[Soundscape / Ambient / Soundtrack] Passchendaele

Idee vind ik gaaf, alleen (=smaak) zou ik 't wat rustiger houden: 'k werd een beetje onrustig van dat borrelbasje.. Zou zelf eerder een subbasje gepakt hebben.
En de stem in 't begin mocht (van mij) ietsje zachter.

:koffie:
 
leuk gedaan :okdan:
alleen al iets teveel melodie op 1:40 ofzo
 
toffe clip !

ergens hoopte ik stiekem dat David Attenborough (BBC) het beeld in zou lopen en in the queens english' een of ander vaag verhaal van een in de 1e wereld oorlog uitgestorven kever zou vertellen.

Maar ook zonder Sir Attenborough nog steed kikkih.
 
ik post het toch even, ter info (van wikipedia)
De totale Britse verliezen aan het Westelijk Front tussen 31 juli en 1 december bedroegen 448.614 man aan doden, gewonden, zieken, deserteurs, vermisten en krijgsgevangenen, waaronder 244.897 aan de frontsector van het offensief, zieken en deserteurs niet meegerekend. In aanmerking nemend dat zelfs bij een puur verdedigende opstelling ook zo'n 50.000 man door artillerievuur uitgeschakeld zouden zijn, moet men de extra verliezen door het offensief op een kleine 200.000 man stellen, een derde daarvan gesneuveld. De totale Duitse verliezen in Vlaanderen gedurende dezelfde periode bedroegen 270.710 man. Bij de Fransen vielen ongeveer 8500 doden, de overige verliezen zijn niet bekend. De totale verliezen door dit offensief aan beide zijden bij elkaar optellend komen we aan ruwweg 450.000 man. Dit is een overweldigend aantal slachtoffers in verhouding tot de slechts acht kilometer die het front verschoven is, maar helaas geen uitzondering in deze oorlog.

totale waanzin
 
ik post het toch even, ter info (van wikipedia)


totale waanzin

En van die doden zijn er tienduizenden nooit geidentificeerd of teruggevonden, het schijnt dat er alleen in het gebied rond Ieper al zo'n 40.000 nooit teruggevonden soldaten in de landerijen liggen 'begraven'. Ieder jaar vinden ze er wel een paar bij graafwerkzaamheden / landbouw werk.

Het mooie is dat de Commonwealth War Graves Comittee vervolgens zijn stinkende best gaat doen om die resten te identificeren (ze hadden toen nog geen metalen dogtags, maar dogtags van karton of leer en die zijn vaak vergaan), en soms lukt dat ook nog.

Een mooi verhaal wat ik hoorde van de gids daar was dat ze een groepje Australische soldaten hadden gevonden een paar jaar geleden, en vanwege hun uniformen en vindplaats konden ze bepalen bij welk regiment ze hoorden en een lijst opmaken van namen van nog vermiste soldaten. Vervolgens zijn ze in Australie mensen gaan zoeken met dezelfde achternaam en hebben ze inderdaad een aantal nazaten gevonden van soldaten die nooit teruggevonden zijn, en met behulp van een DNA test hebben ze zo van een aantal van die soldaten 90 jaar na dato nog de identiteit vast kunnen stellen, en zijn ze herbegraven met een steen met hun naam erop.
 
Laatst gewijzigd:
Idee vind ik gaaf, alleen (=smaak) zou ik 't wat rustiger houden: 'k werd een beetje onrustig van dat borrelbasje.. Zou zelf eerder een subbasje gepakt hebben.
En de stem in 't begin mocht (van mij) ietsje zachter.

Vind ik ook.
Werd er een beetje "opgedraaid" van...
 
Back
Top