hoe ableton gelijkmatig op 2 verschillende pc laten lopen

renaat belgie

Ingeburgerd
Lid sinds
21 september 2008
Berichten
64
Hallo beste forumleden,

Nu we ableton min of meer onder de knie hebben en onze eerste liveset vorig week een succes was zijn de eerste voor ons minpunten opgedoken.

De liveset zullen we nu met 2 doen wat ook zowiezo de bedoeling was.
Vorige weekend deden we dat met 1 pc maar we zijn tot de conclusie gekomen dat we het best op 2 pc's werken(elk zijn eigen pc) en nu komt DE VRAAG :

HOE MOETEN WE 2 PC'S MET ELKAAR KOPPELEN ZODAT ONS ABLETON PROJECT GELIJKMATIG LOOPT OP DE 2 COMPUTERS. DUS MAW ALS IK OP PLAY DUW OP MIJN ABELTONPC DAT ABLETON OP DE ANDERE PC OOK START, ALS IK OP EEN CLIP DRUK OP MIJN PC DAT DE CLIP OP DE ANDERE PC OOK START ENZ ENZ

A) is dit mogelijk?
B) hoe dient de schakelijk te gebeuren? moeten we onze geluidskaarten verbinden met elkaar via een midischakeling en zo ja hoe?

C) heeft er iemand van jullie daar ervaring mee ?


Een 2de vraag die ons opgekomen is is de volgende :

We zouden ook 2 platendraaiers combineren met ableton dus dient er perfect gepitched te worden.
Hoe pitch je met ableton, dus bv een plaat speelt op een technics en je wilt een clip perfect laten inlopen op die plaat.
Linksboven in ableton zitten pitchbuttons maar die keren altijd terug naar hun beginwaarde na een tijdje en zo loopt de abletonclip niet mooi synchroon met de technics platenspeler

iemand ervaring mee ?

alvast bedankt voor jullie hulp !

groeten

renaat
 
Laatst gewijzigd:
Wt ik weet van het interview met deadmau5 in future music, is dat het toch niet zo makkelijk gaat als gedacht.
dat de ene ableton gaat lopen als je op play duwt is niet zo moeilijk, kwestie van midi out in midi in....maar het blijft niet 100 % in sync...

wordt er niet over gerept of geroerd in le manuel!?!?!
 
Wt ik weet van het interview met deadmau5 in future music, is dat het toch niet zo makkelijk gaat als gedacht.
dat de ene ableton gaat lopen als je op play duwt is niet zo moeilijk, kwestie van midi out in midi in....maar het blijft niet 100 % in sync...

wordt er niet over gerept of geroerd in le manuel!?!?!

Nope, onze vragen staan er niet in beschreven vandaar de post hier op het forum.
 
D'r zijn al zat mensen op stuk gelopen.

Succes. (You gonna need it.)
 
Ik vind het best te doen, gewoon in het midi output venstertje op het driehoekje klikken en daar dan een beetje kloten met de midi delay settings. En probeer ook om met een zo laag mogelijke latency(lage buffer dus) te werken.

tip: Als je allebei dezelfde kick/sample afspeelt kun je het best horen wanneer je goed genoeg gelijk loopt.
 
en hoe maken we de schakeling dan? de in's en out's van onze geluidskaarten verbinden met elkaar?
 
Ik zou eens op zoek gaan naar OSC (Open Sound Control) gerelateerde dingetjes.

Heb voor zowel windows als osx al plugins gezien die een midiclock kunnen verzenden/ontvangen via bijvoorbeeld de netwerk interface (denk er wel aan dat je dan waarschijnlijk een cross cable nodig hebt).

Heb geen idee of dit werkt en of je beter af bent dan gewoon midi kabels tussen je audio interfaces prikken.
HEt nut van een clip sync volg ik niet helemaal, dat wil dus zeggen dat de andere laptop 100% slave is. Waarom doe je dan niet gewoon alles op 1 laptop?
 
Ik zou eens op zoek gaan naar OSC (Open Sound Control) gerelateerde dingetjes.

Heb voor zowel windows als osx al plugins gezien die een midiclock kunnen verzenden/ontvangen via bijvoorbeeld de netwerk interface (denk er wel aan dat je dan waarschijnlijk een cross cable nodig hebt).

Heb geen idee of dit werkt en of je beter af bent dan gewoon midi kabels tussen je audio interfaces prikken.
HEt nut van een clip sync volg ik niet helemaal, dat wil dus zeggen dat de andere laptop 100% slave is. Waarom doe je dan niet gewoon alles op 1 laptop?

omdat we met 2 muizen willen werken , dus elk zijn eigen muis...
we hebben ook ondervonden dat met 1 pc werken voor ons beetje onhandig is.

weet iemand nog een antwoord ivm het pitchen ?

dank u wel
 
In principe zou je met een midikabel (uit naar in) al ver moeten komen qua synchronisatie van twee pc's. De een instellen als master en de ander als slave en dan even pielen met de midi correctie.

Voor het mixen met platen is dit misschien een oplossing: http://blog.califaudio.com/2008/02/pushandpull-turntable-pitch-bend-for.html

Ik heb het niet geprobeerd, maar het lijkt de oplossing.
 
Maar als je op 2 pc's hetzelfde wilt doen waarom werk je dan niet met 1 pc met 2 muizen en 2 schermen ofzo.
 
waarom probeer je het niet met een m-audio midisport zou gewoon moeten werken als je je ene pc op EXT zet.
 
omdat we met 2 muizen willen werken , dus elk zijn eigen muis...

Is voor het eerst dat ik iemand hoor zeggen dat ze live met een muis willen werken, laat staan 2.
 
Zoek een flaptop met een din sync. :D
 
Maar als je op 2 pc's hetzelfde wilt doen waarom werk je dan niet met 1 pc met 2 muizen en 2 schermen ofzo.

werkt dit op die manier ? dan zou ons probleem opgelost zijn hoor !
we zullen dit morgen eens testen.
 
Is voor het eerst dat ik iemand hoor zeggen dat ze live met een muis willen werken, laat staan 2.

natuurlijk niet , we zullen met de apc40 werken en nog vele andere dingen maar een muis is toch altijd noodzakelijk, en het beste elk de zijne.

er is wel altijd ergens iets die snel moet veranderen waar de muis gebruiken soms nog altijd sneller is dan vlug een midiknob te programmeren
 
Back
Top