Hoi, ik heb een RD700GX stage piano met Rhodes en Wurlitzer geluiden die in mijn oren prima klinken. Enkele set-ups heb ik aangemaakt waarin die instrumenten worden gecombineerd met de interne effecten.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die speciale (buizen) (gitaar) versterkers gebruiken om deze geluiden te versterken. Of is de klank die door de PA komt uit zo'n stage piano eigenlijk al een heel eind in de juiste richting? (Ik luister normaal namelijk voornamelijk via mijn hoofdtelefoon, en dan komen de klanken sterk overeen met opgenomen Rhodes.)
De reden waarom ik 't vraag: ik weet dat het verschil tussen Leslie simulatoren + gewone PA speakers enerzijds, en een Leslie speaker anderzijds, enorm groot kan zijn, vooral in het echt. (Al schijnt daar tegenwoordig een enorm goede simulator voor te zijn...) En ik vroeg me af of dat ook geldt voor het versterken van EP geluiden?
Daarnaast kan ik dan wellicht mijn PA speakers thuislaten en zo'n dedicated speaker ervoor in de plaats nemen.
Ligt een beetje aan watvoor sound je zoekt en watvoor muziek je maakt. Regel is hoe meer spullen er mee gaan, des te meer kan er misgaan helemaal als het gaat om oude zooi.
Verschil in sound en wat je meeneemt is ook afhankelijk van in watvoor situaties je staat te spelen. En verschil in eindresultaat qua sound is ook afhankelijk van de setting waar mee je speelt en waar je staat.
Voor de meeste huis tuin en keuken bands kun je prima uit de voeten met de geluiden rechtstreeks uit je RD. Qua Hammond is die Neo Instruments Ventilator echt helemaal de shit, en verder valt alles tegen als je het vergelijkt. Die RT-20 van Boss kan ook wel, alleen wel een groot verschil met die Ventilator. En verschil tussen een goed gemic'te buizenleslie of die Ventilator is in de meeste settings ook echt verwaarloosbaar. Zo'n leslie achter je is te gek als dat je eigen versterking voor op het podium, dan ervaar je echt de power van zo'n ding. Als ie achter of naast het podium staat vanwege ruimte of geluidsoverlast, en je zelf niets direct meekrijgt dan kan je (afhankelijk voor het soort muziek, bezetting en bandje) een net zo lekker resultaat krijgen met een goede simulator.
Hetzelfde geldt min of meer ook voor EP. Een Clavinet door een Fender Twin, of een Rhodes daar doorheen is te gek, voor jezelf als je het hoort en als de setting het toelaat dat je echt een goed resultaat krijgt na uitversterking met goede of lekkere microfoons voor je speakers. Maar ik moet zeggen dat ik verbaasd ben over watvoor grote acts ik heb gezien (binnenlandse en buitenlandse) met een Rhodes door een Live6 POD, en die in de mix in de zaal echt een te gekke sound hadden.
Ik zou, als het niet echt hoeft of geen toegevoegde waarde heeft voor de totaal sound niet gaan voor een versterker los, helemaal geen buizenbakken. Heeft het wel toegevoegde waarde dan hoef je nogsteeds niet te gaan voor buizen. Een Rhodes door een JC-120 van Roland klinkt ook te gek, andere sound dan een Twin. Een Rhodes door een oude Roland Cube-60 die net tegen het randje gestuurd wordt is ook helemaal te gek en een klassieke sound.
Tip voor Rhodes sounds: een Boss SE70. Daarmee kan je een te gekke pingpong auto pan met 2 Twins uit halen, zeer overtuigend en dynamisch.
Houdt verder rekening mee dat wanneer je met een gitaar versterker gaat werken je een re-amp oplossing moet zoeken zoals bijv een
http://www.radialeng.com/di-xamp.htm om de line-level-output te matchen met de input (instrument level) van je versterker.
Voor een Wurli geldt een beetje hetzelfde. In de eerste instantie welke wurlitzer sound zoek je; clean, overstuurd, tremolo (mono of stereo).
Conclusie: alleen in bepaalde settings voegt het echte werk iets toe. Wat ik zelf af en toe doe is al mijn sounds uit mijn hele set via een mixertje door mijn Rhodes Suitcase amp of Janus halen en die mic'n. Daarmee gaan de digitale randjes van je sounds af, en komt alles uit een 2x 12" kast met 100Watt versterker er in. Zie hier een voorbeeld van m'n collega: