Moet verhuizen naar lange smalle kamer ...

Knarruff

Ingeburgerd
Lid sinds
2 januari 2003
Berichten
85
Locatie
Antwerpen Zuid
Hallo iedereen,
Ik verhuis binnenkort, en m'n home studio dus ook.
Nieuwe lokatie daar is enkel nog een kamer vrij die net 2 meter breed is en 4,5 meter lang.
Ik zat voordien gewoon in m'n woonkamer zonder enige akoestische maatregelen te treffen, maar ik had op z'n minst geen muur achter m'n rug.
Als ik een beetje deskspace wil, kan ik nu niet anders dan in het midden van de lange muur te gaan zitten werken, maar dan komt de muur (eigenlijk is het een dubbele glazen deur naar het terrasje toe) dus op een goeie 50 cm achter me. Dat kan geen goeie zaak zijn lijkt me.
ik las dat het altijd beter is om de lengte achter je te hebben, dus dat zal maatregel 1 worden zeker?
Maar dan heb ik de monitors zo'n beetje vlak naast m'n oren staan.
Iemand tips om in zo'n kamer toch nog een beetje goed te kunnen luisteren?
Er ligt momenteel zo'n nep houten parket. Laminaat noemen ze't geloof ik.
Verder is de kamer leeg.
Ik heb geen stemmen of iets dergelijks op te nemen ... Alles gebeurt in Logic.

Bedankt alvast!
 
Ik zorg dat reflecties tegen wanden altijd afgebroken worden door racks met synthesizers. Moet je er alleen voor zorgen dat je achter je speakers nog iets verzint tegen het bonkige. Ik zou wel je bureau niet tegen de achterwand aan zetten daarom. Dat je je bureau tegen de korte wand aan zet lijkt me een goed idee. Een tapijtje kan helpen tegen hoogfrequente weerkaatsingen.
 
Geen hardware in gebruik buiten de mac ...

En om nu gear te kopen om enkel als "vulsel" te gebruiken ... mwa, "t zou wel smaakvol zijn natuurlijk :D

Maar dus best wat ruimte laten achter de monitors ook dan? Daar was ik niet van op de hoogte ...
 
Ik zeg niet dat het een mega verschil maakt maar zo'n hoek in je kamer werkt gewoon als een soort rudimentaire klankkast. Als daar de achterkant van je speaker naar toe staat heb ik zelf last van een bonkige sound, ook met van die KRK'tjes met inlets aan de voorkant bijvoorbeeld. Is ook prettiger als je een keertje moet herbekabelen.

Tja ik vind dedicated akoestische oplossingen ook niet zo heel erg goedkoop, en een stuk minder inspirerend. Volgens mij ben je gewoon goedkoper uit met een Poly 800 behangetje ;)
 
Aangezien ik er in mijn woonkamer ook niks speciaal had voor voorzien, moet het ook allemaal niet tot in de puntjes geregeld zijn. Ik vrees alleen dat het verschil heel groot gaat zijn en dat mijn oren dus helemaal opnieuw gaan moeten wennen ... Ook al had ik geen akoestisch ideale omgeving, ik wist na al die jaren wel waar ik moest compenseren.
Zucht ...
 
nearfields op die afstand gaat wel , inderdaad op de kop gaan zitten , beter dan de reflecties van de achtermuur .
racken met boeken/tijdschriften en zo kan ook al helpen, net als andere goedkope oplossingen ( rolsteenwol, gordijnen, vloerkleed/bedekking etc )
 
ja dat staat er inderdaad, vreemd, dacht dat het beter in de lengte kon ( dus speakers aan de smalle kant ) dan in de breedte . heb dan wel reflecties van de zijkant , maar betere basopbouw etc. misschien gewoon proberen
 
Hallo iedereen,
Ik verhuis binnenkort, en m'n home studio dus ook.
Nieuwe lokatie daar is enkel nog een kamer vrij die net 2 meter breed is en 4,5 meter lang.
Ik zat voordien gewoon in m'n woonkamer zonder enige akoestische maatregelen te treffen, maar ik had op z'n minst geen muur achter m'n rug.
Als ik een beetje deskspace wil, kan ik nu niet anders dan in het midden van de lange muur te gaan zitten werken, maar dan komt de muur (eigenlijk is het een dubbele glazen deur naar het terrasje toe) dus op een goeie 50 cm achter me. Dat kan geen goeie zaak zijn lijkt me.
ik las dat het altijd beter is om de lengte achter je te hebben, dus dat zal maatregel 1 worden zeker?
Maar dan heb ik de monitors zo'n beetje vlak naast m'n oren staan.
Iemand tips om in zo'n kamer toch nog een beetje goed te kunnen luisteren?
Er ligt momenteel zo'n nep houten parket. Laminaat noemen ze't geloof ik.
Verder is de kamer leeg.
Ik heb geen stemmen of iets dergelijks op te nemen ... Alles gebeurt in Logic.

Bedankt alvast!

maak eens een pixie hoe hoog en welke in / uitgaang ist dus een doorgang ??? das kut
hebk ook gehad naarmn balkon toe
 
nearfields op die afstand gaat wel , inderdaad op de kop gaan zitten , beter dan de reflecties van de achtermuur .
racken met boeken/tijdschriften en zo kan ook al helpen, net als andere goedkope oplossingen ( rolsteenwol, gordijnen, vloerkleed/bedekking etc )

hang een paar grand fulair op
gordijnen dik velours hebk ook voor mn neus achter de speaker dus
ik zit voor t raam
mooi dekbed aan de muur is egt goed
 
Ik denk idd dat ik de muren ga wegsteken achter dikke gordijnen.
Werktafel zal toch langs de korte kant komen voor het raam met de lengte achter me. Wil ook al eens van op afstand kunnen luisteren ...
Bedankt mensen. Dat is alweer een kopzorg minder.

Nu nog hopen dat de nieuwe buren erreg hardhorig zijn en dan kunnen we weer :dj:
 
Back
Top