Midi VS cv/gate

maxdox

rode peper en knoflook
Lid sinds
12 juli 2001
Berichten
1.143
Locatie
Maastricht
Niet de discussie van analoog VS digitaal, maar

Ik vroeg mij af of andere analoge-synthhouders ook dat gevoel hebben dat vaak de timing van het cv/gate signaal veel "lekkerder", groovier, loopt dan wanneer je pure midi gebruikt. Ik sequence midi naar een cv/gate --> midi convertertje. Het lijkt wel of er automatische swing in komt. DAT vind ik nou een voordeel van analoog.
Of is dit verbeelding?

PS:
Cv/gate is de equivalent van midi, maar simpeler. Cv, control voltage is een afgesproke voltage range welke precies overheen komt met een octaaf (1v/oct), hiermee kan je de frequentie bedienen (van bijv oscilator, toonhoogte dus of van de filter).
Gate is gewoon een trigger, die bedient de adsr.
 
"automatische swing" lijkt mij helemaal geen voordeel!

Als ik swing wil in een track dan MAAK ik ZELF wel swing in die track, dat bepaal ik en niet mijn synths.
 
Mogelijkheden..

Mogelijkheden..

CV/Gate bestaat in een aantal varianten. Zo heb je 5- en 10-Volts CV.. en bestaat er een V/Oct en een V/Hz variant. Korg had hier namelijk andere ideƫen over dan een aantal andere synthfabrikanten (zoals Sequential en Roland).

Bijkomend voordeel van CV/Gate bij echte analoge synths (een MC-202 zet het CV signaal bijvoorbeeld digitaal over in discrete noot-waarden.. en is daarmee in dit opzicht niet analoog) is het aanbrengen van vibrato, slide, tremolo etc. op je CV signaal.. de synth zal gewoon het CV signaal volgen..
 
Het lijkt wel of er automatische swing in komt. DAT vind ik nou een voordeel van analoog.
Of is dit verbeelding?


Dat zal vast geen verbeelding zijn, maar het wordt juist niet veroorzaakt door de analoge kant van het geheel, in tegendeel zelfs. Als we even een MIDI/CV verbinding nalopen, dan zien we ten eerste dat het versturen van MIDI-berichten een zekere vertraging geeft. Daarnaast kost het ook nog eens tijd om die berichten om te zetten in CV en Gate signalen. CV en Gate signalen zorgen als ze eenmaal verzonden zijn verder voor weinig vertraging en in een MIDI/CV verbinding zelfs voor de minste vertraging van alle daar optredende vertragingen (om even een NS-stopwoord te gebruiken).

Vooral het MIDI-protocol zelf en de MIDI naar CV conversie kan voor een leuke vertraging en daarmee een groovy effect in je muziek zorgen.

Als je geen MIDI gebruikt, maar alleen maar analoge verbindingen, zul je minder last hebben van vertragingen, tenzij je natuurlijk een lag-processor gaat gebruiken ;)
 
Orgineel geplaatst door Boost303
Het zou ook kunnen dat de synths die je cv't meer swingen

Daar zal het wel aan liggen .. heerlijk al die adsr's...*D
 
Back
Top