Headphones vs Monitors, welke moet ik "geloven"?

xpressurself

Stamgast
Lid sinds
6 Maart 2009
Berichten
128
Heya,

Gister heb ik een koptelefoon gekocht, Sennheiser HD 205, omdat ik dacht dat je geluiden toch wat verfijnder af kan stellen daarmee. Verder heb ik 2 Bose speakers met een LG sub staan waar ik tot nu toe me muziek over luisterde/maakte.

Nu ben ik nummers aan het luisteren die ik al gemaakt had over die speakers via die sennheiser. Bij sommige nummers mis ik ineens de 'power' die je wel hoort over me speakers. Dus voeg ik meer compressie en EQ toe alleen klinkt het over die speakers dan vervolgens weer te, als jullie snappen wat ik bedoel.

Welke audiobron kan ik nu het beste vertrouwen?
 
Mijn tip is om in jouw geval referentie materiaal (dus bestaande muziek van andere artiesten maar wel in in jouw stijl) te gebruiken en luisteren hoe dat klinkt op je speakers en op je koptelefoon. Blijf vergelijken om te luisteren wat de opmerkelijkheden zijn van allebei je afluistermediums.

Verder::: Hoe sterk zijn je Bose speakers?(Watt, Woofer grootte, frequentie bereik als je dat weet) Want het lijkt me dat zo'n LG sub alleen maar in de weg gaat zitten als het niet precies afgesteld is op je Bose's.

Ik vind verder dat je de laag (bij vele muzieksoorten) nooit helemaal goed kan mixen over een koptelefoon.
Edit: die power die je niet hoort op de koptelefoon zul je dus ook nooit echt gaan horen daar doorheen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb even op internet gekeken en ik kon niet echt specs vinden voor me bose speakers, deze zijn dan ook al 20 jaar oud ofzo. Het zijn de '301 Series II'
M'n sub komt van een 5.1 set van LG, deze heeft 140 Watt en 8 omega (?)

Ben niet zo thuis in natuurkunde.. ;)

Verder is het inderdaad 'laag' wat wegvalt. Wat toch vreemd is, met m'n sennheiser in-ear headset die ik voor me ipod gebruik heb ik namelijk nog meer bas dan met deze headset.. :S
 
probeer eens of je ze op allebei goed kunt laten klinken.
 
@ Sunny pedaal: Ja dat is dus het probleem heh..

@ Raphie: Heb ik wel over na zitten denken. Maar zal dat echt zoveel verschil uitmaken in hoe je muziek gaat klinken? Is het niet meer je techniek dan je apparatuur?
 
wil je tot beter reslutaat komen dan is neutraal geluid belangrijk
dit krijg je door akoustiek en afluistering aan te pakken
je headphones zullen redelijk accuraat weergeven, je bose systeem zal een smiley curve boombox zijn met laag als een natte krant (veel oommphh weinig strak laag)

begin dus eens met het luisteren van referentie opnames op je headphones
en LUISTER hoe deze anders klinken op je bose dan je headphones. Denk na wat er anders is en hoe dat je eigen mixen beinvloed.

succes!
 
Mijn inziens is het verstandiger om op headphones af te mixen... Net heb ik nog een Beyerdynamic DT 770 gekocht omdat ik mijn mix niet goed genoeg vond en ik moeilijk kan afmixen op mijn monitors aangezien je dan met meer zaken rekening moet houden zoals de akoestiek, etc ....
 
je headphones zullen redelijk accuraat weergeven, je bose systeem zal een smiley curve boombox zijn met laag als een natte krant (veel oommphh weinig strak laag)
Die speakers heb ik nooit gehoord maar de hd25 is ook niet echt een goede referentie. Heb hem zelf ook liggen voor dj'ing maar ik vertrouw hem voor geen meter
 
ik zal het maar bot zeggen maar je headphones zijn kut.
speakers ken ik niet. en ja het gaat super veel uitmaken of je een goede headphone of monitor hebt.

zie het zo je kunt nog zo veel luxe in je auto hebben zo'n sterke motor hebben maar als je geen grip hebt dus slechte banden kun je al die kracht niet overbrengen op het weg dek en kom je dus nog nergens.

Je speakers/monitoren zijn het belangrijkste deel in je set up. bespaar er dus niet op.
 
Ik heb net een Beyerdynamic DT 770 gekocht, beste aankoop tot nu toe. In eerste instantie twijfelde ik nog om een setje genelec te kopen maar ben echt blij dat ik dat niet gedaan heb. Het heeft namelijk geen zin dure monitors te kopen als je acoustiek niet optimaal is. Bottom line ben je dan beter af met een dikke headphone denk ik dan. :D


Ola, ik post dit blijkbaar een 2de maal :D
 
Back
Top