Probleem met compressor DBX 266 XL

Na de zelfde opname

Na de zelfde opname

Na de zelfde opname
 

Attachments

  • play.jpg
    play.jpg
    21,2 KB · Bekeken: 72
Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Geef ipv de threshold aan wat de hoeveelheid compressie is.
We weten niet hoe hard je de compressor instuurd.

Ik begin te geloven dat je gelijk hebt.

Ratio stata op 4:1 of bedoel je dat niet?
 
De hoeveelheid compressie is een kombinatie van threshold, ratio en input level. (en ook attack en release)

Je kan de hoeveelheid compressie aflezen aan de ledbar.


Tip: Zorg ervoor dat de hoeveelheid compressie altijd terug gaat naar nul.
Anders ben je alleen het totaal volume aan het veranderen.
 
Origineel geplaatst door Baal-Zebub
De hoeveelheid compressie is een kombinatie van threshold, ratio en input level. (en ook attack en release)

Dat dacht ik te begrijpen zoals het me geleerd is.
Totdat ik die wavs eens goed ging bekijken.


(En attack en release heeft te maken met op wat moment de compressor gaat werken en ophoudt met werken. Dus in weze de envelope van je geluid volgend)

Zoals het me ooit geleerd is en nu opneem.
Altijd met zo'n hoog mogelijk signaal opnemen vanwege Signaal ruis verhouding.

Dus nu volgorde bij mij.

1. Eerst zonder compressie(bypass) ingangs signaal mengtafel zo hoog mogelijk en afstellen met de gain van de mengtafel zeg maar tot -1db.

2. (Bypass uit) Je compressor instellen zoals je hem wil hebben etc
De compressor doet zijn topjes worden gecompressed het verschil tussen zachte en zwakkere passages is kleinder geworden. Het signaal wat binnen komt is nu zwakker doro de compressie.
Nu zorgen dat je met de gain van je compressor de boel weer zo hoog mogelijk krijgt op je ingangs signaal.

Dat is toch juist?
 
Origineel geplaatst door Baal-Zebub
Tip: Zorg ervoor dat de hoeveelheid compressie altijd terug gaat naar nul.
Anders ben je alleen het totaal volume aan het veranderen.

Dit volg ik niet helemaal.
 
Origineel geplaatst door Exzit
Dat dacht ik te begrijpen zoals het me geleerd is.
Totdat ik die wavs eens goed ging bekijken.


(En attack en release heeft te maken met op wat moment de compressor gaat werken en ophoudt met werken. Dus in weze de envelope van je geluid volgend)

Zoals het me ooit geleerd is en nu opneem.
Altijd met zo'n hoog mogelijk signaal opnemen vanwege Signaal ruis verhouding.

Dus nu volgorde bij mij.

1. Eerst zonder compressie(bypass) ingangs signaal mengtafel zo hoog mogelijk en afstellen met de gain van de mengtafel zeg maar tot -1db.

2. (Bypass uit) Je compressor instellen zoals je hem wil hebben etc
De compressor doet zijn topjes worden gecompressed het verschil tussen zachte en zwakkere passages is kleinder geworden. Het signaal wat binnen komt is nu zwakker doro de compressie.
Nu zorgen dat je met de gain van je compressor de boel weer zo hoog mogelijk krijgt op je ingangs signaal.

Dat is toch juist?

ja
 
Origineel geplaatst door Exzit
Dit volg ik niet helemaal.

De ledbar geeft de gainreductie aan. Ofwel hoeveel Db het volume word terug gedraaid.

Als de ledbar nu continu een gainreductie aangeeft, dan heb je het totale volume naar beneden gehaald.

Het is beter om daar je mengpaneel voor te gebruiken.

Een compressor gebruik je om een bepaald gedeelte van het volume verloop te veranderen.
 
Hé maar Baal, hoe zit dat dan met wav 2?? jij geeft aan dat dat normaal is (pompen, ala), maar je zou toch bij elke kick dezelfde respons moeten krijgen?? (als je niet een te lange release gebruikt)
 
Origineel geplaatst door Remmelt
Hé maar Baal, hoe zit dat dan met wav 2?? jij geeft aan dat dat normaal is (pompen, ala), maar je zou toch bij elke kick dezelfde respons moeten krijgen?? (als je niet een te lange release gebruikt)

Je krijgt idd alleen dezelfde resonse als de release niet te lang is.

Probeer het maar eens met een breakbeat waarvan de kicks allemaal hetzelfde zijn.
X.X. .... ..X. ....
Stop de breakbeat door een compressor en speel met de release.

Door de release "goed" in te stellen kan je het volume van de tweede kick zachter maken, wat meestal muzikaler is.


Enjoy.
 
Origineel geplaatst door Remmelt
Hé maar Baal, hoe zit dat dan met wav 2?? jij geeft aan dat dat normaal is (pompen, ala), maar je zou toch bij elke kick dezelfde respons moeten krijgen?? (als je niet een te lange release gebruikt)

Een compressor werkt met een detektor circuit. Dit kan voor de VCA (of eender ander gain bepalend element, tube/fet/opto) staan of na de vca. Alle vintage compressors werken met bv. een detektor circuit dat na de VCA komt. Het detektor circuit zorgt ervoor dat het audio signaal "gelezen" wordt. Dit kan bv. een peak detektor zijn maar ook een RMS detektor.

De detektor heef altijd een reaktie tijd nodig (zeker als dit na de VCA staat). DWZ. dat de eerste piek al door de VCA gaat zonder dat de compressor werkt, want hij heeft die piek nog niet gedetekteerd.

DBX werkt denk ik met een detektor circuit dat voor de VCA wordt afgetapt. Afhankelijk van hoe snel dit circuit werkt kan het ook zijn dat hier de eerste pieken nog doorglippen. Ook de attack en release bepalen natuurlijk hoe snel die eerste pieken gezien worden.
 
Origineel geplaatst door Baal-Zebub
De ledbar geeft de gainreductie aan. Ofwel hoeveel Db het volume word terug gedraaid.

Als de ledbar nu continu een gainreductie aangeeft, dan heb je het totale volume naar beneden gehaald.

Het is beter om daar je mengpaneel voor te gebruiken.

Een compressor gebruik je om een bepaald gedeelte van het volume verloop te veranderen.

Ok ik snap hem wat je bedoeld is duidelijk.


Wat ik nog niet helemaal goed volg is dat als mijn orginele signaal totaal geen fase verschil heeft ten opzicht van mijn nullijn, dat mijn compressor met datzelfde signaal de boel uit fase zet ten opzichte van de nul lijn. Of dat nu pompen ademen is.
 
Origineel geplaatst door Exzit

Wat ik nog niet helemaal goed volg is dat als mijn orginele signaal totaal geen fase verschil heeft ten opzicht van mijn nullijn, dat mijn compressor met datzelfde signaal de boel uit fase zet ten opzichte van de nul lijn. Of dat nu pompen ademen is.

Dat is volgens mij ook normaal compressor gedrag.

Kijk maar naar de bijlagen. Dezelfde kick, een zonder compressie, een met (extreme) compressie.
Het is wel een overdreven voorbeeld.
 

Attachments

  • kick.wav
    21,3 KB · Bekeken: 70
En hier met extreme compressie.

In een wave editor kan je goed de asymetrische vervorming zien.
 

Attachments

  • kick comp.wav
    21,3 KB · Bekeken: 91
Origineel geplaatst door Baal-Zebub
En hier met extreme compressie.

In een wave editor kan je goed de asymetrische vervorming zien.

Hee bedankt.

Dit voorbeeld is zelf helemaal naar boven verschoven op het eind.

De oorzaak van mijn twijfel was zaterdag ochtend ontstaan ik volg namelijk een opname cursus.
En daar had men het dus over als je een wave bekijkt en het zit onder het nul punt verschoven dat dat een fase probleem is.
Dus ik thuis kijken in een wave en zag dat verschijnsel dus en ondekte dat dat bij mij met compressie gebeurde.
Vandaar de vraag zo kwam.
 
Hoe snel heb je je attack staan? Bij kicks en bassen kan je beter een wat langere attack nemen. Anders ga je niet op basis van volume copressen maar op basis van frequentie wat weer invloed heeft op fase.
 
Heb trouwens nu ineens een andere vraag waarschijnlijk stomme vraag maar begin te twijfelen.

Nu zitten bij mij op de compressor achte op knopjes om hem op +4dbu (prof) of -10 niveau te laten werken.

Ik gebruik de inserts op mijn mengtafel.

Normaal stel met de gain van het ingangs kanaal het op te nemen partij/signaal zo hoog mogelijk in.
(Compressor staat dan op bypass.) Daarna stel ik pas de compressort in etc


Maar toch volg ik nu iets niet.

Wanneer moet ik nu mijn compressor zetten op +4dbu of -10 als ik de insertie punten gebruik van mijn mengtafel?

De eerste 12 kanalen op mijn DDX3216 heeft elk kanaal een Mic in en een line in en een gain regelaar en insert voor compressor.

Is het nu afhankelijk of ik de gebalanceerde mic ingang of de line ingang gebruik?
 
Origineel geplaatst door Ytse
Hoe snel heb je je attack staan? Bij kicks en bassen kan je beter een wat langere attack nemen. Anders ga je niet op basis van volume copressen maar op basis van frequentie wat weer invloed heeft op fase.

Mijn attack staat op het snelst.
Ok Ik had geleerd dat je met kick snare etc hem op zijn snelst moet zetten. Maar ik begrijp nu ook naar aanleiding van jou niet te snel.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top