Hold op delay?

splitpen

Nieuwkomer
Lid sinds
26 juni 2008
Berichten
18
Je hoort regelmatig in tracks dat er een synth of sample inzit waar een tap delay met reverb op zit,
(bijvoorbeeld op de 3/16e maat)met een lange feedback.
Bij deze delay worden er dan over x aantal seconden langzaam frequenties uit gefilterd.
En dan blijft hij hangen op een bepaald gefilterde verb/delay (hoe je het wil noemen) en gaat hier dan nog bijv. een minuut op door met het zelfde volume.

Mijn vraag is nu hoe je de delay na een x aantal seconden vast kan laten houden?
Is dit bijvoorbeeld ook mogelijk in Reason?
 
Ja,op oude delays heb je die funktie wel (repeat) de lexicon prime time,je kon ook overdubben,de TC 2290 kan het ook,maar dan is die eigenlijk in sampler mode.

een delay is eigenlijk een sampler,dus als die funktie niet in je gebruikte plugin zit zodat die blijft herhalen zonder te veel te feedbacken (in de primetime zit een compressor funktie zodat die blijft herhalen zonder dat het volume telkens hoger wordt)

De psp42 is een vst plugin emulatie van de lexicon pcm 42,heeft niet die compress funktie van de primetime maar ik dacht dat er een repeat op zat,ben nu niet zeker..

maar gezien je met reason werkt en als er zo geen funktie is in die plugs,dan moet je samplen en herhalen.
 
Samplen / bouncen en dat loopje in een sampler van reason gebruiken.
 
Je hoort regelmatig in tracks dat er een synth of sample inzit waar een tap delay met reverb op zit,
(bijvoorbeeld op de 3/16e maat)met een lange feedback.
Bij deze delay worden er dan over x aantal seconden langzaam frequenties uit gefilterd.
En dan blijft hij hangen op een bepaald gefilterde verb/delay (hoe je het wil noemen) en gaat hier dan nog bijv. een minuut op door met het zelfde volume.

Mijn vraag is nu hoe je de delay na een x aantal seconden vast kan laten houden?
Is dit bijvoorbeeld ook mogelijk in Reason?

Als je een delay hebt, en je stelt hem zo in dat hij maar één keer het signaal herhaalt (dus geen feedback), en je haalt het vervolgens door bijvoorbeeld een soort springreverb en EQ heen, en je voedt dat signaal weer terug naar de zelfde delay, dan zal het geluid steeds meer het karakter krijgen van de EQ en/of de andere effecten, waarna op een bepaald punt verzadiging opgetreden is en het geluid niet meer opvallend verandert.

De kunst is om de handmatige feedback zo in te stellen dat hij dan op dat moment ook maar zeer langzaam tot niet zachter wordt bij iedere repeat.

Dat zijn erg leuke dingen om te doen, zeker in Reason waar je redelijk flexibel bent in routings en effecten :)

-----

Als je zeg maar 100% van het signaal wat er in je delay gaat ook weer naar buiten stuurt, dan heb je normaliter dus altijd het zelfde volume wat er weer uit komt. Bewerk je dat uitkomende geluid met EQ en misschien een klein beetje springverb of phaser en stuur je het weer terug, zou het na verloop van tijd ook niet meer zachter mogen worden omdat de EQ alle frequenties er al uit gefilterd heeft die hij er uit zou kunnen filteren.
 
op sommige (wat ik herinner is dat sowieso bij lexicons) effecten kun je de delaytijd naar maximaal draaien, en daarboven komt ie op de 'hold' stand. dan blijft ie tot in het oneindige herhalen wat ie het laatst afspeelde.

ik denk dat je dat bedoelt.
 
Als je een delay hebt, en je stelt hem zo in dat hij maar één keer het signaal herhaalt (dus geen feedback), en je haalt het vervolgens door bijvoorbeeld een soort springreverb en EQ heen, en je voedt dat signaal weer terug naar de zelfde delay, dan zal het geluid steeds meer het karakter krijgen van de EQ en/of de andere effecten, waarna op een bepaald punt verzadiging opgetreden is en het geluid niet meer opvallend verandert.

De kunst is om de handmatige feedback zo in te stellen dat hij dan op dat moment ook maar zeer langzaam tot niet zachter wordt bij iedere repeat.

Dat zijn erg leuke dingen om te doen, zeker in Reason waar je redelijk flexibel bent in routings en effecten :)

-----

Als je zeg maar 100% van het signaal wat er in je delay gaat ook weer naar buiten stuurt, dan heb je normaliter dus altijd het zelfde volume wat er weer uit komt. Bewerk je dat uitkomende geluid met EQ en misschien een klein beetje springverb of phaser en stuur je het weer terug, zou het na verloop van tijd ook niet meer zachter mogen worden omdat de EQ alle frequenties er al uit gefilterd heeft die hij er uit zou kunnen filteren.

Bedankt de feedback hier heb ik zeker wat aan:halleluja
 
Zou het niet te ingewikkeld maken. Volgens mij ben je er ook als je een audio sample maakt van het geluid + de delay-staart. Die kun je dan laten spelen en er ergens twee loop punten in zetten. Hij speelt dan van het begin van de sample tot het laatste looppunt en springt dan naar loop punt 1. Met ableton is het heel makkelijk

(Het kan ook gewoon met kopieren natuurlijk)
 
Er zijn meerdere oplossingen.

Je kan bijv ook je orginele track + FX kopieeren en ervoor zorgen dat je alleen de FX nog hoort. Dan kan je de delay ook zolang laten lopen als je wilt. En zelfs nog het geluid in pitch (bijv) veranderen tbv een break of bridge of zo. Dat trukje hoor je af en toe wel eens.
 
klinkt als een soort reggea-muziek trucje als ik het zo lees..

is dat niet met een analoge tape-delay (evt. icm. galm ) en EQ gedaan ?
 
Back
Top