Fenomeen onder de fenomenen

Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
5.439
Op vrijdag 28 oktober was het fenomeen Bob Dylan weer eens in Nederland, voor de tiende keer, zo schat ik. Deze keer raakte hij geen gitaar aan, maar pingelde op een electro-piano, een Korg, zo te zien op een afstand.
En zoals gewoonlijk werd hij weer met een groot gejuig door het over het algemeen grijzend of kalend publiek ontvangen, om die goede sfeer gedurende de eerste drie nummers totaal te verpesten, zodat bij het achtste liedje de eersten al vertrokken, om vervolgens de laatste drie songs onder een opengedraaide volumeknop te gebruiken het publiek weer een staande ovatie te laten geven. Zijn stem klonk weer als vanouds: alsof hij net uit het ziekenhuis ontslagen was na een behandeling aan een glottische tumor. Goede pogingen werden ondernomen om alle sylaben van een hele regel in de eerste maat te persen en de arragementen van de begeleiding waren zouteloos. Kortom, het gros van de 'garde' was teleurgesteld...

En wat zeiden die 40.000 andere fenomen?

"Wat vond jij?"
"Man, wat slecht!"
"Volgende keer weer?"
"Natuurlijk!"

De wereld is leuk en dat bewijst Dylan iedere keer weer!
Bedankt, Bob!

Wout
(from the sixties)
 
Laatst gewijzigd:
No!
Ze komen vanuit de idee, het ideaal, de hoop...
Voor zichzelf en die 39.000 anderen.
Zeg maar een reünie van de AJC, maar die bestaat niet meer.
Dylan wel :)

Wout
 
Maar euh, je vond het dus leuk!

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar al die ouwelui! ;) Stones! Ik heb laatst op BBC de Scorcese documentaire 'No direction home' zitten kijken en ik heb 'chronicles' gelezen. Volgens mij is Bob wel gewend om voor een publiek te spelen wat hem niet begrijpt en/of waardeerd! En toch gewoon lekker al die jaren in de mainstream te boek staan als 1 der grootste songwriters, verder gewoon schijt hebben aan de critici, bahbahblaaht, en je eigen ding doen! Groot respect voor de goede man van mijn kant.

Al zou íe het publiek vijfendertig minuten moonen en daarna rap een flinke veeg met zijn harmonica, zou ik er nog om kunnen lachen. De wereld is best wel grappig, betekent toch ook dat je dingen die andere uitvreten niet zo serieus moet nemen en als je al kritiek hebt die eerst maar voor zich laten spreken. Of praat ik weer eens poep!



:bekdicht:


bob-dylan_199955m.jpg
 
Of praat ik weer eens poep!

Nee hoor.
Maar daar gaat het nou juist om.
Neemt Dylan zichzelf serieus, neemt het publiek zichzelf serieus, nemen ze elkaar serieus?
Ja, dus!
De grootheid van de man is bijna niet te evenaren. De kracht ligt natuurlijk in de songs en niet in de uitvoering ervan, althans gedurende veel live momenten. Hoewel anderen z'n nummers beter uitvoeren, zijn er songs die hij briljant opgenomen heeft. Niemand kan ooit 'Tangled up in Blue' evenaren en ook 'I believe in You' niet. 'The Wedding Song' blijft uniek, laat staan 'Like a Rolling Stone'.

Het fenomeen is eigenlijk het feit dat Dylan zijn publiek trouw blijft door, ondanks alles, regelmatig op te treden en het publiek blijft hem trouw, door, ondanks het wel degelijk aanwezige verval, iedere keer weer te komen. Op zich toch behoorlijk uniek, wereldwijd...

Wout

M'n Dylan TopTien:

Tangled Up in Blue
I Believe in You
Like a Rolling Stone
Fourth Time Arround
The Wedding Song
My Back Pages
Forever Young
I Shall Be Released
I Don't Believe You
Blowing in the Wind
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
...een reünie van de AJC,...

Wout


:erm: Alfred Jodocus Cwak?
 
Origineel geplaatst door Alexander
... want ik heb in mijn 25 lentes nog niet de kans gehad alles te horen.

Vind ik best behoorlijk knap, want ik ben maar een beetje jonger dan de heer Dylan en hij schrijft z'n songs best wel persoonlijk...

Z'n protestperiode, toen liep ik ook met borden tegen Vietnam.
Z'n 'hallucinerende' tijd, toen ontdekten we ook de drugs.
Z'n huwelijkse staat, toen we ook aan het opbouwen waren met kinderen.
Ten tijde van z'n scheiding, tja, daar zaten we ook in.
Z'n midlife crisis, de hadden we toen ook.

Alleen dat christendom, daar fietsten de meesten toch wel omheen.

Hij is de spreekbuis van z'n generatie gebleven.
En als je wat jonger bent, dan is dat misschien wel moeilijker te volgen.
Maar je hebt de tijd aan jouw zijde :)

Wout
 
Dankzij onder anderen deze Bob Dylan wordt de muziekwereld overspoeld met clichematige "liedjes" van 3.30 min..
En niet te vergeten die ontelbare zogenaamde "Singer-Songwriters" met hun 13 in een dozijn teksten...



:r
 
:D


En het is Thomas Edisons schuld dat er veels te veel DJ's zijn!!
 
Origineel geplaatst door Bass
Dankzij onder anderen deze Bob Dylan wordt de muziekwereld overspoeld met clichematige "liedjes" van 3.30 min..
En niet te vergeten die ontelbare zogenaamde "Singer-Songwriters" met hun 13 in een dozijn teksten...:r

Man, je weet niet hoe gelijk je hebt!
Die leuke liedjes van TinPanAlley waren inderdaad veel en veel beter.
Waar een liedjeszanger toch het lef vandaan weet te halen om zelf songs te gaan schrijven.
Bah!
Dat die vieze langharige Beatles ooit het lef hebben gehad om de hele studiosituatie om te gooien.
Dat zo'n Bob Moog ooit op de gedachte is gekomen om een transporteerbare electronische studio in elkaar te flansen...

Kan uren doorgaan, maar je visie op de ontwikkeling van de (pop)muziek heeft wel een vreemde grondslag :D

Wout
 
Oh maar van mij mag iedereen maken wat ie wil hoor...
Maar als je ziet dat minstens 90% van de (pop) muziek bestaat uit deze zgn. "liedjes",
mag je toch denken dat er meer zou zijn (en dat is er ook wel, maar niet in verhouding)
 
Maar is dat nou niet juist de zo specifiek van popmuziek?
Het zijn trouwens de platenmaatschappijen die die beperkingen hebben gemaakt. En het blijkt dat het grote publiek het ook zo wil, want ik hen nog maar zelden een b.v. langspeelplaat van Pink Floyd op nummer één zien staan...

Wout
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Maar is dat nou niet juist de zo specifiek van popmuziek?
Het zijn trouwens de platenmaatschappijen die die beperkingen hebben gemaakt. En het blijkt dat het grote publiek het ook zo wil, want ik hen nog maar zelden een b.v. langspeelplaat van Pink Floyd op nummer één zien staan...

Wout

OK, weer wat wijzer...
de platenmaatschappijen en "het grote publiek" zorgen er dus voor wat er voor het allergrootste gedeelte
gemaakt/uitgebracht wordt...
dat sux toch?
 
Dat is economie: de vraag en het aanbod (en de macht van een aantal aanbieders, vergelijk maar met oliemaatschappijen). Je kan het zuigen vinden, maar het werkt nu eenmaal zo. Er is genoeg leuke muziek te vinden en de hitlijstjes kun je lekker links laten liggen. Dat is gewoon een andere markt en niet op jou gericht.
 
Gelukkig mag je lekker luisteren naar wat je wilt in dit wilde "vrije" westen. Er is veel te veel mooie muziek om in een mensenleven te beluisteren en hoe meer je over de dingen zeikt, hoe minder je horen kan...

...Eric Dolphy - To Her Ladyship, om maar een voorbeeld te noemen. Mooi genoeg om mijn hele dag te vullen, geen last van 'liedjes' van de top 40, ik hoor geen 24 uurs economie, ik zie geen platenbazen in mijn kamertje staan en ik ben nog net zo blut en happy als ik gisteren was.

En laat deze topic nou in zijn waarde, want het is (was) eindelijk weer eens een juweeltje. ;)
 
Back
Top