Vervanging EL-foil van een Yamaha SY99

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.832
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Overlaatst heb ik de EL-folies van mijn synthesizers eens onder handen genomen. Twee daarvan waren mijn SY99-en. Het is een serieuze onderneming maar toch best doenbaar. Ik heb voor mezelf de stappen gedocumenteerd zodat ik dit later eventueel met minder zoekwerk opnieuw kan uitvoeren.

http://www.guy-lian-music.be/synth/Repair/backlight_sy99.htm

Doe er je voordeel mee als het nuttig is.

(Voor een SY77 is deze procedure niet hetzelfde).

:doei:
 
Netjes gedaan! Dit verklaart ook waarom dat de reparatie-rekening van mijn W5 (opvolger van de SY85 met hoogstwaarschijnlijk soortgelijke constructie) zo hoog was, en voor het display vroegen ze nog eens 300 euro extra, dus dan kan ik ook maar beter naar EL-foil kijken.
 
Vragen ze zo veel voor zo'n vervanging? Dan kan je't beter zelf doen. Ik heb de folie iets van een 24€ betaald. De eerste maal wanneer je zo'n herstelling uitvoert, ben je er al gauw een drietal uren mee bezig (zeker wanneer je nog eens fotootjes wil maken). Maar de laatste maal dat ik de SY opengooide, duurde dit één uur en 10 minuutjes (van het losvijzen van de eerste schroef tot en met het vastvijzen van de laatste en het uittesten).

Op zich dus niet zo onoverkomelijk om zo'n hoog bedrag uit te sparen. Enkel gestructureerd en geconcentreerd te werk gaan :) .

:doei:
 
Vragen ze zo veel voor zo'n vervanging?
Nou, er was wat meer aan de hand; ze moesten het jog/shuttle wheel helemaal vervangen en volgens mij hebben ze het numerieke bord ook gefixt. De monteur (MSC Beegden) vertelde wel dat 't een gruwelijke ellende was om 'm open te maken.

Op zich dus niet zo onoverkomelijk om zo'n hoog bedrag uit te sparen. Enkel gestructureerd en geconcentreerd te werk gaan :) .
Dan moet ik dat ook maar eens gaan doen. Het wit-blauw loopt nu zoetjesaan op z'n eind, en het is wel een fijn toetsenbord.
 
Amai, dat jij daar aan wil beginnen... chapeau!
Ik moet nog altijd een kapotte toets van de Juno106 vervangen en heb daar al niet eens goesting in...
 
ik heb dit eens bij een Roland VK1000, Korg Wavestation en Oberheim OB12 gedaan. Het is inderdaad lastig uitlijnen met het display, ik had de wavestation (en gelijk de moeilijkste van de drie) al dichtgeschroefd en zag alleen een mooi helder licht uit het display komen en geen tekst :D

vanaf dat moment check ik alles eerst even zonder dicht te schroeven 8)
 
Iedereen die dit soort advertenties leest is gewaarschuwd:

"Te koop: Yamaha SY99. In goede staat. Display is alleen wat vaag, maar die kun je heel eenvoudig vervangen."
 
Amai, dat jij daar aan wil beginnen... chapeau!
Ik moet nog altijd een kapotte toets van de Juno106 vervangen en heb daar al niet eens goesting in...

Normaal gezien heb ik daar ook niet zo'n zin in, maar omdat de ganse studio nu toch afgebroken is leek het me nu het beste moment om alle slechte backlights te vervangen (dus ook de W30, WSAD, E4, SY99 en zelfs 2 MC500-en). Eenmaal alles terug is opgesteld, komt het er toch niet meer van :D .

vanaf dat moment check ik alles eerst even zonder dicht te schroeven

Dat werkt inderdaad prima voor een WSAD, MC500 of zelfs W30 ... maar dus niet voor een SY99 (geloof me, ik heb lang genoeg geprobeerd :) ).

Iedereen die dit soort advertenties leest is gewaarschuwd:

"Te koop: Yamaha SY99. In goede staat. Display is alleen wat vaag, maar die kun je heel eenvoudig vervangen."

Nou, als ze die voor 200€ wegdoen neem ik graag zulke werkzaamheden bij hoor ;).


:doei:
 
Bij mijn weten is alles nog in orde (zojuist eventjes getest en niets abnormaals gemerkt).

:doei:

aha:)

Nou, bij mij doet hij het nu niet helaas (lokatie enschede, nederland)
Komt soms voor vanwege dns die wordt doorgezet (of iets dergelijks), heb het bij mijn site ook wel eens ervaren.

Ik ga het vanavond weer proberen. Ben wel eens benieuwd namelijk.

gr Arn
 
handig verslag dit


Je kan nog net zien hoe de lijn vlak boven “Measure=001” niet geactiveerd is door een slechte uitlijning. Dit is echter het resultaat na de zesde poging en ik vond het goed genoeg om opnieuw te gebruiken. Goed vastplakken van het LCD'tje is de boodschap ;-).

aan de foto te zien is dit niet de enige lijn die niet geactiveerd is :)
 
Back
Top