In ears!

Rolo

Stamgast
Lid sinds
9 februari 2006
Berichten
222
Locatie
zwolle
Oke oke ik ga nu naast mijn setje AKG k271 een setje in ears gebruiken. Deze zullen way out of range zijn in vergelijking met mijn huidige headphone. Ik ga namelijk voor een setje dat ik ook live kan gebruiken. Dus ben bereid om aanzienlijk meer te gaan betalen.


Ik ben dus op twee merken gestuit. Beide zijn 3wegs, alleen verschillen ze 1,5khz. Van 16,5khz tot 18khz. Ook verschillen ze aanzienlijk in impedantie.

Het verhaaltje betreffende de frequentie is dat alles boven 8khz voor meer ruimte en helderheid zorgt. Daar ben ik al over uit betreft de keuze. Niet dat het live veel effect zal hebben maar voor studio/luister gebruik is dit wel fijner.

Kan iemand mij in heldere taal uitleggen hoe het verschil in ohm's zo groot kan zijn en toch kunnen concurreren met elkaar?

Hoge ohms is meer weerstand en heeft dus meer input nodig en resulteert in..????

En lage ohms heeft dus minder nodig waardoor wat....????

:? Don't get it



Ja heb al eerder topics doorgespit maar krijg het nog niet in grote lijnen.




ES3X:
Gevoeligheid: 124 dB/mW
Frequentie bereik: 20 Hz - 18 kHz
Impedantie: 56 ohms

UE-11 pro of UE-10:

Gevoeligheid: 119 dB/mW
Frequentie bereik: 10Hz - 16,5 kHz (UE-10: 20Hz - 16 kHz)
Impedantie: 18 ohms @1kHz ( UE-10: 13,3 ohms)



Iemand ervaringen?
 
dat hoog moet je niet teveel aandacht aan besteden denk ik. de klasse iem's die je zoekt is de hoogste klasse, en dat wordt het snel een smaakkwestie. goed zijn ze sowieso.

ik heb destijds (3 jaar terug) de ue-5 pro's laten aanmeten, en dat is al heel tof. echt voor zangers, niet heel veel bassen, dus als je dat wil is de 11 en 10 wel een goede keus. duur is het wel, en wees er heel erg zuinig op. ik heb de mijne al eens naar de states moeten sturen omdat ze gevallen waren en een driver los lag.

in live-land is het een beetje om het even of je ultimate of westone/variphone neemt.
 
Ja dat het een smaakkwestie is heb ik al op enige buitenlandse forums vernomen. De ES zou meer gekleurd zijn terwijl de UE heel erg het geluid plaatst waardoor sommige mensen het geheel niet meer fijn vinden. Dus wat dat betreft valt er alleen te luisteren op een setje universal iems.

Het is ook fijn om te weten dat UE nadrukkelijk aangeeft iem's te maken voor studio gebruik. Waardoor er toch een vertrouwd gevoel onstaat. Zou een truc kunnen zijn maar voor €1100 lijkt me dat niet. Dat is trouwens ook de prijs voor een setje UE-18 als je ze via de site besteld.
 
poe, zes drivers al. het begint een beetje overkill te worden :)

met 'studio' bedoelen ze vooral dat ze niet lekker, dus je kan ze goed bij opnames gebruiken. fwiw, ik gebruik mijn in-ears in de studio voor precisie restauratiewerk, zo precies kan je ermee horen.
 
Ja ik gebruik ze inderdaad voor opnames maar ik ga ze ook voor engineering gebruiken. Als ik een mix af heb lijken ze me ideaal om een overall image te krijgen.

Op deze manier hoop ik ook mijn oren te kunnen sparen op langere termijn. Tja dan is het doodgewoon een goeie investering lijkt me.


Thanks voor net dat ene!


Iemand die mij nog wat uitleg over weerstand, en wat het met het geluid doet heeft???
Graag
 
je zet in-ears snel te hard, dus pas ermee op. ik denk dat er onderhand meer artiesten doof worden van iem's dan van hard podiumgeluid.
 
Het principe is dus, bij weinig weerstand zal het geluid in dB omhoog gaan. En een hoger impedantie wordt veelal in studio's gebruikt waarbij er meerdere koptelefoons/IEM's parallel aangesloten worden op de zelfde ingang.

De een kan leiden tot vermogen verlies en de ander kan leiden tot distortion.
 
Lage impendantie wil zeggen dat als je ze aan je iPod hangt je LOEIHARD kan luisteren, mocht je dat willen. UE levert altijd een plug (adapter) mee waarmee je de impendatie tot 'normale' proporties terug brengt, dus je hebt altijd prijs bij een setje UE's. Ik heb UE sf5 pro die klinken al heel goed en zijn goed in te zetten als extra referentie tijdens het mixen.
 
Heb geen i-pod gelukkig. Geen 1 vorm van portable geluidsdrager eigenlijk.


Volgens mij ben ik wel gezegend met een set UE-10 of hoger.
 
Back
Top