KRK RP6 G2 ruis

ben2man

Stamgast
Lid sinds
27 mei 2009
Berichten
105
Oke dit is een veel voorkomende klacht op het internet en het ligt vaak aan de geluidskaart.

Dit is mijn gear:

Tascam US-122L
KRK RP6 G2 Limited White Edition
-geen kabels meegekregen met de monitoren (is dat normaal?)-

Maar nu heb k zojuist mijn RP6 met een tulp connectie aangesloten op de geluidskaart. Waarom? Ik heb geen XLR kabels, of TRS momenteel liggen.

2 vragen:

  • Nu heb ik ruis.. waardoor zal dit waarschijnlijk komen denken jullie? De Tascam?

  • 1 box wil niet aan gaan. Zelfs niet als ik de voedingskabel verwissel met de wélwerkende box. Wat te doen?
Help is much needed!
Thanks.
 
Een testje... ruist ie ook zo als je er niets op aansluit? Zo ja, dan is het basisruis in de versterker. Ik weet niet wat normaal is voor deze speakers qua ruis, ze zullen niet 100% stil zijn maar het moet nou ook weer niet heel hard zijn. Voor zover ik kan zien heeft de Tascam geen XLR-uit of gebalanceerd TRS-uit dus dat kan sowieso niet. Maar het is niet zo dat het normaal is dat het ruist omdat het tulp is, ik verwacht van de Tascam dat ie aardig stil is van zichzelf. Misschien moet je het signaal harder zetten en dan de volumes van je monitoren lager, dan gaat je ruis naar beneden (als het aan je Tascam zou liggen)
Als er niets gaat branden op je 2de box kan het zijn dat de zekering kapoet is, ik weet niet of je die zelf kunt vervangen. Helpt dat niet, dan zou ik garantie claimen als je ze nieuw hebt gekocht.
 
Ik weet niet hoe kritisch je luistert, maar ruisen doen die actieve Rokitjes altijd wel wat. Ik hoor het bij mijn RP6'jes als ik wat dichterbij luister in de tweeters, op werkafstand heb ik er geen last van.
De andere monitor die juist te stil is kan idd een zekering zijn, maar als je garantie hebt (volgens mij zegt KRK zelf 3jr. i.t.t. winkels, maar dat weet ik niet zeker meer) dan zou ik er niet zelf aan gaan pielen maar ze ff ergens binnen brengen.

Btw: kabels moet je altijd zelf kopen ja, omdat mensen nou eenmaal verschillende wensen hebben. Soms heb je bij winkels als Thomann package deals als je bv een mic koopt dat je er een zuigkabel bij krijgt.
 
Ik heb er met mijn RP5's (G2) ook last van gehad. Achteraf bleek de ruis idd door de A/D conversie te komen. Sinds ik eenmaal m'n geluidskaart heb ge-upgrade heb ik er geen last meer van. maar goede kabels zijn sowieso aan te raden. En bij je tascam kan je (vanaf 0 dB of lager) eens de gain langzaam open draaien en luisteren vanaf wanneer de ruis hoorbaar wordt...
 
Bedankt gasten maar het probleem is niet verholpen. Heb inmiddels een nieuwe box opgestuurd gekregen en t tis precies tzelfde verhaal.. Niks stil, je hoort gewoon je computer hardop denken... praten haast.. door de boxen.

Ik denk dat ik een andere audio interface nodig zal hebben. Welke voordelige raden jullie aan? Let me know!!
 
Kun je niet effe testen met een ander device, desnoods een iPod(-achtig) apparaat? Dan kun je je computer evt. uitsluiten.
 
Alleen deze boxen met tulpjes aangesloten vertonen dit verschijnsel.. Ongebalanceerde draden lijken dus het probleem.
Nu heb ik een a.i. die niet geschikt is voor het aansluiten van boxen met gebalanceerde draden.. dus ik moet m óf vervangen of ik moet zijn uitwendig kastdinges kopen.. wat dus wel gebalanceerde in/uitgangen heeft.

eens?
 
Ik weet niet of dat alles gaat oplossen, aangezien je dan nog steeds ongebalanceerd je ai uit gaat.
 
Jongens, ik ververs deze draad toch nog even omdat ik er nog steeds last van heb.

Ik ga binnekort een laptop nemen en dan is mijn tascam US122L uiterst nuttig en nodig.. maar ik wil van mijn ruis af.
Betekent dit dat ik zowiezo een andere kaart moet kopen (omdat deze kaart alleen maar RCA uitgangen heeft)?

Ik vermoed namelijk dat het allemaal met die ongebalanceerde uitgangen te maken heeft. Ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik soms vergeet dat ik ruis heb.. maar als mn harde schijf even weer gaat werken hoor je de boxen ongegeneerd meeratelen..

Wat te doen? *wanhopig*
 
Hoe ver liggen je RCA-kabel en je USB-kabel uit elkaar? De USB-kabel van mijn US-144 stoorde nogal op mijn RP6'jes...Beetje aanklooien met de ligging van de kabels heeft geholpen.
 
Ff een beeld schetsen dan maar. Mijn boxen staan naast elkaar op een ikeabureau (geen plat bureau maar met 2 verhoogde plateaus naast beide kanten van het beeldscherm), allebei met korte tulpjes aangesloten op mijn US122L (ik heb ze volgens mij van een cd-speler geplukt).

Met naast elkaar bedoel ik op 1 plateau tegen elkaar aan.. de tulpjes zijn namelijk te kort om van allebei de kanten nog verbonden te worden met mijn a.i. (ik ga nog nieuwe kabels kopen)

De RCA-kabels lopen vanaf de RCA-uitgang links omhoog naar de boxen en de USB-kabel loopt rechts omlaag naar de pc. Ze raken elkaar niet maar liggen ook niet ver van elkaar.. Ik kan ze echter niet verder van elkaar verwijderen met welke opstelling dan ook ben ik bang.

Mocht het hier aan liggen, betekent dat, dat door het bewegen van de kabels de ruis minder/meer moet kunnen worden?
 
Ik weet het fijne er niet van, maar dat je zegt dat je je monitors mee hoort ratelen als je harde schijf gaat werken, doet me vermoeden dat een kabeltje uit je computer invloed heeft op je audiokabel. Ik zou iig zsm even een betere kabel kopen, zodat je de rp6'jes iig uit elkaar kan plaatsen, dan kun je een beetje experimenteren met je kabels.
 
Zal ik doen, je hoor het nog! Waar kan je het beste dan lange RCA-kabels halen die degelijk/goedkoop zijn?
 
dat gekraak en gepiep uit geluidskaarten is normaal bij onboard kaartjes.. dat verhelp je alleen daar een andere soundcard

*edit* niet gezien dat die tascam een externe soundcard is... vreemd verhaal wel inderdaad...
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ook heel wat problemen gehad toen ik mn krks en geluidskaarten en audio interfaces had gekocht. Ik heb een e-mu pci kaart gehad, een m-audio pci kaart en een e-mu tracker pre audio interface. Die laatste had het minste problemen maar die pre amps waren gewoon but. Nu heb ik een Presonus Saffire Pro 24, echt, heerlijk. Wel een investering tho'.
 
ik heb ook RP6'jes en die staan samen met mijn audio interface en wat usb-kabels op één smal bureautje.
Buiten het feit dat die RP6'jes idd zelf een beetje ruisen (maar dat is op werkafstand nauwelijks hoorbaar, laat staan storend) heb ik totaaaaal geen last van ruis. Mijn externe schijf bevindt zich nauwelijks op enkele centimeters van mijn monitors, maar ik hoor er dus echt niets van.

Eén groot verschil: bij mij hangen ze er idd gebalanceerd aan, en de kabels laat ik netjes achter mijn bureau lopen.
Die kabels zijn idd wat duurder maar damn man, als je het niet doet dan haalt het gewoon de waarde van heel je studio-setup naar beneden.

Interface: Edirol UA-25EX. Kan ik je alvast van harte aanbevelen.
 
Guys amen! Appreciate the comments. Ik heb eindelijk na aansporing hiero andere (langere kabels) gehaald. En what do ya think.. problem solved.. de ruis waar jullie het over hebben als zijnde 'normaal'.. is verre van wat ik bleek te horen. Ik hoorde gewoon vanaf 3 meter dat mijn pc aan het denken was..

Maar problem solved!! Lag aan mn setup en kabels! Andere audio interface zit er voorlopig niet in want de boxen doen het prima en ik ga een laptop halen (daar past de tascam perfect bij!) Voorlopig ben ik tevreden.

Aan een kant wat meer dan aan de andere kant maargoed.. zal wel moeten pielen met de kabels

Ik zal btw de genoemde a.i. in de gaten houden, als ik toch een keer wil investeren wil ik het wel goed doen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top