FOCAL TWIN 6 BE

xpanded stereo

Ouwe rot
Lid sinds
3 augustus 2003
Berichten
2.688
Locatie
Deventer
Is er iemand die wat ervaring heeft met deze mooie monitors. Ik lees een aantal zeer positieve reviews. Ze moeten prettig maar ook zeer accuraat klinken. Daarbij extreem goed vertalen naar andere systemen. 40hz-40khz. De tweeters schijnen lang ingespeeld te moeten worden. In het begin zijn ze nog wat te onrealistisch schel. Na een braking-in period zouden ze echt helemaal top moeten zijn om op te mixen. Ik ben er bijna zeker van deze FOCALS het voordeel van de twijfel te gaan geven. Ik weeg ze af tegen de Genelec 8040/8050.

focalheader_l.jpg
 
ik heb destijds gemixt op focals model weet ik niet meer maar ze werden ook onder de naam waldorf verkocht,klinkt lekker warm maar toch detailvol en pist niet in de highs en hebben geen vermoeiende mids wat je bij genelecs wel kan hebben

Als je genelecs niet gewoon bent kan het een tijd duren voor je erop kan mixen (ikzelf hou ook heel erg van genelec en heb er zelf).
 
Ik kan ech niets vinden over de naam Waldorf in relatie met Focal. Wel is het zo dat de eerdere KRK monitoren gebouwd werden met FOCAL drivers. Ik lees steeds meer goed over de TWIN 6 BE.

De Genelec 8240 (DSP) lijken me ook heel goed. Vooral door de callibratie aan de hand van je ruimte. Kosten in de basis hetzelfde als een set FOCAL twins. Echter moet je er dan nog wel de Genelec callibratie software bij kopen en dan wordt het iets duurder. De 8240 heben ook de MIPA in 2008 gewonnen voor best monitoring system FWIW. De Focals krijgen eigenlijk unaniem super reviews waarin vertaling als subliem wordt bestempeld. Over de Genelecs hoor ik ook veel goeds en de 8240 moet helemaal geweldig zijn. Het zijn beide hele goede aankopen denk ik. Ik ben er echter nog steeds niet 100% over uit welke het gaan worden. Ik hou jullie op de hoogte!
 
ik heb destijds gemixt op focals model weet ik niet meer maar ze werden ook onder de naam waldorf verkocht,klinkt lekker warm maar toch detailvol en pist niet in de highs en hebben geen vermoeiende mids wat je bij genelecs wel kan hebben

Als je genelecs niet gewoon bent kan het een tijd duren voor je erop kan mixen (ikzelf hou ook heel erg van genelec en heb er zelf).


Wat zijn "vermoeiende mids?" Klinkt als een voetbal term...
 
Ik kan ech niets vinden over de naam Waldorf in relatie met Focal. !

mja,en toch!,de focals waren gewoon in houten kast met de zichtbare kevlar drivers,de onder waldorf verkochte versie was in identieke kast maar blauw en de speakers hadden een zwarte coating op de drivers,want zoals je weet is kevlar niet kleurbaar en dus altijd geel.

dat stamt van periode '94 wel hoor.
 
"de speakers hadden een zwarte coating op de drivers,want zoals je weet is kevlar niet kleurbaar en dus altijd geel"

Ok! uhmm...jep! Nooit gezien. Het zal ongetwijfeld een hele andere speaker zijn geweest dan deze nieuwere twins qua electronica etc.
 
Is er iemand die wat ervaring heeft met deze mooie monitors. Ik lees een aantal zeer positieve reviews. Ze moeten prettig maar ook zeer accuraat klinken. Daarbij extreem goed vertalen naar andere systemen. 40hz-40khz. De tweeters schijnen lang ingespeeld te moeten worden. In het begin zijn ze nog wat te onrealistisch schel. Na een braking-in period zouden ze echt helemaal top moeten zijn om op te mixen. Ik ben er bijna zeker van deze FOCALS het voordeel van de twijfel te gaan geven. Ik weeg ze af tegen de Genelec 8040/8050.

focalheader_l.jpg

Dit lijken op het eerste gezicht echter midfields. Zijn Focal midfields dan te vergelijken met Genelec nearfields?
Midfields zijn toch vooral voor in een grotere ruimte, op een wat grotere afstand? Volgens mij wil je deze niet op 1m van je luisterpositie hebben.

Maar ik kan er naast zitten.........................
 
Opgelet! Focal Twins zijn een ware hype, maar niet iedereen is er van onder de indruk. Net zoals alle budget monitors schijnen deze ook hun nadelen te hebben.

Lees er bijvoorbeeld deze thread op gearslutz er maar eens op na: http://www.gearslutz.com/board/high-end/177614-any-reason-not-buy-focal-twin-6s-4.html

Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze monitors, maar wil maar even waarschuwen voor alle "wijsheden" die je op internet kan vinden. Neem deze met een grote korrel zout... wees zelf wijs en probeer ze thuis uit! Vele internetwinkels bieden je een return-policy, maak daar gebruik van :)
 
ik heb destijds gemixt op focals model weet ik niet meer maar ze werden ook onder de naam waldorf verkocht,klinkt lekker warm maar toch detailvol en pist niet in de highs en hebben geen vermoeiende mids wat je bij genelecs wel kan hebben

Als je genelecs niet gewoon bent kan het een tijd duren voor je erop kan mixen (ikzelf hou ook heel erg van genelec en heb er zelf).

ff ter info Waldorf=emes
 
Dit lijken op het eerste gezicht echter midfields. Zijn Focal midfields dan te vergelijken met Genelec nearfields?
Midfields zijn toch vooral voor in een grotere ruimte, op een wat grotere afstand? Volgens mij wil je deze niet op 1m van je luisterpositie hebben.

Maar ik kan er naast zitten.........................

Op hun website lees ik dat het nearfield/midfields zijn. En 3-weg. Dus lijkt me niet vergelijkbaar met een 2-weg systeem. Wat natuurlijk niet per definitie inhoud dat 2-weg slechter is.

Wat huiskamer audio betreft is het toch een semi hi-end merk. Dus ik zou ze niet uitvlakken. Net als Dynaudio, die hebben ook huiskamerspeakers.
 
Opgelet! Focal Twins zijn een ware hype, maar niet iedereen is er van onder de indruk. Net zoals alle budget monitors schijnen deze ook hun nadelen te hebben.

Lees er bijvoorbeeld deze thread op gearslutz er maar eens op na: http://www.gearslutz.com/board/high-end/177614-any-reason-not-buy-focal-twin-6s-4.html

Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze monitors, maar wil maar even waarschuwen voor alle "wijsheden" die je op internet kan vinden. Neem deze met een grote korrel zout... wees zelf wijs en probeer ze thuis uit! Vele internetwinkels bieden je een return-policy, maak daar gebruik van :)

Is dat niet met alles zo op internet?
Iedereen kan 'zijn mening' geven. Zo subjectief als het maar kan. Dan moet je zelf wel goed kunnen filteren wat betrouwbaar is/schijnt, en wat niet.

Enne, monitors moeten gewoon kleuringsneutraal/vlak zijn in hun karakteristiek. En als ze dat zijn, kun je er goede mixen op maken. Of/hoe ze klinken doet naar mijn mening niet ter zake. Als ze 'mooi' klinken, zijn ze waarschijnlijk niet goed, of je maakt altijd al super mixen. Maar dat weet je dan van jezelf al wel als het goed is.

Iedereen gaf toch altijd aan dat de NS10m's kurkdroog klonken, en je de tweeter moest bedekken. Een zwager van me had ze ook. Ze klonken echt nergens naar. Maar ze waren jarenlang wel DÉ studioreferentie. Hoe dure en goede afluistering je ook had, er stonden altijd NS10m's bij.
 
Back
Top