instrument / line / high-z inputs

loveyourjunos

Ouwe rot
Lid sinds
17 december 2006
Berichten
1.734
Locatie
Oss
Beste forummers, een vraagje. Ik heb namelijk nooit begrepen hoe het nou echt zit...
Ik heb een RME fireface 400, kan ik daar rechtstreeks mijn gitaar en bas inprikken en het signaal gebruiken voor amp. simulatie plugins?

Momenteel gebruik ik de Pod 2.0 (hardware), wat op zich goed werkt, maar het lijkt me ook handig om het cleane signaal op te nemen en er dan achteraf een andere versterkerplugin voor te kunnen pakken en dat soort dingen. Komt bij dat de Pod niet zo geschikt is voor bas versterking.
Volgens mij heb ik een high-z input nodig, maar de handleiding van RME rept daar niet over. Ik heb wel twee mic preamps die ik vrij kan instellen tussen 0 en 65 dB., instrument/line switches, phantom power.

:confused: Ik zit dus met de volgende vragen

  • wat is precies een high-z ingang?
  • is dat simpelweg een bepaald versterkings niveau???
  • wat is het verschil tussen line-inputs en instrument-inputs?
  • wat verwachten plugins als Amplitube en Guitar Rig als inkomend signaal?
  • is hier al een uitgebreide topic of website van :D (kon ze zelf iig niet vinden)

Bedankt alvast iedereen die er wat meer over kan vertellen! :okdan:
 
Juist daar staat het dus niet in.... :frons:


Lieve mensen ik heb gegoogled. :engel:


Of laat ik het zo zeggen, ik kan er niks mee, zie onderstaande quote

a high impedance node is one that does not have any low impedance paths to any other nodes.

Zal nog eens proberen de vraag wat concreter te maken.

Als ik mijn gitaar op wil nemen, volstaat het dan om gewoon het volume op te schroeven tot het hard genoeg is, of moet er wat anders mee gebeuren, zoals je bij platenspelers ook een 'phono' op je versterker moet hebben?
 
Even op de website van RME gekeken en het volgende gelezen:
"Inputs 3 and 4 are extremely flexible balanced universal inputs. Firstly, they operate exactly as inputs 5 to 8 on the rear and can be adjusted to accept standard studio input levels (+4 dBu, LoGain). Furthermore, the input impedance can be switched from Line (10 kOhm) to Instrument (470 kOhm). An additional analog input amplification of up to 18 dB (in steps of 0.5 dB) is also available. In short: There's no signal that these inputs can't deal with perfectly!"
Je steekt dus je gitaar in 3 of 4 en zet die op "Instrument", dan heb je een "High Z" input. Spijtig dat je Pod geen pass-through output heeft (Jack out zonder Pod processing)... Ik heb een paar Aphex simulators/exciters die zowel een uprocessed instrument out als een processed XLR (balanced) out hebben en neem beide op in Cubase op aparte tracks. Dan kan je achteraf nog altijd beslissen in welke mate je het bewerkte en onbewerkte signaal wil gebruiken in de eindmix.
 
dat stukje had ik dus ook gelezen, maar omdat er niet letterlijk 'dus ook voor gitaar' ozfo stond twijfelde ik. Hoeveel andere instrumenten als een gitaar gaan er nu naar een high-z ofwel instrument input?? Mijn synths gaan gewoon naar een line in...

Maar bedankt!
 
Electrische gitaren, basgitaren en alle magnetisch verterkte instrumenten (met pick-ups dus) gaan in de "Instrument" input. Electro-accoustische instrumenten kunnen ofwel microfoon ofwel instrument input zijn afhankelijk van de gebruikte technologie. Even proberen kan geen kwaad, zeker als je het volume relatief dicht houdt en zachtjes openzet. Synths en andere puur electronische instrumenten (samplers, drummachine, ...) hebben inderdaad gewoon een "line out" en passen daar in.
 
Back
Top