Sek'd Siena - haperingen in Windows 2000

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.716
Locatie
Utrecht
Ik heb sinds ik mijn Sek'd Siena heb geinstalleerd problemen in Logic, Buzz en Winamp.

In Winamp lijkt een mp3'tje om de minuut eventjes te haperen. In Buzz en Logic valt het geluid af en toe weg. In Buzz als het druk wordt, dat zou te verklaren kunnen zijn aan de hand van de hogere CPU belasting die de kaart met zich mee brengt t.o.v. de Terratec EWX 24/96 die hiervoor er in zat.

In Logic (4.7) lijkt het een beetje random te zijn, als ik vaak op enter ram dan gaat het geluid als vanzelf weer lopen, zonder al te veel problemen verder tot het weer weg valt (ik heb nog geen drukke arrangementen gebouwd in Logic overigens). Ik heb nog niet geprobeerd meerdere outputs te gebruiken.

Setup:

ASUS P2B mobo
Celeron 2 600 MHz (niet overgeklokt wel iets te veel voltage, op 66 MHz bus)
512 MB SDRAM (100 + 133 MHz)
ASUS AGP kaart i745 chip met 8MB
Intel NIC PCI slot
3COM NIC ISA slot

Ik heb het gevoel dat het hier om een geval van PEBCAK* gaat, maar dan wel een waar ik niet uit kom.

Het ligt naar mijn idee aan:
- de instellingen in Logic
- de extra CPU of bus belasting die de kaart oplevert
- brakke windows 2000 drivers

Wie heeft er nog ideeen?



(*Problem Exists Between Computer And Keyboard)
 
De Celeron CPU is geen echte beul in (drijvende komma) berekeningen en daarom is een geluidskaart die een eigen processor (DSP) bezit die de CPU ontlast van de berekeningen die nodig zijn voor het geluid onontbeerlijk. Ik ken die kaart niet, maar waarschijnlijk heeft deze geen eigen Digital Signal Processor. Ook drivers kunnen het probleem zijn (kijk maar bij de TerraTec kaarten die hele krachtige DSP's hebben).
 
Het klopt dat deze kaart geen eigen DSP's heeft. Maar alvorens te gaan upgraden naar een nieuw moederbord plus processor wilde ik alleen even weten of ik niks over het hoofd zag.

Valt er nog wat aan te tweaken zodat ik in ieder geval tot mijn nieuwe moederbord er is nog kan werken?
 
Ik ga hem misschien wel weer verkopen, als een kaart op een 600 MHz Celeron niet lekker draait dan draait ie vast wel lekker op een 2GHz Pentium 4 maar dan lever ik toch weer performance in.
 
Bikkel,

De Celeron 600 overclocken kan, maar echt superstabiel is 'ie dan niet meer en dat is toch heel belangrijk voor muziekprogrammatuur. Je kan proberen de FrontSideBus te verhogen van 66 naar 75 MHz, maar meer dan dat zal de processor niet kunnen hebben. Ik vraag me overigens af of je niet beter kan investeren in een geluidskaart met DSP. Met een nieuw mainboard en een snelle intel of AMD processor, loop je ongetwijfeld op een gegeven moment tegen dezelfde problemen aan.
 
Ik heb de cB0 stepping, en de cC0 stepping (of zoiets, ik heb me d'r al lang niet meer mee bezig gehouden) die gaat moeiteloos tot 900 MHz, maar die van mij dus net niet. Ik kom gewoon in Windows, het is stabiel, maar na 15 minuten UT met 25 bots reboot ie, zelfde met Quake.

Dus ja, dan maar liever 100% stabiel ipv 99% stabiel.........

Maar het is op zich een fijne kaart, maar ik zou hem gewoon niet onder Windows 2000 gebruiken. Bij een kaart die de CPU gebruikt heb je gewoon goede drivers nodig en die zijn er, zij het niet voor Windows 2000 en XP. Onder 98 moet ie goed werken, ik heb in de tussentijd heel wat forums afgestruind.

Maar zijn er geen dingen waar ik nog naar kan kijken? Ik kan bijvoorbeeld de DMA setting nergens vinden onder win2k, wel 'enable write cache', ik weet niet of dat het zelfde is?
 
Iemand nog tips? Ik ben toch niet de enigste die problemen heeft gehad met geluidskaarten??
 
Win2000...

Win2000...

Versies sinds windows NT laten het niet meer toe dat software/drivers direct toegang hebben op de hardware. Dit heeft nogal wat problemen opgeleverd met onder andere geluids-toepassingen.

Ik heb ook problemen met mijn EWX2496 onder Win2000, die ik onder 98SE niet heb.

Microsoft blijft gewoon maar wat aankloten.. goed zal het nooit worden.. maar voor een stabiele audio-setup kies ik gewoon nog steeds voor 98SE (al dan niet met 98 Lite IV als installer).
 
Back
Top