in plaats van een geluidsmens

Heine

Passief toetsenist
Lid sinds
28 mei 2004
Berichten
629
Locatie
de buurt van Rotterdam
Gentlepeople,

komende zaterdag hebben we een snel en door een ander geregeld optreden, waar we niet kunnen terugvallen op een geluidsmens om over de knopjes te heersen.
Idee van mij: ik zet de mengdoos naast me, en voorzie mezelf van een in-ear monitor-plug (shure of zo) OF een flink gesloten koptelefoon, zodat ik vanuit de mengdoos zo'n beetje hoor wat de zaal hoort.
Dan kan ik al toetsend hier en daar wat schuiven met de volumes. De heren gitaristen willen nogal eens hun volumes veranderen tijdens het optreden, en dat wil ik toch onder controle zien te houden.
Een cursus discipline voor die lui is tussen nu en zaterdag zinloos, dus het moet anders.
Is de in-ear handiger/beter dan de gesloten koptelefoon, of hebben jullie nog andere ideeën ?

Groeten,
Peter
 
Mijn ervaring is dat het koptelefoonsignaal helemaal niet overeenkomt met wat je in de zaal hoort. Het zijn twee totaal verschillende systemen, dus als jij denkt op je koptelefoon dat er wat bas bij moet, dan kan het dat in de zaal de vullingen uit de kiezen van het publiek trillen!
Wat je misschien als tussenoplossing zou kunnen doen is dat je vooraf speelt en checkt hoe het in de zaal goed klinkt, en dan meteen op je koptelefoon gaat luisteren. Dan weet je ter referentie dat dat geluid het geluid is waar je naar op zoek moet tijdens het optreden.

Of je plaatst hier een oproep voor iemand die het leuk vindt om het geluid te doen. Ik weet nog wel iemand (not me :)).
 
Hoi Gijs,
dat was ik eigenlijk al van plan: zo'n referentie moment.
Ik maak me voornamelijk zorgen om de onderlinge volumes. Meer of minder bas of zo is voor de monitoring op dat moment niet zo belangrijk.
We hebben het al eens eerder gehad dat we in zo'n situatie terecht kwamen, en toen bleek achteraf dat de zangeres meer dan eens volledig overstemd werd door een enthousiaste gitarist.
Valt er nog iets te zeggen over in-ear dan wel gesloten koptelefoon ?
Ik heb deze trouwens allebei nog niet, en zal er dan ook nog een moeten aanschaffen.
Heb nog wel een knal-oranje 30db dempende gamma-gehoorbescherm-koptelefoon. Die kan nog eens over het in-ear systeem heen. Loop je alleen wel flink voor Adje.
 
zorg voor het optreden begint voor een duidelijke mix , gewoon even soundchecken.

dat is bij gebrek aan een geluids man/vrouw/eend de beste oplossing.

op het podium tijdens een optreden aan de knoppen zitten gaat niet goed werken, en is ook niet zo leuk als gewoon toetsen spelen.

:koffie:
 
Back
Top