bm6a of bm15p met goede amp?

Lid sinds
29 Maart 2005
Berichten
460
Locatie
Amsterdam
Ik ben echt toe aan nieuwe monitors en wil al sinds jaar en dag de bm6a's
Nu ben ik me een beetje aan het orienteren en zag ik op thomann de bm15p
s voor de erg nette prijs van 1066 euro
Dit is zelfs nog een stuk goedkoper dan de bm6a per paar.
Volgens de specs moeten ze ook een stuk lager kunnen, wat ik wel kan waarderen.

Ik maak een hoop verschillende stijlen muziek maar voornamelijk Techno, minimal, house en progressive. Soms nog wat DnB en dub/chillout.
In ieder geval allemaal vrij sub heavy muziek en met mn huidige monitors ( alesis one mk2) kom ik dik tekort in het laag.

Wat raden jullie me aan? de bm6a is natuurlijk actief en dat merk je in de prijs, maar zijn de bm15p kwalitatief echt beter of slechter als je ze vergelijkt met de bm6a's ?
Als ik de bm15p's haal kan ik voor een mooie prijs een 2e hands amp halen en ben ik misschien nog wel goedkoper uit.

Nou laat maar horen! sta ook open voor andere suggesties in deze pricerange!


:yamaha:
 
Ik ken alleen de bm6a, en als je echt om laag verlegen zit, zijn dit niet de monitors voor jou, denk ik. Het karakter van deze speakers is echt superlinear, maar in het laag houden ze echt vrij snel op (hoewel ze ongetwijfeld beter zijn dan je Alesis'en). Bovendien heeft het laag een echte "sweetspot", wat betekent dat je precies goed moet zitten om het optimale laag te horen. Ik denk dat de BM15p's dat wel grotendeels verhelpen (hoewel de specs het tegendeel beweren), maarrrr als je Dynaudio's wilt om hun lineare karakter dan moet je wel een ontzettend eerlijke amp op de kop kunnen tikken, wat waarschijnlijk niet goedkoop is, of je moet net ergens tegenaan lopen.
Als ik jou was, zou ik overigens sowieso ergens gaan luisteren (kachel eens naar Musik-Produktiv, bijvoorbeeld). Misschien is iets met een sub geschikter (hoewel ik dat altijd gevaarlijk vind voor iets wat voor referentiemonitorsysteem door moet gaan).
 
Heb je al eens gekeken naar de BM12a's?
Die hebben beduidend meer laag dan de BM6a's!

De BM15's heb ik ook regelmatig op gewerkt en dat zijn wat mij betreft meer mainfield monitors dan nearfield. Met een goede amp klinken ze geweldig, ook op hogere volumes, maar na een tijdje zijn ze wel vermoeiend om naar te luisteren.

Daar komt nog eens bij dat je een goede amp moet kopen. Een goede amp = duurrrr!

Ik zou eens even gaan luisteren naar de BM12a's (999 euro per stuk meen ik). Voor dat geld ben je klaar. En mocht je het nodig vinden, dan kun je altijd nog gaan sparen voor een bijpassende sub.
 
Ok thnx voor de reacties :)
bm15 is dus net een beetje out of my league denkik dan
bm12a ook aangezien ze 1000 per stuk zijn. bm15p's kosten dat per paar.

Ik denk dat k toch maar voor de bm6a ga! heb ik iig een goede op de speakers afgestelde amp erbij. Haal ik er later wel een sub bij, in ieder geval een grote stap vooruit na mn alesisjes.

thnx gasten :)


edit: als ik ga voor de bm6p's in combinatie met een amp, zou ik daar nog wat op kunnen winnen? of is het een beetje het zelfde verhaal? beetje zonder natuurlijk als daar door de vlakheid verloren gaat
 
edit: als ik ga voor de bm6p's in combinatie met een amp, zou ik daar nog wat op kunnen winnen? of is het een beetje het zelfde verhaal? beetje zonder natuurlijk als daar door de vlakheid verloren gaat

BM6p + matige amp (bv. Alesis) = minder goed dan BM6a
BM6p + high end amp (bv. Bryston) = beter dan BM6a

Over het algemeen ben ik altijd wel een voorstander geweest van een losse amp en passieve speakers. Je kunt zelf bepalen wat voor amp je eraan hangt en ik vind de ampjes die in actieve speakers ingebouwd zitten toch altijd net iets te licht. Het moet immers klein zijn omdat het anders niet in de speaker past. Een echte amp is gewoon groot, lomp en zwaar!
 
dat is duidelijk, misschien ga ik dan nu wel voor of de 6 of de 15's passief
met een amp die het opzich wel aankan, en later upgraden naar een dikke amp.
Dan heb ik nog ruimte voor improvement maar hoef ik iig niet meer naar deze baggere alesis te luisteren.
Kan ik als het budget het een beetje toelaat een dikke amp kopen. En die kan ik ook altijd nog gebruiken mocht ik weer upgraden naar beter monitors.

Zou dat een beetje logisch zijn?

Thnx voor je hulp :)
 
Back
Top