Waarom mix een laag volume?

Dynamaster

Nieuwkomer
Lid sinds
28 september 2005
Berichten
24
Hi, mensen wat is dit yo?

Ik heb een mix gemaakt en gemasterd met T-racks.

Was helemaal blij omdat die klank lekker en de mix eindelijk af was.

Nu heb ik het in mijn homestudio gedraait.

Klank perfect. ( met kracht )

Ik heb het mee genomen naar de disco om de dj te laten draaien.

Wat ik hoorde was helemaal niet de klank die ik in de homestudio had .

De klank was te wet en erg laag in volume. ( Geen kracht )

Terwijl de commercieele nummer wel zo klanken als ze zijn.

Hoe kom dit?

Moet ik deze mix naar een mastering proffesional studio meenemen of is een Mixmaster of Finaizer aanschaven , de oplosing voor dit.

Wat ik wil is me mix CD KLAAR In mijn home studio.


Is toch mogelijk met Cubase SX3 en Reason 3 ?

Of moet ik Pro Tools gebruiken?

Waar licht het aan?


HHHHHHHHHHHEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP
javascript:smilie('=(')
Cryjavascript:smilie(':(')
frownjavascript:smilie('=(')
frown
Thank you. DYNA=(
 
Gebruikte je degelijke "neutrale" monitors om op af te mixen of
cheap-ass-boom-box-speakers die je bij je eerste stereo kreeg?
 
Welke gear / monitors gebruik je?

Let wel: thuis en disco / PA-systeem is een WERELD van verschil (ook qua klank!!)

Daarbij komt nog: de meeste tracks die op LP / CD zijn geperst zijn door een professionele opnamestudio gejast van enkele 1000(0)en euro's..

Dus waarhet aan liGt? Zeer waarschijnlijk aan de/het gebruikte opname methode/spul..

Triest, maar het lot van de gemiddelde home-producer.. :(
 
Cubase en Reason

Cubase en Reason

Dus Zoidsity jij beweert dat ik met deze twee progamma's niet verder kan komen dan een DEMO bij mij homestudio.

En daarna afmixen en masteren voor een echte profesioneele studio ( 10000 EUR ) apparatuur.


En een Finalizer help mij niet zeg maar ?

Dyna
 
Re: waarom

Re: waarom

Origineel geplaatst door Dynamaster
Ik heb een mix gemaakt en gemasterd met T-racks.
...
De klank was te wet en erg laag in volume. ( Geen kracht )

Het probleem lijkt me niet onmiddelijk bij je monitors te liggen.
Correct geplaatst hoop ik? (Niet in een hoek, evenwijdige afstand van je oren)

Was dit probleem (laag volume) alleen maar voor een bepaalde frequentie/sporen?

Indien dit zo is zou het wel eens aan de acoustiek van je kamer/studio liggen.

Een bepaalde frequentie wordt dan bvb meer versterkt dan andere frequenties
(omdat de afstand tussen 2 parallelle muren net overeenkomt met een veelvoud
van de golflengte van die bepaalde frequentie).

Je hebt dan de neiging om dat spoor stiller te zetten zodat het in jouw studio perfect klinkt.
Draai je deze muziek dan in een andere ruimte waar dit effect anders is dan wordt die frequentie
niet versterkt en staat dat spoor dan waarschijnlijk te stil afgemixed.



Indien dit niet zo is, zou het wel eens aan je mastering techniek kunnen liggen.

Gebruik multiband compressie en eventuele make-up gain als je heftig compressed.
Eventueel zelfs nog een normalisatie achteraf. Lees anders eens een boek hierover (Bob Katz).
 
Finalizer

Finalizer

Dus ik hoef niet naar een mastering studio of zo?

R.5 bedankt voor je hulp.

Maar ik weet niet precies wat nu de oplossing zou zijn.


Mijn kamer is wel niet acoestiek want daarom heb een zangkabine gemaakt.

Heeft dit ook invloed op je mixing ?

Dus ik moet mijn kamer ook helemaal Isoleren.

en dan Finalizer. ( Multyband compress.-Normalizer-Limiter en EQ )

Krijg ook die Kracht, die ik in mijn mix miste van de Finalizer ?

Want ik kan zo eentje bij een maat van mij lenen.

Dat hij mijn mix Cd-Klaar maakt..


En dan is Probleem opgelost?




DYNA?????????????????????????????????
 
Laat anders eens een paar maten horen.
Dat scheelt veel gehakketak.
Qua topic is hier al wat meer over geposts, wellicht dat je dat even na kan zoeken.
Maar mixen is niet makkelijk, maar iedereen kan het leren.
 
Jaaa.. het gebruikelijke probleem waar bijna elke beginnende thuisproducer mee worstelt (en ik tot kort ook)

1) Leer wat EQen inhoudt. Ga voor subtractieve EQ, dat wil zeggen, filter de frequentiegebieden van een instrument die je NIET nodig hebt WEG, in plaats van dat je de frequentiegebieden die je WEL nodig hebt benadrukt door ze te boosten.. op deze manier hou je veel meer headroom over voor de overige instrumenten en kun je het betreffende kanaal dus ook harder opnemen.. ander groot voordeel is dat de instrumenten elkaar minder "overlappen" en dus beter gedefinieerd klinken.. de boel zit minder snel dichtgesmeerd.. dat geldt vooral voor de baslijn en de drums.. veel mensen pletteren alles maar over mekaar heen.. de truc zit 'm in het subtiele tweaken..

2) leer wat compressie inhoudt. Een compressor stelt je in staat harde pieken iets zachter te laten klinken en dus zachte stukken relatief gezien iets harder (door de output op te schroeven).. op die manier kun je de dynamiek van 1 kanaal, dat vaak de rest volledig wegdrukt iets de kop in drukken.. Door sidechaining kun je een kick juist de bas kort laten wegdrukken.. dat levert bij overmatig gebruik de bekende hardstyle "pomp" op.. maar met matig gebruik kom je al een heel eind om je volume op te kunnen krikken.

3) Finalizers en ander spul is mooi.. maar duur, en de meeste mastering studios geven de voorkeur aan een mix waar dergelijke apparatuur/plugins nog NIET over heen zijn gehaald, omdat bij onjuist gebruik de boel meer verziekt dan verbeterd wordt. Gouden regel: Als het in de mix niet goed zit, gaat het bij Masteren niet zomaar magisch opgelost worden..

4) Beluister elke track in je mix afzonderlijk over een koptelefoon en let op sublage of ultrahoge bijgeluiden die ongewenst ruimte innemen.. meestal hoor je dit wel per track, maar niet in de mix.. pas vervolgens 1) toe om ze te laten verdwijnen

5) De meeste punch in een bassdrum zit tussen de 40 en de 400 hz Alles daaronder en daarboven voegt niet veel toe voor de dreun.. Veel speakers komen niet eens onder de 30 Hz.. en gezien het logaritmische karakter van onze oren is er een belachelijke hoeveelheid energie nodig om ultra laag weer te geven.. .en dat vreet weer headroom.. Het toepassen van extreem laag is dus lang niet altijd gewenst.. soms mag het best ietsje minder.. Tuurlijk.. 10 Hz voel je wel, maar de meeste apparatuur is nauwelijks in staat om het weer te geven..

6) Als je mix dan nog steeds de transparantie en helderheid een beetje mist.. DAN kun je eventueel naar iets gaan zoeken dat de boel een beetje oppept, en ook hier geldt: minder is meer... Ik heb goede resultaten gehoord met de BBE Maximizer plugin.. klonk lekker en niet overdreven.. Voorkeur is om juist DIT onderdeel aan de masteraars over te laten..
 
Laatst gewijzigd:
thuis op verschillende speakers checken/afmixen en zo concesies maken scheelt meestal een hoop. maar inderdaad de akoestiek van je kamer speelt een mischien een grote rol, zo kan het zijn dat op je afluisterpunt een piek zit op de 90hz waardoor het thuis net lijkt of je een heerlijke booming bas hebt maar in werkelijkheid deze een stuk minder boomend is. als je hier meer over wilt weten (en veel tijd hebt :p) check dan

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

ik heb onlangs geleerd dat in een onbehandelde kamer pieken en dalen met een verschil van 20db kunnen zitten. het ligt ook aan het materiaal waar je kamer van gemaakt is, ik zat laatst in een betonnen kamer en daar is het echt te erg. ook de vroege reflecties spelen daar een grote rol. mijn ervaring is dat het bij houte kamers een stuk minder is.
 
Origineel geplaatst door marcuscw
thuis op verschillende speakers checken/afmixen en zo concesies maken scheelt meestal een hoop. maar inderdaad de akoestiek van je kamer speelt een mischien een grote rol, zo kan het zijn dat op je afluisterpunt een piek zit op de 90hz waardoor het thuis net lijkt of je een heerlijke booming bas hebt maar in werkelijkheid deze een stuk minder boomend is. als je hier meer over wilt weten (en veel tijd hebt :p) check dan

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

ik heb onlangs geleerd dat in een onbehandelde kamer pieken en dalen met een verschil van 20db kunnen zitten. het ligt ook aan het materiaal waar je kamer van gemaakt is, ik zat laatst in een betonnen kamer en daar is het echt te erg. ook de vroege reflecties spelen daar een grote rol. mijn ervaring is dat het bij houte kamers een stuk minder is.

dan is dit stukkie ook wel aardig

http://www.audioholics.com/techtips/roomacoustics/HumanHearingAmplitude.php
 
Re: Cubase en Reason

Re: Cubase en Reason

Origineel geplaatst door Dynamaster
Dus Zoidsity jij beweert dat ik met deze twee progamma's niet verder kan komen dan een DEMO bij mij homestudio.

En daarna afmixen en masteren voor een echte profesioneele studio ( 10000 EUR ) apparatuur.


En een Finalizer help mij niet zeg maar ?

Dyna

Het enige wat ik duidelijk probeerde te maken is dat het eigenlijk moeilijk is om met 't gemiddelde budget van het merendeel van de homestudio-figuren een cd-tje te maken met de zelfde (geluids)kwaliteit als een cd gemasterd in een professionele (commerciële) geluidsstudio.

MAAAAAAR het is natuurlijk ook wel afhankelijk van de 'eisen' en ook 'het kunnen' van de maker..

Begrijp me niet verkeerd: ik vind helemaal niks slechts of 'minderwaardig' aan home-studio-opnames hoor!
:D hoewel, sòms..
 
home studio

home studio

het is wel degeliijk mogelijk om een goede mix uit je (cheap-ass) home studio te laten komen.
kwestie van goed masteren ... (of iig zorgen dat je mix niet te zacht is dus..)
check in je audio edit programma of je waveform goed "dik" is en niet alleen bij de drums.
zo wel, EQ die shit! de mid moet ook flink hard zijn.. (klinkt een beetje bot..haha) wel onder de 0 db blijven
(of 6db (sommige persers kunnen ook dit aan)
luisteren op een goed groot soundsystem helpt ook (in vergelijking met bv iets op vinyl of een geproduceerde cd.
(voordat je t opneemt dus)

als je op vinyl gaat persen: ik hoorde dat die lui meestal niet al te blij zijn met finalizers etc.
ivm pieken en een te dikke (brede) golfvorm.. (dan trilt de snijnaald teveel en kan ie stuk gaan..)


als je geen hardware kan betalen gaat t ook goed met vst's of alleen in bv. Peak of een dergelijk programma voor de PC.

succes ermee!
 
Probleem van de mix te zacht is, heb hier e.e.a. afgelopen zaterdag over mogen vernemen :-) het grootste probleem is te veel laag in je mix! Kortom denk als dit, een bass is een bass! Zorg dat het niet qua frequenties over elkaar heen gaat zitten!

En klinken als de opnames van menig commercieel artiest lukt je niet, daarvoor heb je toch een geluidstechnicus nodig die het allemaal even masterd, het masteren doe ik niet meer verknal er een hoop mee. Het enige wat ik nu doe is alvorens ik het brand of opstuur is luisteren in mijn homestudio, dan opnemen op cd of md en op mijn hifi set luisteren, vervolgens in de auto, vervolgens in alle rust op koptelefoon vervolgens bij iemand anders op verschillende setjes. Zo kom je na aanpassingen vanzelf dichter en dichter bij een goed klinkende demo, luister goed waar de frequenties zitten! ook panning kan een enorm verschil maken, laatst met een remix bezig geweest met een maatje, in onze oren klonk de mix goed, op mijn monitors! maar toen ik het op cd gezet had schok ik me de pest, zacht al het hoog was er niet zo goed als weg, dus ook zacht!

Vergeet niet (misschien simpel maar ik vergeet dat snel) dat er een hoop aan laag wordt versterkt in bijvoorbeeld de discotheek!
 
Origineel geplaatst door cns
Probleem van de mix te zacht is, heb hier e.e.a. afgelopen zaterdag over mogen vernemen :-) het grootste probleem is te veel laag in je mix! Kortom denk als dit, een bass is een bass! Zorg dat het niet qua frequenties over elkaar heen gaat zitten!

En klinken als de opnames van menig commercieel artiest lukt je niet, daarvoor heb je toch een geluidstechnicus nodig die het allemaal even masterd, het masteren doe ik niet meer verknal er een hoop mee. Het enige wat ik nu doe is alvorens ik het brand of opstuur is luisteren in mijn homestudio, dan opnemen op cd of md en op mijn hifi set luisteren, vervolgens in de auto, vervolgens in alle rust op koptelefoon vervolgens bij iemand anders op verschillende setjes. Zo kom je na aanpassingen vanzelf dichter en dichter bij een goed klinkende demo, luister goed waar de frequenties zitten! ook panning kan een enorm verschil maken, laatst met een remix bezig geweest met een maatje, in onze oren klonk de mix goed, op mijn monitors! maar toen ik het op cd gezet had schok ik me de pest, zacht al het hoog was er niet zo goed als weg, dus ook zacht!

Vergeet niet (misschien simpel maar ik vergeet dat snel) dat er een hoop aan laag wordt versterkt in bijvoorbeeld de discotheek!

volgens mij zat je met je eerste opmerking meer in de richting .. als je mix uit balans is .. oftewel als er teveel bas inzit ten opzichten van de andere geluiden klinkt het in een club erg boomy .. maar dat komt niet omdat een PA alleen de bass versterkt ( los van andere geluiden) maar omdat een PA je mix opblaast .. dus veel laag in de mix is extra veel laag in de de zaal ! weinig hoog in je mix .. haast geen hoog in de zaal ..

enige waar het hier om gaat is referentie .. of te wel in verhouding tot !
 
Alleen moet je niet als referentie de hedendaagse overstuurde mixen nemen die menig rapper of rockartiest uitbrengt.
Pak die mix er maar eens bij anders en kijk of de mix overstuurd is of niet.

Daarmee valt eenvoudig weg niet te vergelijken omdat je je geluid wel heel wil houden (naar ik mag aannemen).
 
Origineel geplaatst door fuse
Alleen moet je niet als referentie de hedendaagse overstuurde mixen nemen die menig rapper of rockartiest uitbrengt.
Pak die mix er maar eens bij anders en kijk of de mix overstuurd is of niet.

Daarmee valt eenvoudig weg niet te vergelijken omdat je je geluid wel heel wil houden (naar ik mag aannemen).

misschien wil ie wel zo'n plat gecompresde mix ? ;)
trouwens er zijn legio voorbeelden van mensen die een mix tot het dakje duwen en niet er over ..

luister maar naar senorita van justin timberlake ..
 
Origineel geplaatst door fuse
Alleen moet je niet als referentie de hedendaagse overstuurde mixen nemen die menig rapper of rockartiest uitbrengt.
Pak die mix er maar eens bij anders en kijk of de mix overstuurd is of niet.

Daarmee valt eenvoudig weg niet te vergelijken omdat je je geluid wel heel wil houden (naar ik mag aannemen).

zit hier toevallig op m'n werk een commercial te maken voor het nieuwe verzamelalbum van de Eurythmics. Staat dus ook een nieuw nummer op, en moet je dat eens vergelijken met de mix van die oudere jaren '80 nummers. Helemaal platgestampt en geen enkele dynamiek meer. Waveform is een groot blok, en je VU meter komt nauwelijks nog van z'n plaats (-0.1 dB). Het klinkt uiteraard evenredig slecht.
't is toch eigenlijk te triest voor woorden dat zelfs, of juist, grote en bekende bands hun muziek zo laten verkloten.
 
Origineel geplaatst door King of Snake
zit hier toevallig op m'n werk een commercial te maken voor het nieuwe verzamelalbum van de Eurythmics. Staat dus ook een nieuw nummer op, en moet je dat eens vergelijken met de mix van die oudere jaren '80 nummers. Helemaal platgestampt en geen enkele dynamiek meer. Waveform is een groot blok, en je VU meter komt nauwelijks nog van z'n plaats (-0.1 dB). Het klinkt uiteraard evenredig slecht.
't is toch eigenlijk te triest voor woorden dat zelfs, of juist, grote en bekende bands hun muziek zo laten verkloten.



Ik roep dit al jaren, waveform is idd één groot zwart blok zonder maar ook enig vorm van dynamiek
in de meeste hedendaagse muziek, wat is dit toch?
We zijn toch niet allemaal 538 minded?
Het is zo'n verademing om weer eens een stuk muziek op te zetten wat rustig en met veel dynamiek
uit je luidsprekers komt.
Misschien zegt het (helaas) iets over de tijd waarin we leven, zeker omdat ook goede muziek
aan deze shit toegeeft.
 
Back
Top