Beginnen met soft synths

Rudo

Stamgast
Lid sinds
6 Maart 2005
Berichten
467
Locatie
een huis
Hallo,

Ik wil wellicht beginnen met softsynths in plaats van een hardware workstation. (ik heb nu niets en moet dus alles nog anschaffen)

Ik heb een muziekwinkel om advies gevraadg voor een beginnerspakket!

Ik kreeg de volgende zaken voorgeschoteld:

Geluidskaart:
EMU 0404 PCI

Sequencer:
Cakewalk Sonar Home Studio 7XL

Softsynth:
Cakewalk Dimension Pro


Over een controller heb ik geen advies gekregen.
Ik wilde graag weten of ik hier mee uit de voeten kan en of ik dan eventueel later nog kan uitbreiden?

Of toch maar beter een hardware workstation zoals een Kurzweil PC361?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes van Rudo
 
tipje: download eerst van een aantal sequencers de demo versies, en kijk welke je het fijnst vindt werken

Geluidskaart is afhankelijk van je wensen, moetje maar even zoeken hier, zeer veel over te vinden.

Vst's zijn zeer veel gratis op het net te vinden, dus dan kan je alvast wat.

hardware of software of combi is iets waar je echt zelf uit moet komen.

succes
 
Ik kreeg de volgende zaken voorgeschoteld:

Geluidskaart:
EMU 0404 PCI
Prima om mee te beginnen; maarrr... wat wil je allemaal aansluiten? Wil je er ook nog bij gaan zingen of gitaren opnemen, dan moet je iets anders pakken dat die ingangen heeft.

Sequencer:
Cakewalk Sonar Home Studio 7XL
Versie 8.3 is al uit, dus da's een ouwe doos. Test ook andere sequencers; het is zoals Adjust zegt inderdaad hoe fijn je ze vind werken. Kun je ergens geen demo van vinden, vraag dan de muziekwinkel.

Laat je ook niet gelijk het duurste en grootste pakket aanpraten; vaak zit er nog een tussen de "lite" versie en de allerzwaarste, en die is vaak uitstekend om mee te beginnen.

Softsynth:
Cakewalk Dimension Pro

Met 1 enkele synth kom je er niet, al is Dimension best aardig en heeft 't behoorlijk wat reikwijdte. Er is ook een hoop prima spul dat niks hoeft te kosten - Synth1, PolyIblit, Kore Player Free etc.

Over een controller heb ik geen advies gekregen.
Als je al een synthesizer met een MIDI-uitgang hebt ben je met een 1 in, 1 out USB MIDI interface van 30 euro al klaar.

Of toch maar beter een hardware workstation zoals een Kurzweil PC361?
Ligt er helemaal aan wat je wil doen. Wil je optreden en heb je geen laptop en geen plannen om er een te halen, dan is die PC361 hoogstwaarschijnlijk een betere keuze.
 
Prima om mee te beginnen; maarrr... wat wil je allemaal aansluiten? Wil je er ook nog bij gaan zingen of gitaren opnemen, dan moet je iets anders pakken dat die ingangen heeft.

Eens! Zoek ook op hardware (geluidskaarten/mixers) waar sequencersoftware bij geleverd wordt. Zo heb ik destijds een bundel gekocht met een Edirol FA66 en Cakewalk Sonar 6.2.

Probeer ook Cockos Reaper eens uit. Een erg goede en eenvoudige sequencer (sterk in het Less is More).

Versie 8.3 is al uit, dus da's een ouwe doos.
Bij de introductie van Sonar 8, zijn de homestudio edities ook een versie hoger geworden, van 6 naar 7 dus. Erg leuk voor een relatief zachte prijs.

Laat je ook niet gelijk het duurste en grootste pakket aanpraten; vaak zit er nog een tussen de "lite" versie en de allerzwaarste, en die is vaak uitstekend om mee te beginnen.

Eens! Check vooral de specificaties van die lites. Cubase AI4 is bijvoorbeeld heel uitgebreidt, Ableton Live lite is dan weer gelimiteerd tot een maximum aantal audio en miditracks. Dat limiteert op termijn je creativiteit.


Ligt er helemaal aan wat je wil doen. Wil je optreden en heb je geen laptop en geen plannen om er een te halen, dan is die PC361 hoogstwaarschijnlijk een betere keuze.

Een Workstation is een goede basis. Je hebt meteen veel klanken ter beschikking. Mijn ervaring is dat als je echt helemaal nieuw bent met het produceren, diezelfde workstations ook een steile leercurve hebben. Veel instellingen, geluidsbanken en diverse secties die je helpen bij het produceren, maar die je dus ook moet doorgronden om ze te kunnen gebruiken.
Je zou dus ook voor een naakte synth kunnen gaan zoals een Yamaha AN1X, een Blofeld keys, of...
 
Allemaal bedankt voor de reacties! Een ander advies voor een geluidskaart was deze: Edirol UA4FX
Daar zit Sonar LE bij evenals een virtuele soundcanvas. Dus dan heb ik volgens mij geen sequence programma meer nodig......?

Maar kan ik dan bijvoorbeeld dimension Pro dan ook gebruiken? (ik ben echt een noob vwb softsynths)
En als ik dan de gratis synths zoals eerder aangeraden met dimension pro en de virtuele soundcanvas, is dat dan voorlopig genoeg. Ik ben voornamleijk op zoek naar "contemporary" geluiden zoals gitaren, piano's, drums, bassen, orkest geluiden, maar ook in mindere maten naar wat synth geluiden.

Ik ben geen beginnende muzikant, ik heb jaren workstation en synths gehad (roland D20, Roland JV80, GEM S2, GEM Equinox, Roland-XA enzo.....) dus met de leercurve zit het wel goed. Ik ben alleen niet zo'n geluidenbouwer, ik moet het hebben van de presets die ik dan sosm wat aanpas aan mijn wensen, maar dat is dus soms.

Ik begrijp ook wel dat een softsynth eindeloze mogelijkheden heeft tegen een relatief lagere prijs dan hardware synths, maar als het niet klikt dan blijft het hardeschijf vulling, dus dat zal ik zelf even uit moeten zoeken of dat klikt of niet.

Demo programma's gebruiken gaat wat lastig aangezien ik ook geen controller heb, en ik ga dan ook nog geen geld uitgeven aan iets waarvan ik niet zeker weet of ik het wel ga gebruiken, dus dat moet ik op een andere manier even bekijken.

Maar goed in ieder geval bedankt voor de suggesties en als er nog meer suggesties zijn dan hoor ik dat graag!

Groetjes van Rudo
 
Als je echt net gaat beginnen kijk dan eens naar steinberg sequel

het heeft alles wat je nodig heb om leuk van start te gaan (inc plug ins)

je hebt dan voor weinig geld een leuke basis.

plak een TC konnect aan je pc of laptop en een setje KrK's en iets om tonen mee in te rammen.. en je bent klaar voor "good time's"
 
Allemaal bedankt voor de reacties! Een ander advies voor een geluidskaart was deze: Edirol UA4FX
Daar zit Sonar LE bij evenals een virtuele soundcanvas. Dus dan heb ik volgens mij geen sequence programma meer nodig......?
Klopt, maar die Sonar is wel een LE versie, dus het kan zijn dat er limitaties op zitten (minder sporen, minder plugins tegelijk, minder effecten). Voor sommige sequencers kost het echter wel minder als je van de LE-versie uit upgrade.

Maar kan ik dan bijvoorbeeld dimension Pro dan ook gebruiken? (ik ben echt een noob vwb softsynths)
Elke sequencer die in staat is om VST-plugins te draaien kan met Dimension Pro overweg.

Demo programma's gebruiken gaat wat lastig aangezien ik ook geen controller heb
Maar je kunt een van je oude synths hiervoor gebruiken, of heb je die ook verkocht?
 
Als je echt net gaat beginnen kijk dan eens naar steinberg sequel

het heeft alles wat je nodig heb om leuk van start te gaan (inc plug ins)

je hebt dan voor weinig geld een leuke basis.

plak een TC konnect aan je pc of laptop en een setje KrK's en iets om tonen mee in te rammen.. en je bent klaar voor "good time's"


Bedankt voor je reactie. Ik zal hier zeker naar gaan kijken. Is dit ook uit te breiden met VST's?

Groetjes van Rudo.
 
Klopt, maar die Sonar is wel een LE versie, dus het kan zijn dat er limitaties op zitten (minder sporen, minder plugins tegelijk, minder effecten). Voor sommige sequencers kost het echter wel minder als je van de LE-versie uit upgrade.


Elke sequencer die in staat is om VST-plugins te draaien kan met Dimension Pro overweg.


Maar je kunt een van je oude synths hiervoor gebruiken, of heb je die ook verkocht?

De LE versie heeft 64 midikanalen, lijkt mij vooralsnog genoeg aangezien ik er vroeger 16 had.

Ik heb inderdaad helemaal niets meer, al mijn oude synths zijn de deur uit. Voor de tweede keer in mijn leven heb ik hier spijt van en wil dus toch weer beginnen..... tja! Maar ik dacht misschien moet ik het dan toch maar eens ander gaan aanpakken, klein beginnen met middelen die voor nu even genoeg zijn en later uitbreiden met plug-ins die ik later nodig blijk te hebben. (Ook misschien wat goedkoper)

Het voordeel van een harware workstations is dat ik het mee kan nemen voor als ik ook weer in een band wil gaan spelen en het is natuurlijk dan meer een verhaal van: What you see is what you get, terwijl je met een softsynth ook denk ik weer meer bezig bent met een bepaalde set-up te maken, een koopverslaving creëer voor plug-ins en mijn andere gezinsleden achter de PC vandaan moet meppen omdat ik wil musiceren.

Dilemma's dilemma's dilemma's!

Groetjes van Rudo
 
Beste Rudo, Wellicht kun je ook overwegen omdan een laptop aan te schaffen met een goede midi keyboard/controller en goede externe geluidskaart. Kun je softsynths draaien wanneer jij wilt en ook meenemen voor als je eens buiten de deur wilt gaan jammen.
 
Bedankt voor je reactie. Ik zal hier zeker naar gaan kijken. Is dit ook uit te breiden met VST's?

Groetjes van Rudo.


Weet het niet zeker, het is net als Reason..

en door dat het van steinberg is, de overstap naar een pro seqencer zoals cubase makkerlijk te doen..


De TC konnect is by the way een topper maar kan natuurlijk in niemands buget kijken..

greetz
 
Beste Rudo, Wellicht kun je ook overwegen omdan een laptop aan te schaffen met een goede midi keyboard/controller en goede externe geluidskaart. Kun je softsynths draaien wanneer jij wilt en ook meenemen voor als je eens buiten de deur wilt gaan jammen.

Hmmm... tja, dat maakt het natuurlijk weer niet goedkoper, maar is wel een overweging waard!

Groetjes van Rudo
 
Beste Rudo, Wellicht kun je ook overwegen omdan een laptop aan te schaffen met een goede midi keyboard/controller en goede externe geluidskaart. Kun je softsynths draaien wanneer jij wilt en ook meenemen voor als je eens buiten de deur wilt gaan jammen.

Als ik een laptop aanschaf voor de muziek, is er dan nog iets waar ik op moet letten. Processor, werkgeheugen en harde schijf moeten natuurlijk snel en groot genoeg zijn, maar verder?

Groetjes van Rudo
 
Hoe meer CPU en RAM hoe beter natuurlijk. Geluid hoef je je geen zorgen over te maken want dat kun je extern regelen. Plus, als je hem puur en alleen voor muziek wil gebruiken (met misschien een paar dingetjes daarbuiten), dan zou ik zeker een Macbook overwegen.
 
Prima om mee te beginnen; maarrr... wat wil je allemaal aansluiten? Wil je er ook nog bij gaan zingen of gitaren opnemen, dan moet je iets anders pakken dat die ingangen heeft.

Gaat prima hoor met m'n 0404... Heeft 2 ingangen.
 
Is er ergens trouwens een top zoveel van beste vsti plugins, of een synth review site?
Zelf wil ik ook weer gaan beginnen met musiceren en ben ook naar softsynths aan het kijken.
 
Is er ergens trouwens een top zoveel van beste vsti plugins, of een synth review site?...

Op KVR heb je de rubriek 'Plug-in ratings bij KVR members". En ik weet dat er (een gedateerde?) video van Computer Music over een softsynth top 10 op YouTube is.., .
 
er zijn veel leuke gratis dingen

kijk eens op de site van BRAM BOS

staan dacht ik een gratis sequencer, synth en sampler
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top