pitchbend wielen/hendels welke zijn de beste?

bliepertronic

Vintage kloon
Lid sinds
16 december 2004
Berichten
3.184
Locatie
utrecht en omstreken
of beter gezegd, welke spelen het lekkerst, ervanuitgaand dat je ze voor gitaarachtige glides in solo,s gebruikt
zelf prefereer ik wielen, liefst met een terugveer funktie en een instelbare waarde
erg lullig vond ik altijd dat roland pookje of dat onding op bv de korg m1 die er ook de modulatie bij combineerde. op de wavestation zitten wel goede wielen.
de minimoog is ook wat minder, die is vrij stug en niet instelbaar qua bendrange, je speelt er snel vals mee
die arp rubber drukbuttons waren het ook niet helemaal eigenlijk
 
erg lullig vond ik altijd dat roland pookje... ....die er ook de modulatie bij combineerde
dat is nou juist DE meest ideale combi, kan je met 1 hand beide doen.
plus dat de richting waarin ge-bend word meer dan logisch is; in dezelfde richting als het toetsenbord dus.
de pitch wielen op bijv. een DX-7 endergelijke vind ik dus waardeloosch, onlogisch en on ergonomisch...
 
Op mijn Yamaha Mo6 heb ik wielen maar eigenlijk vind ik die joystick ala de Korg M50 veel prettiger. Kun je pitch en modulatie combineren.
 
Ik ben nu helemaal verslaafd aan de pitchstick die op clavia spul zit. Het was even wennen maar nu wil ik niet meer terug, daarvóór had ik de voorkeur voor wielen boven de joysticks van Roland en korg. Maar zo'n Clavia pitchstick heeft geen dood punt en dat maakt het super-expressief.
Verder gebruik ik natuurlijk:D een voetpedaal voor (voornamelijk filter) modulatie en aftertouch voor vibrato/tremolo. Bevalt me veel beter dan zo'n combi van pitch/mod.....ymmv
 
dat is nou juist DE meest ideale combi, kan je met 1 hand beide doen.

Ware het niet dat de implementatie te wensen overlaat - de pookjes van de Fantoms zijn stukken beter maar nog lang niet zo soepel als die op een Korg Triton. Bij de XP-30 mag je er met een vrachtwagen tegenaan rijden om iets van modulatie te krijgen :(.
 
Eigenlijk zou een combi van een Roland Pitchbender en een modulatie wieltje helemaal perfect zijn. Pitchwielen vind ik irritant/onlogisch en met een modulatiewiel bereik je meer dan met een Roland pookje, daar kan je alleen tegenaan duwen.
 
Jawel, maar een modulatiewiel heeft een groter bereik dan een Roland pookje. Dat vind ik makkelijker. Maar als ik echt moest kiezen, dan toch de Roland optie want zo'n pitchwiel vind ik echt helemaal niks. Met de voet regelen is inderdaad ook geen slecht idee :-) Misschien ook maar eens ergens opduikelen... Ik heb zelf nog nooit met een voetpedaal gespeeld op een synth, als ze niet als aan/uit werken maar meer als een wiel/wah pedaal dan moet ik er ook een...
 
Jawel, maar een modulatiewiel heeft een groter bereik dan een Roland pookje.
hoezo? dat ligt er maar net aan hoe de synth geprogrammeerd is...

Ik heb zelf nog nooit met een voetpedaal gespeeld op een synth, als ze niet als aan/uit werken maar meer als een wiel/wah pedaal dan moet ik er ook een...
yup, die zijn er dus ook...
 
OK, mooi. Even wat info over zoeken dan!
 
hoezo? dat ligt er maar net aan hoe de synth geprogrammeerd is...

Ik denk dat 'ie bedoelt (maar dat weet ik natuurlijk niet zeker ;) ) dat de nauwkeurigheid van de modwheels groter is omdat er een langere afstand die afgelegd moet worden.
 
Ik denk dat 'ie bedoelt (maar dat weet ik natuurlijk niet zeker ;) ) dat de nauwkeurigheid van de modwheels groter is omdat er een langere afstand die afgelegd moet worden.
da's idd wat anders maar neemt niet weg dat die nauwkeurigeheid weer te niet word gedaan door de mindere handelbaarheid nateluurlijk... zo'n modwheel moet je met minimaal 2 vingers exact op zijn plaats zetten (vanwege de balans, anders schiet je er zo over het gewenste punt heen), terwijl je met spring-modulatie altijd maar 1 richting op hoeft te drukken... druk je te ver dan laat je de spring weer zijn werk doen, dat lukt dus niet bij een 'free' modwheel.
 
Ik ben nu helemaal verslaafd aan de pitchstick die op clavia spul zit. Het was even wennen maar nu wil ik niet meer terug, daarvóór had ik de voorkeur voor wielen boven de joysticks van Roland en korg. Maar zo'n Clavia pitchstick heeft geen dood punt en dat maakt het super-expressief. ...
Tja, daarna ervaar je pas wat een ondingen PitchWheels zijn :D Leg je vinger in de uitsparing en beweeg heel voorzichtig en
een viool vibrato komt uit de speakers. Dat kan je gewoon niet met een wieletje!
Bij de Stage zit'ie op de juiste plaats: weg van alle knoppen die je per ongeluk kunt indrukken.

Wout
(die uit ervating weet hoe verslavend een Nord kan zijn...)
 
Back
Top