juno 106 probleem

Doede

Ingeburgerd
Lid sinds
29 januari 2007
Berichten
40
Locatie
Amsterdam
hallo allemaal,
ik heb een probleem met mijn juno 106. ik heb eerst alle zoekbare threads hier en de testprocedure van Analogue Renaissance uitgevoerd, voor dat ik hier mijn vraag zou posten, maar ben er nog niet helemaal uit wat precies het probleem is. ik zal het illustreren met plaatjes...

als ik de juno aanzet is er nog niets aan de hand:
juno106_01.jpg


als ik dan een nummer kies, bijvoorbeeld 11, dan springen ineens bijna alle lampjes aan:
juno106_02.jpg

in deze modus geeft de juno ook helemaal geen geluid meer, dus ik verwachte al het ergste. bij het kiezen van een ander nr blijven nog steeds veel lampjes branden en als ik er een aantal uitzet, dan heeft dat ook geen effect op geluid, er komt niets uit namelijk. de juno produceert nog wel geluid als ik nog geen nr heb gekozen.

wel, toen de testprocedure gedaan, en die is toch nog bijzonder positief.
alle stemmen werken bij de verschillende testen, maar kreeg een faillure bij de Filtertest. In deze test kreeg ik geen geluid bij de 6e stem.

Conclusie? Ik denk zelf aan een defecte VCF, wellicht 1 kapotte stem en hoogstwaarschijnlijk een batterijprobleem (vanwege het branden van alle lichtjes etc). Maar misschien denkt een van jullie wel aan iets heel anders?
Hoop dat iemand mij de goede richting op kan helpen.

Groet, Doede.

ps. ik kan zelf niet echt knutselen met vervangen van batterijen en solderen etc, dus dat moet ik iemand anders laten doen.
 
Inderdaad even eerst de batterij meten wat voor spanning daar op staat, en daarna kijken wat de verdere actie wordt.

Als je er niet zelf in thuis bent, of het juiste gereedschap niet hebt, dan kun je het beter door iemand anders laten doen.
 
Hoi Doede, die batteriij kan ik wel voor je vervangen. PB me maar, ik woon vlakbij A'dam.
 
Batterij vervangen

Batterij vervangen

Als je zelf de batterij wil vervangen: je hebt een 3V batterij nodig zoals o.a. de CR2032.

Als de spanning van de batterij onder de 2.8V komt, moet ie vervangen worden.

Deze website beschrijft het vervangen:

http://www.soundofmusic.se/synthsandmore/juno106.htm

Verder kan ik je uit ervaring de volgende dingen toevoegen:

De zes schroeven die je los moet draaien, zie je in de eerste foto van mijn attachment (3 aan elke kant). Als je ze los hebt, moet je de blauwe bovenkant compleet met zwarte zijkanten omhoog klappen (schanier zit aan de achterkant, onderaan. Hiervoor moet je de zijkanten effe wat naar buiten trekken anders lukt het niet. Ditzelfde moet je doen om hem weer dicht te krijgen. Pas op dat nergens draden tussen blijven steken met dichtklappen, ook bij de toetsen.

Als je de draden vergeet te markeren, kijk dan naar foto 2 waar ze vandaan komen en welke kleuren zo ongeveer hebben. De meeste spreken voor zich. Wij hadden niks gemarkeerd.

Waar de oorspronkelijke batterij zit, past precies zo'n houder zoals je ze ook op mainboards vind van PC's. Wij hebben de gaten doorgeprikt (heet maken met soldeerbout, daarna met een vers draadje een paar keer doorprikken). Daarna de houder erin proppen en vast solderen. CPU board terug plaatsen, aansluiten en de batterij erin. Resultaat in foto 3.

Ik hoop dat dit je probleem oplost, maar het klinkt toch niet als een batterij probleem (ben geen kenner, dus pas op welke waarde je hier aan hecht).
 

Attachments

  • 1_schroeven.jpg
    1_schroeven.jpg
    40,5 KB · Bekeken: 93
  • 2_draden.jpg
    2_draden.jpg
    115 KB · Bekeken: 94
  • 3_eindresultaat.jpg
    3_eindresultaat.jpg
    78,4 KB · Bekeken: 93
ps. ik kan zelf niet echt knutselen met vervangen van batterijen en solderen etc, dus dat moet ik iemand anders laten doen.

Hmmm zeker het laatste zinnetje niet gelezen.
 
Back
Top