Versterken van Rhodes en Wurlitzer geluiden van stage piano

pip

Ouwe rot
Lid sinds
17 januari 2008
Berichten
1.232
Locatie
Delft
Hoi, ik heb een RD700GX stage piano met Rhodes en Wurlitzer geluiden die in mijn oren prima klinken. Enkele set-ups heb ik aangemaakt waarin die instrumenten worden gecombineerd met de interne effecten.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die speciale (buizen) (gitaar) versterkers gebruiken om deze geluiden te versterken. Of is de klank die door de PA komt uit zo'n stage piano eigenlijk al een heel eind in de juiste richting? (Ik luister normaal namelijk voornamelijk via mijn hoofdtelefoon, en dan komen de klanken sterk overeen met opgenomen Rhodes.)

De reden waarom ik 't vraag: ik weet dat het verschil tussen Leslie simulatoren + gewone PA speakers enerzijds, en een Leslie speaker anderzijds, enorm groot kan zijn, vooral in het echt. (Al schijnt daar tegenwoordig een enorm goede simulator voor te zijn...) En ik vroeg me af of dat ook geldt voor het versterken van EP geluiden?

Daarnaast kan ik dan wellicht mijn PA speakers thuislaten en zo'n dedicated speaker ervoor in de plaats nemen.
 
Hoi, ik heb een RD700GX stage piano met Rhodes en Wurlitzer geluiden die in mijn oren prima klinken. Enkele set-ups heb ik aangemaakt waarin die instrumenten worden gecombineerd met de interne effecten.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die speciale (buizen) (gitaar) versterkers gebruiken om deze geluiden te versterken. Of is de klank die door de PA komt uit zo'n stage piano eigenlijk al een heel eind in de juiste richting? (Ik luister normaal namelijk voornamelijk via mijn hoofdtelefoon, en dan komen de klanken sterk overeen met opgenomen Rhodes.)

De reden waarom ik 't vraag: ik weet dat het verschil tussen Leslie simulatoren + gewone PA speakers enerzijds, en een Leslie speaker anderzijds, enorm groot kan zijn, vooral in het echt. (Al schijnt daar tegenwoordig een enorm goede simulator voor te zijn...) En ik vroeg me af of dat ook geldt voor het versterken van EP geluiden?

Daarnaast kan ik dan wellicht mijn PA speakers thuislaten en zo'n dedicated speaker ervoor in de plaats nemen.

Ligt een beetje aan watvoor sound je zoekt en watvoor muziek je maakt. Regel is hoe meer spullen er mee gaan, des te meer kan er misgaan helemaal als het gaat om oude zooi.

Verschil in sound en wat je meeneemt is ook afhankelijk van in watvoor situaties je staat te spelen. En verschil in eindresultaat qua sound is ook afhankelijk van de setting waar mee je speelt en waar je staat.

Voor de meeste huis tuin en keuken bands kun je prima uit de voeten met de geluiden rechtstreeks uit je RD. Qua Hammond is die Neo Instruments Ventilator echt helemaal de shit, en verder valt alles tegen als je het vergelijkt. Die RT-20 van Boss kan ook wel, alleen wel een groot verschil met die Ventilator. En verschil tussen een goed gemic'te buizenleslie of die Ventilator is in de meeste settings ook echt verwaarloosbaar. Zo'n leslie achter je is te gek als dat je eigen versterking voor op het podium, dan ervaar je echt de power van zo'n ding. Als ie achter of naast het podium staat vanwege ruimte of geluidsoverlast, en je zelf niets direct meekrijgt dan kan je (afhankelijk voor het soort muziek, bezetting en bandje) een net zo lekker resultaat krijgen met een goede simulator.

Hetzelfde geldt min of meer ook voor EP. Een Clavinet door een Fender Twin, of een Rhodes daar doorheen is te gek, voor jezelf als je het hoort en als de setting het toelaat dat je echt een goed resultaat krijgt na uitversterking met goede of lekkere microfoons voor je speakers. Maar ik moet zeggen dat ik verbaasd ben over watvoor grote acts ik heb gezien (binnenlandse en buitenlandse) met een Rhodes door een Live6 POD, en die in de mix in de zaal echt een te gekke sound hadden.

Ik zou, als het niet echt hoeft of geen toegevoegde waarde heeft voor de totaal sound niet gaan voor een versterker los, helemaal geen buizenbakken. Heeft het wel toegevoegde waarde dan hoef je nogsteeds niet te gaan voor buizen. Een Rhodes door een JC-120 van Roland klinkt ook te gek, andere sound dan een Twin. Een Rhodes door een oude Roland Cube-60 die net tegen het randje gestuurd wordt is ook helemaal te gek en een klassieke sound.

Tip voor Rhodes sounds: een Boss SE70. Daarmee kan je een te gekke pingpong auto pan met 2 Twins uit halen, zeer overtuigend en dynamisch.

Houdt verder rekening mee dat wanneer je met een gitaar versterker gaat werken je een re-amp oplossing moet zoeken zoals bijv een http://www.radialeng.com/di-xamp.htm om de line-level-output te matchen met de input (instrument level) van je versterker.

Voor een Wurli geldt een beetje hetzelfde. In de eerste instantie welke wurlitzer sound zoek je; clean, overstuurd, tremolo (mono of stereo).

Conclusie: alleen in bepaalde settings voegt het echte werk iets toe. Wat ik zelf af en toe doe is al mijn sounds uit mijn hele set via een mixertje door mijn Rhodes Suitcase amp of Janus halen en die mic'n. Daarmee gaan de digitale randjes van je sounds af, en komt alles uit een 2x 12" kast met 100Watt versterker er in. Zie hier een voorbeeld van m'n collega:

 
Wow bedankt man. Zo'n antwoord heb je nog eens iets aan :)

Het is mij er in elk geval niet om te doen om MEER het podium op te slepen. In veel opzichten ben ik heel tevreden met de klank van de effecten uit de RD700GX.
Maar kom je bijvoorbeeld in een situatie met een zangeres met beperkt publiek, en heb je een kleine versterker nodig voor alleen Wurlitzer, dan leek een versterker die daar doorgaans voor gebruikt wordt me wel wat: klinkt ongeveer zoals 't bedoeld is en kan wellicht compact (en ziet er goed uit :D )

Uit jouw antwoord blijkt wel wat een wereld aan opties er schuilgaat als je hiermee aan de slag gaat.
 
Als het gaat om dat soort klussen zou ik zeggen neem dan een echte Wurli en/of Rhodes mee. De combi met een bijvoorbeeld een oude Fender Twin is dan wel echt te gek.
In het geval van je RD zou ik dan toch niet verder zoeken maar gewoon lekker bij die zangeres inprikken, of op haar installatie dan hahaha met een lijntje naar een klein eigen speakertje. Neem aan dat er dan een zanginstallatie meegaat toch?

Zo'n versterker als bijvoorbeeld een Twin wordt te gek als die ook echt opengezet kan worden qua volume en dat is hard hoor! Dat is niet voor een slow and easy inloop of tijdens het eten-setje hahaha. En het signaal uit je RD heeft toch een andere sound dan een echte qua boventonen, interferentie etc waardoor zo'n versterker ook echt sound gaat vormen. Iets ui een RD of willekeurige andere piano, zelfs de Nords, blijft toch te vlak. Alleen de Nord Hammond sound over een echte leslie is wel helemaal te gek moet ik zeggen.

Ik zou lekker je geld steken in een Rhodes of Wurlitzer ipv in een versterker.
 
Wie zei dat ik geld had? ;-)
Maar bedankt voor alle overwegingen. En m.n. een Wurlitzer lijkt me nog wel eens wat inderdaad.
Maar voordat ik vanavond - via effectpedalen en versterkers - begin te bieden op een Wurlitzer op ebay, ga ik er eens over slapen. ;-)
 
Wat wel leuk is en je goedkoop kan krijgen zijn die oude Fender Champ buizenversterkertjes. Da's altijd leuk om te hebben en werkt goed voor Rhodes & Wurli, gaat net ff lekker over zijn nek en volume is goed. SM57 of liever een Beta57 ervoor en dat naar de zanginstallatie of PA en gaan. Maar dan wel zo'n reamp boxje tussen je RD en Fender (Vox had ook kleine leuke weet ff 't type niet)
 
De oude champs zijn tegekke versterkers inderdaad.
6 watt dus mooi op huiskamerniveau te gebruiken.

Daaraan voeg ik graag toe dat de nieuwe champ600 ook heel mooi zijn!
En die kosten nieuw rond de 200,-, dat is toch geen geld??
 
+1 voor de Fender Twin, i.c.m. Nord Stage dan wel.

Zoals Manu zegt, misschien een gesleep meer en een gedoe met correcte uitversterking in een bandsetting, maar jaag er eender welke piano door in een minimale setup en je hebt lawaai voor een hele zaal.
 
De oude champs zijn tegekke versterkers inderdaad.
6 watt dus mooi op huiskamerniveau te gebruiken.

Daaraan voeg ik graag toe dat de nieuwe champ600 ook heel mooi zijn!
En die kosten nieuw rond de 200,-, dat is toch geen geld??

Van die nieuwe wist ik niet, ff uit proberen...altijd leuk erbij, helemaal voor dat geld.

+1 voor de Fender Twin, i.c.m. Nord Stage dan wel.

Zoals Manu zegt, misschien een gesleep meer en een gedoe met correcte uitversterking in een bandsetting, maar jaag er eender welke piano door in een minimale setup en je hebt lawaai voor een hele zaal.

Met een Stage/Electro kan het nog wel en kan echt een toevoeging zijn
 
Ik zal eens kijken naar die Champ600 kijken. (cq. luisteren :) )

Waarom is de Nord Stage eventueel wel geschikt? Vanwege een technische reden of de klank?
(Ben overigens persoonlijk van mening dat met wat instelwerk de Rhodes-klanken van de Roland piano realistischer zijn. Heb uitgebreid een paar stage piano's getest en vergeleken met enkele favoriete opnamen met Rhodes erin. Hoe het zit met de relatieve kwaliteiten van de Wurlitzers weet ik overigens niet echt. Jammer bij het spelen van Rhodes en Wurlitzer is alleen dat de toetsen echt piano-toetsen zijn qua feel.)
Of combineert de Nord Stage om een andere reden beter met zo'n versterker?

gr.
 
Omdat ik geen Roland heb (maar wel ken) en enkel kan spreken over een Nord Stage door een Fender Twin.

Over smaak ... maar feit (althans uitgemaakt voor mijzelf) is wel dat het keyboard van een Roland te log is voor Rhodes of Wurlitzer.
Van de klank ben ik sowieso geen fan, maar dat is persoonlijk.

Ik vond in elk geval de ampsims van de Nord Stage te verwaarlozen bij hoe een externe Twin klonk in een bandsetting.
Nog nooit heb ik zo'n egaal en goed geluid gehad in de repetitieruimte, het bleef gewoon staan in de mix, als een echt instrument.

Naderhand nog eens op een Vox AC30 met vintage speakers geprobeerd (geruild met de gitarist ;)), daar was niks mee aan te vangen.
 
Ik zal eens kijken naar die Champ600 kijken. (cq. luisteren :) )

Waarom is de Nord Stage eventueel wel geschikt? Vanwege een technische reden of de klank?
(Ben overigens persoonlijk van mening dat met wat instelwerk de Rhodes-klanken van de Roland piano realistischer zijn. Heb uitgebreid een paar stage piano's getest en vergeleken met enkele favoriete opnamen met Rhodes erin. Hoe het zit met de relatieve kwaliteiten van de Wurlitzers weet ik overigens niet echt. Jammer bij het spelen van Rhodes en Wurlitzer is alleen dat de toetsen echt piano-toetsen zijn qua feel.)
Of combineert de Nord Stage om een andere reden beter met zo'n versterker?

gr.

Qua sound, samples, dynamiek, levels alles. En die 700GX is echt (en ja ik heb er achter gezeten en hier thuis redelijk wat vergelijkings materiaal staan qua oud spul) verre van wat je uit een Nord Stage haalt hoor (of de Nord Piano Library uberhaupt, maar met name de Piano & Stage).

Je moet de sound vergelijken met een Rhodes niet met opnames van een Rhodes, ik kan uit een Roland JV1010/1080 met een kaartje erin een overtuigende Rhodes neerzetten in een productie in de mix qua productie maar daarmee is de sound nog wel verre van een Rhodes.

De samples, de dynamische respons en ballen, zweving etc krijg je zekers niet uit die Roland.

Zo zwaar vind ik die Roland nou niet spelen hoor, prima te doen voor Rhodes en Wurli sounds. Is maar net welke Rhodes je hebt en hoe je hme hebt afgesteld en laten afstellen modificeren.
 
Ben wel benieuwd hoe ver je dan nog van een echte Rhodes of Wurlitzer zit, met zo'n stage piano uitversterkt op deze manier. Qua gevoel en geluid. Alhoewel er natuurlijk niet 1 'echte' situatie is, want al die Rhodes zijn in een andere staat en worden anders uitversterkt...

Mijn idee na het bespelen van een echte Rhodes (zowel een originele Mark II jaren geleden als de versie die je nu nieuw kan kopen) is dat het gevoel van de toetsen misschien nog wel de helft van het verschil is...
 
Qua sound, samples, dynamiek, levels alles. En die 700GX is echt (en ja ik heb er achter gezeten en hier thuis redelijk wat vergelijkings materiaal staan qua oud spul) verre van wat je uit een Nord Stage haalt hoor (of de Nord Piano Library uberhaupt, maar met name de Piano & Stage).

Aan "welke stage piano heeft de beste EPs" zijn waarschijnlijk al aardig wat discussies aan gewijd ;) maar het grote verschil zit hem bij die Roland in het aanpassen van de standaard presets. Die zijn niet echt de moeite waard, de aangepaste varianten wel.

Die normale pianotoetsen zijn op zich best voor het bespelen van een Rhodes, maar van alle huidige stage piano's wel het zwaarst denk ik...
 
Ben wel benieuwd hoe ver je dan nog van een echte Rhodes of Wurlitzer zit, met zo'n stage piano uitversterkt op deze manier. Qua gevoel en geluid. Alhoewel er natuurlijk niet 1 'echte' situatie is, want al die Rhodes zijn in een andere staat en worden anders uitversterkt...

Mijn idee na het bespelen van een echte Rhodes (zowel een originele Mark II jaren geleden als de versie die je nu nieuw kan kopen) is dat het gevoel van de toetsen misschien nog wel de helft van het verschil is...

Toch best ver hoor nog als je het een-op-een vergelijkt (maar wanneer is dat zinvol? Hahaha alleen als je het wilt weten.).
Zal je verbazen, en dan ga je meestal pas nadenken dat het om een heleboel andere factoren gaat dan alleen een goede opname/sample van een Rhodes. Zelfde geldt voor een vleugelklank. Je zet een goede partij neer met een apparaat wat muzikaal reageert als een vleugel niet met alleen een goede vleugel sample.

Qua geluid/gevoel reageert een Fender Twin ook nog anders op het input signaal van echte een Rhodes dan van een zacht gezette stagepiano.

Wat ook meespeelt bij een Rhodes is de interferentie van de tonen en boventonen onderling bij het aanslaan van een akkoord. Met een goede afstelling en goede controle over je spel op je Rhodes merk je daar ook een wereld van verschil in tussen een origineel zelfs al sla je een C akkoord aan in de grondligging.
Blijft leuk om over te hebben vind ik.
 
Aan "welke stage piano heeft de beste EPs" zijn waarschijnlijk al aardig wat discussies aan gewijd ;) maar het grote verschil zit hem bij die Roland in het aanpassen van de standaard presets. Die zijn niet echt de moeite waard, de aangepaste varianten wel.

Die normale pianotoetsen zijn op zich best voor het bespelen van een Rhodes, maar van alle huidige stage piano's wel het zwaarst denk ik...

Bij de Nord moet je ook afblijven van de presets hoor, maar de basis samples zijn super en vooral hoe de soundengine reageert op het spel van de speler.

Ik ben dan eerlijk gezegd nooit Roland fan geweest mbt piano's...zowel niet qua hun klanken als hun fusieke apparaten en feel. Ook die nieuwe niet, maar ze zijn wel een stuk beter en up to date and standards geworden vind ik sinds ze een beetje zijn afgeweken van hun typische sound.
 
Blijft leuk om over te hebben vind ik.

Zeker! Net als bij stage piano's blijft het toch een balans tussen (1) kwaliteit van de klanken en gevoel, (2) hoeveel gedoe je hebt qua aantal en gewicht, (3) kosten. Het is altijd wel ergens een compromis (tenzij geld of roadies geen probleem zijn...), en dat zorgt ervoor dat je er nooit helemaal uitkomt ;)

En je hebt gelijk dat het gevoel van een "echt" instrument doorgaans toch heel anders is, al vind ik dat verschil bij zo'n Fender Rhodes al wel weer wat kleiner dan bij een akoestische piano...
 
Zeker! Net als bij stage piano's blijft het toch een balans tussen (1) kwaliteit van de klanken en gevoel, (2) hoeveel gedoe je hebt qua aantal en gewicht, (3) kosten. Het is altijd wel ergens een compromis (tenzij geld of roadies geen probleem zijn...), en dat zorgt ervoor dat je er nooit helemaal uitkomt ;)

En je hebt gelijk dat het gevoel van een "echt" instrument doorgaans toch heel anders is, al vind ik dat verschil bij zo'n Fender Rhodes al wel weer wat kleiner dan bij een akoestische piano...

Ja, je hebt gelijk, deels dan maar dat is persoonlijk. Voor mij is alleen punt (1) van belang. En een compromis doe je alleen als het echt niet anders kan, ik zie ook altijd de 'compromis' instrumenten weer verdwijnen uit mijn collectie met een maandje of wat. En zelfs dan zijn het vaak geen compromissen maar instrumenten aangeschaft voor een project, en daarmee geen compromis maar precies waar ik naar opzoek was voor dat project, los van persoonlijke smaak. Dat komt ook nog wel eens voor.

En verder is het ook deels een keuze, ik zeg nadrukkelijk deels. Maar waar kan sleep ik mijn Hammond, Rhodes en wat dan ook mee. Als de gig het toe laat. Scheelt dat ik de instrumenten ook heb natuurlijk. Maar ik geef liever mijn geld uit aan een Rhodes en Wurli met een simpelere bak met veel maar goede geluidjes, dan aan een net zo dure plank waar alles inzit maar waar je net niet blij van wordt. Alleen blijf je inversteren op die manier. Nou komt het bij mij terug met muziekmaken en dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar dat is dan een factor die meespeelt, blijft een keuze die iemand maakt.
 
Petje af dan! Zo'n Hammond geeft me al rugpijn bij de aanblik. (Helaas nooit op gespeeld overigens.)
Hoe doe je dat met een piano? ;) Ook dat kan namelijk, ziehier onderaan de pagina... http://www.yvoverschoor.nl/curriculum.html
 
Petje af dan! Zo'n Hammond geeft me al rugpijn bij de aanblik. (Helaas nooit op gespeeld overigens.)
Hoe doe je dat met een piano? ;) Ook dat kan namelijk, ziehier onderaan de pagina... http://www.yvoverschoor.nl/curriculum.html

Daar waar er eentje nodig is heb ik zo mijn adresjes voor een perfecte Yamaha C7 (met MIDI ook nog) en een plek waar je super goede Kawai uprights en vleugels bezorgd kan krijgen.

Die van mij gaan nergens naartoe, vind ie niet leuk hahaha (en ik ook niet!)

Die Hammonds vallen best mee hoor, rl je zo overal naartoe. Optillen moet wel met een paar mensen, afhankelijk van welke. Een goed geservicde Hammond X5 klinkt ook helemaal te gek, en de sound is soms meer gewenst in een bepaalde setting dan een buizen B3 sound, en die X5'n til je zo op en sleep je overal mee naartoe. Dan een Leslie erbij (buizen en groot als het voor het echie is, anders nog een kleine transistor (zo'n 860) of anders mijn Motion Sound R3-147 of die Ventilator.
 
Back
Top