied tussen 50 en 200 hz een klein beetje onderdrukken, en juist bij 390, 780 hz boosten.
Klopt dit?

en als ik kijk naar de waterfall, blijven de tonen rond 30 en 130 hz erg lang 'hangen' Deze reverb moet iets afgezwakt worden. Ook heb ik flutter echo als ik in mijn handen klap. Dit lijkt van het plafond af te komen.


Hoe bewerkstellig ik dit?


Oh ja: Decoupling/Coupling verhaal:
gewoon auralex mopad of primacoustics isowedge? of bakstenen onder mijn monitorstands? of..?
 
Flutterecho lekker zelf paneeltjes voor maken, of laten doen door iemand. Op Marktplaats is een panelbouwer actief die best goed werk leverd. Als bij mij de verbouwing klaar is over wat maandjes, dan laat ik hem een cloud maken met geïntegreerde LED-spotjes En bovenop een LED-strip als backlight. Een cloud doet veel! Daarnaast wat absorpsie voor aan de wanden, om flutterechoes tegen te gaan. Geen zin om dat zelf nog te gaan doen na een lange verbouwing.

Heb je de Focal Twins al? Ik had lang Dynaudio M1 speakers op m’n AHB System8 console. Op een gegeven moment overgestapt op de Focal Twin6BE. Mijn persoonlijke ervaring is, dat die best hard moeten gaan om lekker te klinken. Ik mix niet luid, dus ben toen gedowngrade naar Solo6BE. Super tevreden mee nog steeds.

Bij de Twin6BE doet 1 van de 2 woofers zowel LF als MF. De andere woofer MF en de Berrylium tweeter de HF. Zou eerst ff zonder sub proberen hoor.
 
Laatst gewijzigd:
gans mijn studio werkt met goedkope snake kabels. Ongeballanceerd. Ik geloof niet dat ik t zou horen in een onbehandelde ruimte, en ik wed dat in de tijd de beginnende punk wave bandjes even veel budget hadden qua kabels om er wakker van te liggen. Laat je niet te gek maken over een 0,x % verbetering als je kamer een ongedempte ruimte is.
 
Ik hoop dat topic-starter na 12 jaar de boel op orde heeft. En niet nog steeds wacht op een antwoord hier op het forum. :D
 
Back
Top